1:a-majfirare och mötesdeltagare!
Den politiska majoriteten och
moderaterna i Nässjö kommun föreslår nedläggning av flera skolor och stora
förändringar i upptagningsområdena. När så stora förändringar föreslås för
olika kommundelar och bostadsområden är det viktigt att den representativa
demokratin är lyhörd och öppen för elevernas, personalens och föräldrars
förslag. Så drastiska förändringar ska ju hålla i årtionden och påverkar många
familjers vardagsliv. Varken Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet,
Folkpartiet eller Moderaterna deklarerade ju i valet 2010 de drastiska
förändringarna inom skolan som drevs igenom i kommunfullmäktige den 21 mars
2013.
Sedan förslagen i
skolutredningen blev kända under hösten 2012 har elever, lärare, föräldrar och
kommuninnevånare framfört välgrundad kritik. Hittills har ovan nämnda partier
inte tagit hänsyn till framförda förslag och synpunkter. Med bara några månader
kvar till valet 2014 så fortsätter kritiken ifrån elever, fackliga
organisationer och verksamhetsnära personal. Det är uppenbart att många
kommuninnevånare på goda grunder vill se en annan skolutveckling än
majoritetens och Moderaternas.
SAFE vill riva upp kommunfullmäktiges beslut om
framtidens skola i Nässjö kommun.
Centralskolan har idag 300
elever och inte 269 som skolutredningen anger. Hus 2, med bl.a. matsal,
specialsalar för NO, hemkunskap, bild, slöjd, renoverades år 2000 och håller
mycket god standard. I hus 1 har hälften av lektionssalarna nya golv och
ytskikt. I båda byggnaderna finns hiss. Från år 2000 har drygt 13 miljoner
investerats i Central-skolan. Både elever och personal anser att Centralskolan
är trivsam och funktionell. Om Centralskolan läggs ner blir elevunderlaget i
Norråsaskolans upptagningsområde om några år hela 530 elever, vilket är en
ökning med c:a 120 elever. Det finns risk för att en så kraftig elevökning
försämrar studieresultaten. Ett elevantal på max 450 (beroende på antalet
nyanlända elever) är lämpligt med hänsyn till antalet klassrum och grupprum som
Norråsaskolan har idag, vilket också finns beskrivet i tidigare utredning.
Dagens upptagningsområde för Centralskolan och Norråsaskolan är bra i
förhållande till elevantal och olika bostadsområden.
SAFE anser att det är nödvändigt att behålla
Centralskolan som 7-9 - skola.
Under flera år har
Brinellgymnasiet haft ett sammanvägt studieresultat som ger en plats bland de
10 bästa gymnasieskolorna i Sverige. Kvalitetsredovisningar visar att det genom
åren ligger ett medvetet utvecklingsarbete bakom de goda resultaten.
Introduktionsprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet har nu tvingats lämnat
B- huset och flyttat in i andra byggnader på Brinell och i Träcentrum. Det blir
alltmer uppenbart att gymnasiet trängs ihop i alltför små lokaler. Undervisande
personal, fastighetspersonal, måltidspersonal och administrativ personal på
Brinell slår nu larm. Det är personal med unik kunskap om de lokala
förhållandena som ger en saklig beskrivning om brist på klassrum, grupprum,
uppehållsrum, arbetsrum och sämre struktur för funktionshindrade elever -
orsakat av att Centralskolan läggs ner. Om den politiska majoriteten och
moderaterna tvingar igenom en flyttning av c:a 280 högstadieelever till
Brinellgymnasiet hösten 2014, är risken stor att gymnasiets goda studieresultat
raseras.
SAFE vill därför behålla Brinell som enbart gymnasium.
Fyra skolområden
för F-6 - elever i Nässjö.
SAFE anser att det snarast
behöver satsas 5 miljoner till ökat antal lärare med 13 tjänster, med
prioritering av de första årskurserna. SAFE vill organisera upptagningsområdena
för F-6 - elever så att det är god balans mellan olika bostadsområden och
eleverna väg till skolan. Det uppnås bäst genom fyra likvärdiga skolområden i
Nässjö tätort enligt följande beskrivning.
Nyhem/Hultet
Till skillnad från den
politiska majoriteten och Moderaterna vill SAFE behålla Hultetskolan som F-6 -
skola. Dessa lokaler fungerar bra för en varierande undervisningen och ligger i
ett område där barnantalet kommer att öka.
Vidare vill SAFE bygga ut
Nyhemsskolan till tvåparallellig F-6 - skola och öka upptagningsområdet något
mot Runnerydsskolan. Det ger säkra skolvägar och ökad integration. Totalt blir
Nyhem/Hultet om några år med dessa förutsättningar ett skolområde med c:a 450
elever.
Runneryd
SAFE anser att om- och
tillbyggnaden av Runnerydsskolan behöver göras snarast möjligt, vilket kommer
att ge ett lyft för skolområdet. Undervisningen har under flera år bedrivits i
alltför trånga lokaler med undermålig standard. Men istället för ett kraftigt
ökat upptagningsområde vill SAFE göra det något mindre mot Nyhemsskolan. I
stället för uppåt 620 elever vill SAFE att
Runneryd blir ett skolområde
med c:a 490 elever.
Handskeryd
Handskerydsskolan har väl
utformade undervisningslokaler, har idag c:a 340 elever och skolan är nästan fullbelagd.
SAFE anser att en utveckling av skolans utemiljö har högst prioritet. Dessutom
behöver området en näridrottsplats som med fördel kan placeras nära skolan.
Åker
Åkersskolan har idag hela 430
elever och inom upptagningsområdet ökar elevantalet. SAFE anser att skolans
undervisningslokaler snarast behöver utökas med 2-3 lektionssalar och att
standarden på grundsärskolans lokaler behöver förbättras.
Flisby, Solberga, Anneberg, Ormaryd.
Eleverna i Flisbys F-4 -
skola har god måluppfyllelse, de är trygga och pedagogerna har med god marginal
behörighet i de ämnen som de undervisar. Skolan är ekonomiskt effektiv och
organiserad så att barnen får en trygg övergång från förskola till grundskola.
Flera elever skulle få betydligt längre skoldag om de skulle åka skolskjuts
till Anneberg.
SAFE vill därför behålla Flisbys F-4 - skola, behålla
fritids och utöka förskoleplatserna i Solberga samt att F-6 - eleverna från
Ormaryds tätort ska tillhöra upptagningsområdet för Annebergs skola.
Äldre- och
demensboende i alla kommundelar
SAFE säger nej till utvecklingsplanen “Seniorens behov
i fokus”. I utvecklingsplanen är inte
den äldre med stora omvårdnadsbehov i fokus. Istället är ambitionen att lämna
så många fastigheter som möjligt. Trots att kommunens äldsta befolkning över 90
år ökar de närmsta 5 åren, är planen att avveckla 30 platser för kvalificerad
äldreomsorg. Visserligen har utvecklingsplanen lagts åt sidan, men den kommer
sannolikt att tas upp igen av den politiska majoriteten och Moderaterna.
SAFE vill behålla både demensboenden och äldreboenden
i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö. Äldre personer med stora
omsorgsbehov ska kunna välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och
verkat.
Personal på äldreboenden i
olika kommundelar kan med fördel erbjudas kompletterande utbildning i
demensvård. Då kan närliggande äldreboenden och demensboenden samverka kring
bemanningsbehov med bibehållen kvalité.
I linje med utvecklingsplanen
“Seniorens behov i fokus” försöker nu den politiska majoriteten och Moderaterna
att överlåta Parkgården till annan ägare. En så viktig resurs som Parkgården
kan inte kommunen avhända sig kontrollen över.
SAFE vill att Parkgården ska ägas, drivas och ges en
välbehövlig renovering av Nässjö kommun.
De senaste årens drastiskt
höjda omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på äldre personer - inte minst
kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det finns en maxtaxa.
Hemhandling av livsmedel har
höjts från 12 kr till 78 kr/tillfälle och hemkörning av en matportion har höjts
från 5 kr till mellan 21-313 kr/tillfälle. Avgiften för en timmes hemtjänst är 313
kr per timme. Endast 25 % av omsorgsavgifterna kan betalas och hela 75 % måste
skrivas ner. I årstakt är det idag 120 personer som avsäger sig beviljade
insatser inom äldreomsorgen - insatser som en utredning har visat att personen
egentligen har behov av. Avgifter får inte göra äldreomsorgen otillgänglig.
SAFE vill göra en kraftig sänkning av
omsorgsavgifterna.
Inom Träffpunkten finns idag
30- talet frivilliga med bred livserfarenhet som genom olika väntjänster
hjälper äldre till ett tryggare och trivsammare liv. Den politiska majoriteten
vill tvinga frivilligverksamheten Träffpunkten att flytta från Kyrkogatan till
Parkgården, där lokaler blir lediga när vikarieförmedlingen och områdeschefer
flyttar. En bättre lösning är att socialförvaltningen använder de lediga
utrymmena på Parkgården, istället för Träffpunktens nuvarande lokaler, till
administrativa arbetsplatser.
SAFE vill ha kvar Träffpunkten på Kyrkogatan.
Klyftorna i
Sverige blir allt större - en medveten politik!
Regeringen Reinfeldts enorma
skattesänkningar på c:a 140 miljarder är inte gratis - det är elever, äldre,
sjuka, arbetslösa som får betala.
Flertalet kommuner och
landsting har idag stora problem med att få ekonomin att räcka till den välfärd
som innevånarna har rätt till. Orsakerna till kommunernas ekonomiska problem är
statens övervältrande av ansvaret för arbetslösa och utförsäkrade personer, som
sker utan finansiering.
Med en arbetslöshet både i
Nässjö och Sverige som - med svenska mått mätt - är extremt hög, är avsaknaden
av en fungerande arbetsmarknadspolitik från Reinfeldts regering märkbar. Flera
kommuner har en arbetslöshet som uppgår till 8-12 % och i Nässjö kommun är
arbetslösheten drygt 10 %. Sveriges arbetslöshet uppgår idag till c:a 440 000
personer samtidigt som det endast finns 37 000 heltidsjobb och 6000 deltidsjobb
att söka. I Nässjö är c:a 1 300 utan arbete.
Samtidigt har över 70 000
personer blivit utförsäkrade sedan den så kallade rehabiliteringskedjan
infördes i sjukförsäkringen och Nässjö kommuns andel blir vid en generell
beräkning drygt 200 personer som drabbats.
Den extremt höga
arbetslösheten och det stora antalet personer som drabbats av utförsäkring har
märkbart negativ inverkan på Nässjö kommuns ekonomi:
* Nödvändiga insatser av
individ- och familjeomsorgen kräver idag så stora resurser att andra
välfärdsområden har för litet utrymme.
* Hushållens mycket låga
beskattningsbara inkomster ger extremt låga intäkter både ifrån kommunalskatt
och ifrån mellankommunal utjämning.
För Nässjö kommun gör den
höga arbetslösheten, alla utförsäkrade och låga beskattningsbara inkomster ett
bortfall på c:a 60 miljoner. Detta bortfall kunde förbättrat välfärden inom
skola, omsorg och förbättrat förutsättningarna för nyanlända i Nässjö som
tvingats fly från olika delar av världen.
För att klara sin ekonomi
tvingas kommuner och landsting till skattehöjningar, höjningar av taxor och
avgifter samt till ständiga nedskärningar. Kommun- och landstingspolitiker får
skulden; men det yttersta ansvaret finns alltså högre upp.
Med dagens regeringspolitik
får elever sämre skolmiljö, skolor läggs ner och det blir färre lärare per
elev. Det är inte så konstigt att skolresultaten i Sverige drastiskt har
försämrats. Det är ett bra bevis på att regeringen inte tar skolan på allvar
utan prioriterar i stället enorma skattesänkningar.
Den förda regeringspolitiken
har lett till att ett stort antal platser för kvalificerad äldreomsorg har
lagts ner och minskad personaltäthet. Majoriteten i Nässjö kommun har - liksom
många andra kommuner - genomfört kraftigt höjda omsorgsavgifter, lägre
personaltäthet inom skola och omsorg samt avvecklat platser i seniorboende och
särskilda boenden.
Det är viktigt att regeringen Reinfeldt röstas bort i
höstens val. Men Sverige behöver inte bara byta regering – vi behöver också
byta politik!
ANDERS HANSEN
SAFE
1 maj 2014