Anders Hansens 1 majtal för SAFE 2015
1:a-majfirare och mötesdeltagare!
Sverige har förändrats och är
ett land där välfärd och levnadsstandard glider isär allt mer. Klyftorna ökar
mellan landsbygd och städer, mellan småstads- och storstadskommuner, mellan
pensionärer, mellan människor i arbetsför ålder och mellan barn.
Inom flera välfärdsområden
känner vi av nedskärningar som en direkt följd av att regeringen Reinfeldts
plockade bort c:a 140 miljarder ifrån samhällets välfärdsfinansiering. Det är
därför den andel som staten finansierar av välfärden har minskat i rask takt de
senaste 8 åren. Sedan 2006 har staten kraftigt skurit ner inom bl.a.
arbetsförmedling, arbetsmarknadspolitik, vuxenutbildning och
socialförsäkringar.
Istället startar kommunerna
arbetsförmedlingar och arbetsmarknadsenheter. Kommuner hjälper arbetslösa och
sjuka med nödvändig försörjning. Dessa uppgifter har staten vältrat över på
landets kommuner utan att staten hjälper till med finansieringen. Det är detta
som tillsammans med en varaktig massarbets-löshet på
8-10 % är den främsta orsaken till Nässjö kommuns och flertalet av landets
kommuners usla ekonomi.
I spåren av
massarbetslösheten ökar kriminalitet, missbruk, psykisk ohälsa och ekonomisk
otrygghet. Enligt gällande lagar är människors behov inom dessa områden sådana
insatser som i stor utsträckning finansieras av kommunen.
SAFE anser att staten måste bygga upp
arbetsförmedlingen och skapa en arbetsmarknadspolitik värd namnet, som
successivt får ner arbetslösheten till mer normala 2 %. Ökad sysselsättning och
därmed ekonomisk trygghet, ger ökad efterfrågan och därmed fler jobb. Det ger
dessutom kommunen ökade skatteintäkter.
Förskola och skola.
Det var i praktiken
socialdemokraterna och moderaterna som styrde Nässjö kommuns skolpolitik förra
mandatperioden och som efter valet 2014 fortsätter sitt samarbete. Det var
dessa partier som drev igenom den av elever, personal och föräldrar så hårt
kritiserade skolutredningen.
Sedan 2013 och fram till idag
har barnantalet i förskolan ökat med motsvarande
5-6 avdelningar utan ökade
personalresurser. Personal på förskolorna har därför tvingats ta emot fler barn
med samma personalantal.
Inom grundskolan har antalet
elever ökar med motsvarande 9-10 klasser från 2013 och fram till idag utan
ökade lärareresurser. Då blir naturligtvis lärarens tid för varje elev mindre.
Vi märker att många elever inte klarar kunskapsmålen och dessutom är Nässjö
kommun bland de 10 i landet där skillnaden mellan bästa skolan och sämsta
skolan har ökat mest mellan 2011 och 2014. Skillnaden har ökat från 9 % till
hela 26 %.
På Brinellgymnasiet
är det alltför trångt trots att en större del av undervisningen förläggs till Träcentrum - det saknas klassrum, grupprum, arbetsrum och
uppehållsrum. Brinells högstadium är för trångt.
Norråsaskolan ökar till hösten 2015 med 60 elever till 505 - där
saknas redan idag grupprum. Åkersskolan behöver idag
ytterligare fyra klassrum.
Vid Nyhemsskolan planerar man
att sätta upp baracker för att få ytterligare fyra klassrum och en del klasser
kommer att äta i klassrum. Till Hultetskolan flyttas alla femteklassare från
Nyhemsskolan.
Runnerydsskolan byggs snart ut för att rymma 600 elever - prognosen
för det planerade upptagningsområdet är 650-700 elever.
Ja, dessa exempel visar hur
mycket brister det finns i planerna för framtidens skola i Nässjö kommun.
SAFE vill därför riva upp kommunfullmäktiges beslut om
framtidens skola i Nässjö kommun. Vi vill använda Brinell
enbart för gymnasiet. Vi anser att det är nödvändigt att behålla Centralskolan
som 7-9 - skola - den rymmer c:a 100 elever mer än Brinells
högstadium. Vidare vill SAFE bygga ut Nyhemsskolan till tvåparallellig F-6 -
skola, öka upptagningsområdet något mot Runnerydsskolan
och behålla Hultetskolan.
Äldreomsorg.
De senaste årens drastiskt
höjda omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på äldre personer - inte minst
kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det finns en maxtaxa.
Hemhandling av livsmedel har
höjts från 12 kr till 78 kr/tillfälle och hemkörning av en matportion har höjts
från 5 kr till mellan 21-313 kr/tillfälle.
Avgiften för en timmes
hemtjänst 313 kr/timme. Endast 25 % av omsorgsavgifterna kan betalas och hela
75 % måste skrivas ner. I årstakt är det idag 120 personer som avsäger sig
beviljade insatser inom äldreomsorgen - insatser som en utredning har visat att
personen egentligen har behov av.
Avgifter får inte göra äldreomsorgen otillgänglig.
SAFE vill därför göra en kraftig sänkning av omsorgsavgifterna till en
fjärdedel av nu gällande belopp.
Trots att kommunens äldsta
befolkning över 90 år ökar de närmsta 5 åren, planerar socialdemokraterna och
moderaterna att avveckla platser för kvalificerad äldreomsorg. Visserligen har
utvecklingsplanen “Seniorens behov i fokus” lagts åt sidan, men den genomförs i
smyg av socialdemokraterna och moderaterna.
SAFE vill behålla både demensboenden och äldreboenden
i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö. Äldre personer med stora
omsorgsbehov ska kunna välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och
verkat.
Personal på äldreboenden i
olika kommundelar kan med fördel erbjudas kompletterande utbildning i demensvård. Då kan närliggande äldreboenden och
demensboenden samverka kring bemanningsbehov med bibehållen kvalité.
Parkgården.
Projekt “Framtidens Parkgården” går ut på att omvandla Parkgårdens seniorlägenheter
till trygghetsboende med kooperativ hyresrätt. Tanken är att Parkgården ska
ägas av en förening som bildas av Riksbyggen, Nässjö kommun och hyresgästerna.
Förslag till hur den kooperativa hyresrätten ska utformas tas fram av en
styrgrupp. I styrgruppen ingår kommun-styrelsens och
socialnämndens presidium, kommundirektör, socialchef och Riksbyggen.
SAFE anser att det var fel att stänga in utredningen
av Parkgården i en styrgrupp med ett fåtal politiker och tjänstemän som kan
påverka.
Det är dessutom en tydlig tendens att kritiska
synpunkter ifrån bl.a. dagens hyresgäster och pensionärsorganisationer
filtreras bort ifrån styrgruppens utredningsarbete.
Antalet lägenheter i aktuellt
förslag minskar från 81 till 71 fördelade på 8 treor, 55 tvåor, 8 ettor. Enligt
styrgruppen ska den genomsnittliga storleken på lägenheterna ökar
från 44,5 kvm till 53,5 kvm. Vid
oförändrad hyresnivå skulle månadshyran i genomsnitt öka med c:a 1150 kr/mån. Styrgruppen räknar med en
genomsnittlig hyra på 1 500 kr per
kvm och år.
SAFE anser att det är bättre att behålla dagens
lägenhetsfördelning i stället för att göra färre och större eftersom det idag
står 255 personer i kö till en lägenhet på Parkgården. Dessutom har Linden
30-50 sökande till varje ledig lägenhet.
Enligt styrgruppens förslag
kostar 10 av 23 lägenheter minst 6350 kr/månad på plan 5. På plan 4 kostar 13
av 24 lägenheter minst 6350 kr/månad. På plan 3 kostar 17 av 24 lägenheter
minst 6350 kr/månad. Taket för bostadstillägget för pensionärer är 5000
kr/månad.
I upplåtelseformen kooperativ
hyresrätt förhandlas ej hyrorna med hyresgäst-föreningen. Det är fri hyressättning som då
gäller eftersom hyresgästerna också är ägare.
Flera av lägenheterna enligt aktuellt förslag blir för
dyra för människor med hög ålder och låg pension. Det är den gruppen som både
idag och i framtiden har behov av att Parkgården är ekonomiskt tillgängligt.
Investeringarna beräknas till
hela 180 miljoner som ska lånas upp med kommunen som borgenär. Tillkommer gör
Parkgårdens bokförda värde på c:a 55 miljoner. Det innebär att den kooperativa
hyresrätten ska finansiera kapitalkostnader för 235 miljoner.
SAFE anser att Parkgården även i framtiden ska ägas,
drivas och ges en välbehövlig renovering av Nässjö kommun eftersom Parkgården
är en viktig resurs för hela kommunen. Det är dock helt fel att tro att
människor som har stort behov av ett trygghetsboende har intresse av att vara
delägare.
En traditionell renovering där man behåller dagens
lägenhetsbestånd skulle innebära betydligt lägre investeringsbehov - c:a 35
miljoner.
*
Sverige har råd med
en generell välfärd - vi är rikare än någonsin. Det som behövs är en politik
för en rättvisare och mer solidarisk fördelning!
Anders Hansen, SAFE