För
15 år sedan togs beslut om att skapa ett konsekvent hyresgäst-hyresvärdförhållande
mellan – det som nu heter tekniska servicekontoret, barn- och utbildningsförvaltningen
och socialförvaltningen. Det finns fler inblandade, men detta är de största
intressenterna.
I
en interpellation 1999 frågade jag olika nämndordförande om hur de tyckte att
det fungerade. Jag fick svaret att det fungerar tillfredsställande, att det är
mest effektivt om var och en sköter sina huvuduppgifter, att
förhandlingsprocessen skapar fokus på kostnader och medvetenhet därom samt att man kan göra justeringar om ny kunskap kommer
fram.
Omsorgsverksamheten
har historiskt varit hyresgäst medan skolan varit fastighetsägare.
Verksamheterna skiljer sig åt genom att omsorgerna har hyresgäster som betalar
hyra, vilken regleras i förhållande till kostnader eller också verkar
omsorgerna i lokaler där den enskilde omsorgstagaren hyr direkt av hyresvärd.
De
flesta av skolans/förskolans lokaler kan svårligen användas till annat än den
verksamhet som bedrivs där idag och det finns emellanåt frustration över att
det inte fungerar bättre mellan de båda parterna. Jag är väl medveten om att en
del av frustrationen beror på att avsatta pengar inte räcker, men det är
möjligt att även systemet borde ändras.
Det
är dags att göra en grundlig genomgång av detta konstlade inomkommunala
marknadssystem. Jag upplever att de skiljaktigheter i åsikter som finns mellan
förvaltningarna skapar ett tråkigt klimat. Dessutom tycker jag att vi politiker
inte tar vårt ansvar, eftersom vi överlåter nivån på fastighetsunderhållet till
ett konstgjort marknadssystem. Jag upplever att kommunfullmäktige undandrar sig
ansvar och att kommunstyrelsen inte tillräckligt tar sitt samordningsansvar.
Jag
vill att:
-
den kommunala fastighetsförvaltningen utreds, då det är 15 år sedan
nuvarande system infördes.
-
inriktningen ska vara att minimera marknadsinslagen
i systemet och mer övergå till ett system med anslag av pengar.
Uno Kenstam