Högersossar till salu

 

Aftonbladet avslöjade för ett tag sen att Svenskt Näringsliv köpt ett antal socialdemokraters tjänster till priset av 4 miljoner kronor. Via PR-byrån Prime skulle man inom S agera för bl.a. kärnkraft, RUT-avdrag, s.k. valfrihet i välfärden och mot bl.a. fastighets- och förmögenhetsskatt.

 

Detta finns i ett dokument med rubriken ”Angreppssätt socialdemokratin”, från 19 juni 2010. Siktet var främst inriktat på eftervalsdebatten. Efter den troliga valförlusten för S skulle man sätta näringslivets prägel på valanalysen.

 

Redan på valnatten satt så ”chefsagenten” själv, Niklas Nordström, i SVT:s valvaka. Han var förstås omnämnd som socialdemokratisk debattör, inte som avlönad näringslivskonsult. Han sa inte oväntat att S nu måste göra upp med frågor som kärnkraft, RUT, valfrihet i välfärden, fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.

 

Någon dag senare presenterade den S-märkte konsulten Carl Melin en egen vallokalsundersökning från Prime på DN-debatt. Med kommentaren att Socialdemokraterna förlorade valet bl.a. på motståndet mot RUT och på samarbetet med Vänsterpartiet.

 

Efter detta har Nordström och Melin m.fl. rest runt på möten arrangerade av S-distrikt och ABF-föreningar och framfört samma sak, givetvis uppträdande som oförvitliga socialdemokrater.

 

Svenskt Näringsliv och de köpta debattörerna fick stor framgång i eftervalsdebatten - fram till Aftonbladets avslöjande. Mycket av det som sades efter valet av Niklas Nordström och Carl Melin upprepades senare av Mona Sahlin, Thomas Östros, Sven-Erik Österberg och andra inom socialdemokratin.

 

Svenskt Näringsliv vill tydligen se till att högerpolitiken ligger fast vem som än vinner valen framöver. På så sätt riskerar politiken att förvandlas till en dockteater och politikerna till näringslivets marionetter. Hur väljarna röstar blir i sammanhanget tämligen ointressant.

 

Förhoppningsvis har Aftonbladets avslöjande av det smutsiga spelet satt stopp för en sådan utveckling. Socialdemokraterna har påverkats mer än tillräckligt av Svenskt Näringsliv de senaste 20 – 30 åren. Partiet behöver ingen mer högerpolitik. Istället borde man återvända till socialdemokratins rötter – till idéerna om jämlikhet, solidaritet och rättvisa. Då kommer nog också väljarna tillbaka!

 

Thomas Erixzon, Nässjö