Det stora tågrånet
Föreläsning i Nässjö den
2 juni med Mikael Nyberg
Nyberg menade att
järnvägstrafiken kräver en planhushållning, vare sig den bedrivs i statlig
eller privat regi. Nu är det närmast marknadskaos inom järnvägstrafiken. Detta
är den främsta orsaken till det tågkaos som råder. Sverige är det land som gått
längst i världen med att dela upp järnvägstrafiken på olika aktörer och låta
marknadskrafterna styra.
Denna utveckling inleddes
1988 då SJ och banverket blev två separata delar. Detta var stick i stäv med talesättet
bland järnvägare att ”hjulen och rälsen” hänger ihop.
2001 sker nästa stora
förändring; då styckas SJ upp i en rad självständiga bolag. Green Cargo tar
hand om godstrafiken, Jernhusen om fastigheterna etc. SJ självt ombildas till
ett aktiebolag. En rejäl avkastning på kapitalet blir den enda meningen med
verksamheten.
Banverket delas upp i en
beställar- och en utförardel. Den sistnämnda kan konkurrensutsättas med
utomstående företag.
För att hävda sig i
konkurrensen sparar man in på reservdelar och personal. Man drar ner på löpande
underhåll och gör bara akuta insatser. Men konkurrensen fungerar inte, de
indirekta underhållskostnaderna har skenat iväg under 00-talet. Detta är bl.a.
telekommunikation, elnät och interaktion mellan operatörer.
Medan banarbetarna ute fältet
har blivit färre, så har antalet anställda ökat på kontor; personer som skriver
kontrakt, beställer och göra upphandlingar o. dyl. Cheferna till de olika
bolagen rekryteras numera utifrån och är inte så järnvägskunniga. De är bra på
att skriva kontrakt, men vet egentligen inte så mycket om vad kontrakten
handlar om.
Tidigare var det en
planmässig nedläggning av järnvägstrafiken, nu ser vi marknadens sönderfall.
De som har drivit denna
utveckling är personer i samhällets topp; statssekreterare, chefer osv. De har
ofta haft personliga intressen av detta; som bolagschefer har de blivit mer
betalda. En som tjänat stora pengar på bolagiseringen av järnvägen är bl.a.
Björn Rosengren; f.d. minister i Göran Perssons regering.
EU har också skyndat på
utvecklingen mot privatisering och bolagisering av järnvägstrafiken.
Thomas Erixzon