Krig säljer bra.

 

Det var inte enbart av osjälviska motiv som många västmakter militärt stödde rebellerna i Libyen. En krigsskådeplats är ett ypperligt tillfälle att få visa upp sitt lands vapen i ett riktigt krig och på så sätt gynna den egna vapenexporten.

 

Bombkriget i Libyen var ett stort skyltfönster där flygplanstillverkare från olika länder kunde visa upp sina stridsplan i full aktion. Där flög bl.a. europeiska Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale från Frankrike, F-16 Fighting Falcoon från USA och JAS Gripen från Sverige.

 

Sverige fick här ett ypperligt tillfälle att visa upp JAS Gripen mitt i ett krig. Gissa om hugade vapenköpare passade på att studera hur planet fungerade på sina krigsuppdrag. Var JAS Gripen till belåtenhet kan kanske många sköna exportmiljarder kasseras in till svensk vapenindustri så småningom.

 

Champagnekorkarna kan då öppnas på regeringens vapenexportmyndighet. Denna myndighet inrättades 2010 för att gynna svensk vapenindustri och främja vapenexport till andra länder.

 

Vapenförsäljning och vapenexport är en stark drivkraft bakom krig och rustningar. För vapentillverkarna är det viktigt att få visa upp vapnen i full aktion då och då. Ett vapen som fungerat väl och dödat många motståndare i ett riktigt krig är ett viktigt säljargument för vapenhandlarna. Krig säljer bra.

 

Thomas Erixzon

Nässjö Freds- och Skiljedomsförening.