Svar till ”Jenny”.

 

Varken pedagoger/specialpedagoger, elevhälsan eller rektorer - som ju har de mest värdefulla kunskaperna om elevernas behov på aktuella skolor - var aktivt delaktiga när skolutredningen genomfördes. Därför saknas uppgifter i utredningen om vad som behöver göras i det vardagliga skolarbetet för att förbättra elevernas lärande. Kommunfullmäktiges beslut i mars 2013 om framtidens grundskola i Nässjö kommun ska enligt den politiska majoriteten + moderaterna utgöra ett ramverk, som i praktiken innehåller beslut om färre skolor med betydligt större upptagningsområden och därmed längre och svårare resvägar för många elever.

SAFE vill behålla Centralskolan, Hultetskolan och bygga ut Nyhemsskolan till 2- parallellig F-6 - skola.

 

Detta för att elevantalet ökar i Nyhem/Hultet, bättre integration och lättare skolvägen för de yngsta eleverna. I majoritetens + moderaternas budget för 2014-2015 finns inte resurser för ökad lärartäthet. Tvärtom minskar resurserna till lärare i förhållande till elevutvecklingen. Detta trots att de nationella prov som eleverna ÅK 3 och ÅK 6 gjorde våren 2013 visar att många elever i Nässjö kommun har bristande kunskaper i bl.a. svenska, matematik och naturorienterade ämnen.

 

Enligt pedagoger och rektorer är en förutsättning för ökat lärande att ha tillräckligt med tid för varje elev - den tiden har man inte idag. Hög lärartäthet är viktigast de första åren i grundskolan för att varje elev ska få med sig goda ämneskunskaper under resten av skoltiden. SAFE vill öka resurserna till lärare med drygt 5 miljoner - c:a 12 tjänster - med prioritering av förskoleklass-åk 3.

 

 

 

Anders Hansen, SAFE