SAFE:s
FÖRSLAG TILL
BUDGET 2019
RAM 2020, PLAN 2021
NÄSSJÖ KOMMUN
Budget 2019, ram 2020 och
plan 2021.
SAFE:s budgetförslag är förslag till ändringar
i kommunstyrelsens budgetförslag del I-IV.
Förslag till ram 2020 och plan 2021 är enbart
en framskrivning av kommunstyrelsens förslag justerat med finansiering av
särskilda yrkanden i SAFE:s budgetförslag.
Del I -
finansiering och resultat.
Regeringen har under 2018 fortsatt att bidra
till Nässjö kommuns finansiering framför allt av välfärdsområdena integration,
förskola och grundskola.
Vid utgången av 2018 var målsättningen enligt
jobbstrategin för Nässjö kommun att minska arbetslösheten till länets nivå, som
idag är strax över 6 %, vilket innebär att antalet arbetslösa ska minska ifrån
c:a 1250 till c:a 1000. Kommunens arbetslöshet är idag strax över 8 %. En
rimlig reviderad målsättning är att arbetslösheten minskar till länets nivå vid
utgången av 2019.
Nämndernas hyror kommer att öka på grund av
omfattande investeringar i form av nybyggnation och renoveringar främst inom
förskola, grundskola och fritidsanläggningar.
För att Nässjö kommun ska vara attraktiv att
leva och bo i måste trenden av ökat bostadsbyggande fortsätta och bristen på
senior/trygghetsbostäder åtgärdas.
Verksamhetsnära personalförstärkningar behöver
genomföras inom äldreomsorgen och förskolan där sjukfrånvaron är alltför hög.
Grundskolan behöver utökade resurser i undervisningen och elevhälsan. Det är
också viktigt att sänka en del av de idag alltför höga omsorgsavgifterna.
Föreslagen budget för 2019 förutsätter att
socialnämnden gör kostnadsreduceringar med c:a 60 miljoner. Dessutom måste
barn- och utbildningsnämnden klara sig med en utökad ram på endast hälften av
de c:a 30 miljoner som kostnaderna beräknas öka med under 2019. Så omfattande
kostnadsreduceringar gör att kommunstyrelsens föreslagna budgeterade resultat
på 19,2 miljoner är högst osäkert.
SAFE vill därför säkerställa ökade
skatteintäkter med 18,9 miljoner år 2019 genom en skattehöjning från 22,19 till
22,49 %.
Förslag till beslut
- Skattesatsen 2019 fastställs till 22,49 % av den
beskattningsbara inkomsten vilket är en höjning med 0,3 %-enheter och ger ökade
skatteintäkter med 18,9 miljoner 2019, 19,2 miljoner 2020 samt 19,5 miljoner
2021.
- Nässjö kommuns budgeterade resultat för 2019
fastställs till 21,296 miljoner kronor.
- Under 2019 skall möjligheten till tilläggsbudget hållas
öppen.
Budget 2019, ram 2020 och
plan 2021.
Del II -
driftsbudget.
Kommunstyrelsen
Driftbudgeten fastställs till
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 112,227 111,227
111,227
Vid fördelning av tillgängliga resurser mellan
olika nämnder vill SAFE prioritera:
·
Omsorg
om äldre och funktionshindrade.
·
Resurser
till förskolan och grundskolan.
För att frigöra resurser till dessa
prioriterade områden uppdras åt kommunstyrelsen att minska kostnaderna med 1
miljon utöver det generella besparingskravet på 1 %..
Det är viktigt att seniorlägenheter och
trygghetslägenheter med tillhörande mötesplats förblir en öppen resurs för alla
kommuninvånare.
Det finns ett stort behov av ytterligare
trygghetslägenheter/seniorlägenheter inklusive mötesplatser. Den aktuella kön
uppgår sannolikt till totalt över 500 hushåll i kommunen.
Sedan kommunfullmäktige den 21/3 2013
beslutade om framtidens skola har barn- och elevantalet i förskolan,
grundskolan och på Brinellgymnasiet ökat kraftigt.
Enligt gällande prognoser kommer barn- och elevantalet fortsätta att öka. För
att säkerställa tillgången till ändamålsenliga lokaler för förskolan,
grundskolan och Brinellgymnasiet görs en långsiktig
kommunövergripande utredning under 2019. Utredningen genomförs av
kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden i aktiv samverkan med elever,
personal samt kommuninvånare genom medborgardialoger.
För att kommunens större kransorter ska vara
attraktiva att leva och bo i är tillgången till folkbibliotek/skolbibliotek med
tillgång till utbildad personal och det antal titlar som idag finns tillgång
till.
Förslag till beslut
- Kommunstyrelsen får uppdraget att minska kostnaderna med
1 miljon.
- Medborgarkontoret, folkbiblioteket och skolbiblioteket
behålls i nuvarande lokaler på Malmbäcks skola och förses med ny entré. Behovet
av utökade undervisningslokaler för Malmbäcks skola tillgodoses genom
paviljonger.
- Ägandet och driften av nuvarande seniorlägenheter i
olika kommundelar behålls i kommunal regi.
- Fastighets AB Linden ges uppdraget att utreda en
fastighet som kan inrymma c:a 40 lägenheter för trygghetsboende/seniorboende
inklusive mötesplats inom Lindens bestånd.
- För att säkerställa tillgången till ändamålsenliga
lokaler för förskolan, grundskolan och Brinellgymnasiet
görs en långsiktig kommunövergripande utredning under 2019. Utredningen
genomförs av kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden i samverkan med
elever, personal samt kommuninvånare genom medborgardialoger. Utredningen
finansieras med 800 tkr.
- Kommunstyrelsen får uppdraget att ur ett
koncernperspektiv utreda konkret förslag till att färdigställa en ny simhall
under mandatperioden 2019-2022. Förslaget inkluderar en medborgardialog.
- Under Pilens
strategiområde ”Attraktivitet” och koncernmål ”Attraktiv livsmiljö med en
långsiktigt hållbar klimatpåverkan och energianvändning” tillförs indikatorn:
En aktuell kö till seniorlägenheter/trygghetslägenheter uppdelad på Anneberg,
Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö upprättas genom medborgarkontoren 2019
som ett medel för aktiv bostadspolitik och som redovisas i kommunkoncernens
delårsrapporter.
- Under Pilens
strategiområde ”Kommunikation” och koncernmål ”Trafiksystemet gör det lätt att
röra sig, inom såväl utom kommunen” tillförs indikatorn: Kommunstyrelsen ska aktivt
verka för att helgtrafik genom Länstrafiken återinförs för bl.a. Solberga,
Anneberg, Grimstorp Fredriksdal och Sandsjöfors.
Barn- och utbildningsnämnden
Driftbudgeten fastställs
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 849,393 843,855
846,915
Resursförskolan Drömslottet är en viktig
kommunövergripande resurs för barn med omfattande funktionsnedsättning.
Inom förskolan har de äldre barngrupper
utökats ifrån 20 till 22 vilket SAFE anser är för stora barngrupper och riskerar
missgynna barns utveckling.
Grundskolan har behov av utökade
undervisningsresurser.
Till de tjänster som barn- och
utbildningsnämnden köper av kost- och städenheten utökas anslagen för ökad
andelen närproducerade/ekologiska råvaror till 30 % 2019.
Många skolor har idag svårt att effektivt
genomföra stöd till elever med behov av särskilt stöd på grund av brist på
ändamålsenliga lokaler.
Eftersom måltiderna är en viktig del av
pedagogiken inom förskolan vill SAFE därför införa fria pedagogiska måltider.
Förslag till beslut
- Resursförskolan Drömslottet för barn med omfattande
funktionsnedsättning inkluderas i den centrala barn- och elevhälsoplanen som
kommunövergripande komplement till förskolan 1-5 år.
- Träningsskolan Orion bedrivs i anslutning till Handskerydsskolan för att säkerställa en inkluderande
skolmiljö för eleverna i grundsärskolans inriktning träningsskola årskurs 1-6.
- Full kompensation för uppräkning av priserna för
måltider, städ och hyror ges med 2,4 miljoner.
- Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda
tillgången till lokaler för stöd till elever med behov av särskilt stöd.
- För att minska barngruppernas storlek/ökad
personaltäthet inom förskolan tillförs 6 miljoner. Kostnaderna för sjukfrånvaro
beräknas därmed att minska med 1 miljon.
- Grundskolan F-9 tillförs 4,5 miljoner för utökade
undervisningsresurser.
- För ökad andelen närproducerade/ekologiska råvaror till
30 % 2019 tillförs 200 tkr.
- Kommunala riktlinjer införs för barngruppernas storlek i
förskolan som överensstämmer med skolverkets riktmärken. Riktlinjerna utarbetas
i samverkan med berörd personal.
- Barn- och utbildningsnämnden får uppdraget att utreda
behovet av pedagogiskt ändamålsenliga lokaler för förskolan i Äng. Ärendet
inarbetas i investeringsbudgeten 2020.
- Fritids och förskola öppnas i före detta Solberga skola.
- För införandet av fria pedagogiska måltider i
förskolan tillförs 2,5 miljoner.
Kultur- och fritidsnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 67,301 67,301 67,301
SAFE vill utreda behovet av fritidsgård i Anneberg
och Malmbäck.
Pilaboparken i Anneberg är en parkmiljö som görs till en prioriterad
kommunal angelägenhet att bevara. Därför är det viktigt att öka det kommunala
anslaget.
Det finns behov av utökat föreningsbidrag,
inte minst bland föreningar för personer med funktionsvariation.
Förslag till beslut
- För utredning av behovet av fritidsgård i Anneberg och
Malmbäck tillförs 80 tkr.
- För att öka anslaget till Pilaboparken
tillförs 20 tkr.
- För att utöka föreningsbidragen tillförs 400 tkr.
Samhällsplaneringsnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 20,205 20,205 20,205
Det finns behov av en 0,5 tjänst för att
samordna arbetet med tillgänglighetsguide och tillgänglighetsfrågor mellan
olika förvaltningar, gärna i samverkan med andra höglandskommuner.
Förslag till beslut
- För inrättande av 0,5 tjänst som
tillgänglighetssamordnare tillförs 330 tkr.
Socialnämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 733,005 726,456
729,515
Det saknas idag resurser för uppsökande och
förebyggande fältverksamhet i ungdomars fritidsmiljö.
För SAFE är omsorgen om äldre och funktionshindrade
personer ett prioriterat område som vi anser ska bedrivas i kommunal regi.
De senaste årens drastiskt höjda
omsorgsavgifter har en avskräckande effekt på äldre personer - inte minst
kvinnor - med väldigt låga pensioner, även om det finns en maxtaxa.
Bistånd i form av t.ex. hemhandling av livsmedel kostar idag 78 kr/tillfälle
att få utfört och en matportion kostar från 21 till 313 kr/portion att få
hemkörd. Oavsett vilken inkomst den äldre personen har kostar en timmes
hemtjänst 313 kr/timme. Endast 25 % omsorgsavgifterna kan betalas och hela 75 %
av omsorgsavgifterna måste skrivas ner.
Tillgång till demensboende (gruppboende) och
äldreboende (äldrehem) ska finnas i Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och
Nässjö så att äldre personer kan välja att bo kvar nära den bygd där de har
levt och verkat.
För personer över 80 år tillämpas förenklat
biståndsförfarande vid prövning av rätten till insatsen särskilt boende.
Hemtjänst och särskilda boenden har idag en
för hög arbetsbelastning och för låg bemanning för att personalen ska ha
möjlighet att ge den omsorg som den äldre har behov av.
Antalet sjukvårds- och rehabiliteringsinsatser
i hemmet har ökat extremt sedan verksamheten överfördes från landstinget till
kommunen 2013.
SAFE vill effektivisera socialförvaltningens
ledningsorganisation.
Förslag till beslut
- När den pågående LSS-utredningens ekonomiska effekter
för Nässjö kommun blir kända görs en ombudgetering i
tilläggsbudget under 2019.
- Kommunfullmäktige ger socialnämnden uppdraget att
effektivisera socialförvaltningens ledningsorganisation och därigenom minska
kostnaderna med 2,5 miljoner.
- Genom omförhandling av socialnämndens externa
hyreskontrakt beräknas kostnaderna att minska med 2 miljoner.
- För att upprätta en uppsökande fältverksamhet i
samverkan mellan olika förvaltningar samt frivilligorganisationer, som ger
överblick i ungdomars fritidsmiljö, tillförs 1 miljon.
- Socialnämnden startar HVB-hem/öppen
verksamhet i den omfattning som kan genomföras i egen regi för barn/unga och
minskar därmed kostnaderna för externa placeringar med
3 miljoner.
- Kommunfullmäktige fastställer principen att tillgång
till demensboende (gruppboende) och äldreboende (äldrehem) ska finnas i
Anneberg, Bodafors, Forserum, Malmbäck och Nässjö så att äldre personer kan
välja att bo kvar nära den bygd där de har levt och verkat.
- För personer över 80 år tillämpas förenklat
biståndsförfarande vid prövning av rätten till insatsen särskilt boende.
- För bättre kvalité inom äldreomsorgen samt minska
personalens sjukfrånvaro tillförs 3 miljoner. Kostnaderna för sjukfrånvaro
beräknas därmed att minska med 2 miljoner.
- En kommunal avdelning inrättas för kvalificerad
hemsjukvård, palliativ vård samt kvalificerad geriatrisk rehabilitering.
Avdelningen bör med dagens behov ha c:a 10-15 platser för multisjuka äldre samt
äldre i livets slutskede och vara bemannad dygnet runt. Finansieringen
fastställs efter genomförd utredning av hemsjukvården i samverkan med Region
Jönköpings län.
- Dagens minutstyrning ersätts av ramtider vid schemaläggning av hemtjänstinsatser. För att eftersträva sammanhållen arbetstid och minimera delade turer tillförs 2 miljoner.
- Vårdpersonalen görs mer delaktiga i planeringen av
hemtjänstinsatsernas verkställande för att uppnå bättre personalkontinuitet och
omsorgskontinuitet - att så få personer som möjligt utför vårdtagarens
omsorgsinsatser.
- För att ej höja kostpriserna i socialnämndens
biståndsbeslutade verksamheter tillförs 700 tkr. Måltidsabonnemangen sänks till
3 200 kr per månad.
- Avgiften fastställs till 192 kr/månad för trygghetslarm,
till 20 kr/tillfälle för hemhandling och till 8 kr/tillfälle för matdistribution. Personlig omvårdnad ska vara avgiftsfri.
Socialnämnden kompenseras med 2,5 miljoner.
- För ökade resurser till aktivering i eget och särskilt
boende tillförs 400 tkr.
- För att bibehålla habiliteringsersättningen på 45
kr/heldag respektive 22,50 kr/halvdag för personer som deltar i daglig
verksamhet enligt LSS eller dagverksamhet enligt SoL tillförs 800 tkr.
Tekniska servicenämnden
Driftbudgeten fastställs till
År 2019 2020 2021
Belopp (tkr) 67,251 67,487
67,932
I Solberga vill SAFE öppna fritids samt
ytterligare en förskoleavdelning och vill därför inte sälja skolbyggnaden.
Vid upphandling ska råvaror för mat till
socialnämndens och barn- och utbildningsnämndens målgrupper ska
närproducerade/ekologiska produkter väljas så långt det är möjligt.
Undersökning av sju nedlagda avfallsdeponier beräknas kosta 2 miljoner fördelat på fyra
år.
Förslag till beslut
- Försäljning av Solberga skola genomförs inte.
- För ökad upphandling av andelen
närproducerade/ekologiska råvaror till 30 % tillförs 200 tkr.
- För undersökning av nedlagda deponier tillförs 500 tkr
per år under fyra år.
Budget 2019, ram 2020 och
plan 2021.
Del III - investeringsbudget.
År 2019
2020 2021
Belopp (tkr) 197,425
182,777 185,322
Sedan
kommunfullmäktige den 21/3 2013 beslutade om framtidens skola har barn- och
elevantalet i förskolan, grundskolan och på Brinellgymnasiet
ökat kraftigt. Enligt gällande prognoser kommer barn- och elevantalet fortsätta
att öka. För att säkerställa tillgången till ändamålsenliga lokaler för
förskolan, grundskolan och Brinellgymnasiet görs en
långsiktig kommunövergripande utredning under 2019. Utredningen genomförs i
samverkan med elever, personal samt kommuninvånare genom medborgardialoger.
Utbyggnaden
av Rosenholmsskolan tidigareläggs till 2019 0ch 2020 på grund av omedelbara
behov av utökade undervisningslokaler.
I
Äng finns behovet av ändamålsenliga lokaler för förskolan.
Förslag till beslut
- För att säkerställa
tillgången till ändamålsenliga lokaler för förskolan, grundskolan och Brinellgymnasiet görs en långsiktig kommunövergripande
utredning under 2019. Utredningen genomförs av kommunstyrelsen och barn- och
utbildningsnämnden i samverkan med elever, personal samt kommuninvånare genom
medborgardialoger. Utredningen är finansierad under kommunstyrelsen.
- Rosenholmsskolans
tillbyggnad tidigareläggs till 2019 med 12 miljoner och 2020 med 10,5 miljoner.
- Medborgarkontoret,
folkbiblioteket och skolbiblioteket behålls på Malmbäcks skola och förses med
ny entré. Behovet av utökade undervisningslokaler för Malmbäcks skola
tillgodoses genom paviljonger. Därmed utgår 2,167 miljoner 2019 för ombyggnad av
medborgarkontoret. Tekniska servicenämnden får uppdraget att beräkna
investeringarna 2019 för en ny entré till medborgarkontoret samt utökade
undervisningslokaler genom paviljonger inklusive inventarier
- Barn- och
utbildningsnämnden får uppdraget att utreda behovet av pedagogiskt
ändamålsenliga lokaler för förskola i Äng. Ärendet inarbetas i
investeringsbudgeten 2019-2021.
- Kommunstyrelsen får
uppdraget att anpassa det centrala anslaget till förändringarna i
investeringsbudgeten.