Hur ska Individ-
och Familjeomsorgen (IFO) i Nässjö se ut framöver?
Det
mesta av verksamheten hos Individ- och Familjeomsorgen (IFO) är lagstyrd. Detta
begränsar möjligheterna att anpassa budgeten i spartider (de två senaste åren
har ca 75 % av nämndens underskott
berott på lagreglerad verksamhet).
Socialbidragen, också benämnda ekonomiskt bistånd eller
försörjningsstöd, är lagreglerade. De ökar nu p.g.a.
statliga försämringar av trygghetssystemen och står för den största delen av
underskottet i IFO.
Lagregleringen ökar trycket på IFO som ”sista instans”.
Verksamheter som berör andra nämnder och myndigheter, t.ex. ungdoms- eller
arbetslöshetsfrågor, bör få något form av
samarbetsorgan.
IFO
har avtal med bra hem, om institutionsvård behövs. Men kommunen har sedan länge
hellre öppenvård istället. Nässjö
har också högre kompetens på vissa tjänster. De egna insatserna är alternativ
till institutionsvård. Men en del är förebyggande
insatser. Dessa ger tydligast effekt på lång sikt.
Att ta
bort förebyggande insatser kan kosta mer senare. Framför allt i form av
mänskligt lidande, men också genom att fler behöver dyr institutionsvård.
Kommunen mister yrkeserfarenhet, t.ex. när nu fältassistenterna försvinner. Det
försvårar även uppdraget enligt Socialtjänstlagen, att IFO ska vara väl
förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen.
De kortsiktiga och rent
finansiella besparingarna kan alltså ge fördyringar på sikt!
För 3
år sedan gjordes en utredning av kostnaderna inom Vuxensektionen. Den visade
att Nässjös stora öppna verksamhet inom missbruksområdet inte lett till att
institutionsvård var lägre än i jämförbara kommuner. Alla förslag i denna är genomförda och dessutom flera andra
nedskärningar. Budgetramen kan behöva höjas i stället för att frysas nästa
år.
IFO har utsatts för ett omvandlingstryck, som tvingar
fram förändringar. Här handlar det dock om t.ex. att barn ska kunna få en bra
uppväxt. Ett finansiellt underskott är inte bra, men ett medmänskligt underskott är
ännu värre.