Svar på interpellation rörande åtgärder utifrån
befolkningsenkät
Svar på interpellation från
Per Eriksson nov -07
Allmänt
Det är egentligen enkelt att
svara på interpellationen från Per Eriksson. Eftersom befolkningsenkäten kom
precis i anslutning till att vi tog den nya handlingsplanen, så har vi inte
kunnat ta hänsyn till resultaten i befolkningsenkäten och därmed blir det
heller ingen uppföljning. Det betyder inte att kommunen inte arbetar med de
områden som Per Eriksson pekar på som viktiga. De här områdena utgör de mest
angelägna områdena att tänka på enligt befolkningsenkäten.
Jag vill passa på att göra en
beskrivning av vad som folkhälsoarbetet innebär:
Nationella mål
Jag skall inte göra någon
djupdykning i de nationella målen för folkhälsa utan kort nämna att man utgår
från hälsans bestämningsfaktorer såsom t ex att de med sämre socioekonomiska
förhållanden som grupp har sämre hälsa än dem som har goda socioekonomiska
förhållanden. Folkhälsa är inte sjukvård, omsorg och behandling i traditionell
mening. Ur folkhälsosynpunkt gäller synsättet att det är bättre att 1.000 normalbrukare av alkohol minskar sin konsumtion något
än att en person med alkoholproblem blir nykter. Det nationella dokumentet
pekar på 11 målområden som jag inte drar här. Jag visar en bild. (1)
Arbetet ska vara
kompensatoriskt, systematiskt, långsiktigt, brett, men vissa riskgrupper är
utpekade. Arbetet ska kunna följas upp.
I den senaste lägesrapporten
från socialstyrelsen som beskriver 2006 framgår det att det i huvudsak är en gynnsam
utveckling av folkhälsan, men att för vissa grupper – de som Per Eriksson
nämner – är det mer bekymmersamt idag.
Regionala mål
I länet finns det ett
hälsopolitiskt program, men det är sedan 1998. Det som möjligen kan utgöra ett
aktuellt dokument på länsnivå är det regionala utvecklingsprogrammet som är
tänkt att tas av regionstyrelsen senare i år. I detta program finns ett kapitel
som på ett övergripande sätt beskriver vad länet vill med folkhälsan. Där
beskrivs de förutsättningar som finns för en bra folkhälsa, såsom goda
möjligheter till aktiv fritid, fin natur och även låg arbetslöshet som vi
hoppas ska kunna bibehålla.
Nationella och regionala mål
är övergripande till sin karaktär och kan knappast vara annat. Det gör att vi i
kommunerna måste göra tydliga prioriteringar eftersom vi aldrig kommer att
kunna arbeta planmässigt med allt som innefattas av begreppet folkhälsa.
Lokala styrdokument
Hälsorådet lever ett reglementeslöst liv, men tar sin utgångspunkt i
kommunstyrelsens beslut från februari 2000. Hälsorådet är beredande organ för
att ta fram folkhälsopolitiskt program, liksom handlingsplaner utifrån
programmet. Under 2008 ska det folkhälsopolitiska programmet utvärderas och vad
det ger vid handen får vi se, liksom vad det blir för fortsättning. Den senaste
handlingsplanen antogs av kommunstyrelsen i juni förra året.
De program och planer som
beslutas efter hälsorådets beredning ska tas upp och arbetas med ute i den
kommunala organisationen.
Befolkningsenkäten
Befolkningsenkäten som Per
Eriksson hänvisar till visar på följande: Nässjö (2) och det är inte förvånande
att vi ligger på länssnittet. Skarpare grönt innebär att vi är bättre än
snittet och skarpare rött innebär att vi är sämre. När det gäller
förtidspensionärer (3) så är det väl ingen som förvånas över att de som grupp
ligger sämre till än snittet. Att utrikes födda (4) även de som grupp ligger
sämre till är kanske heller inte konstigt, liksom arbetslösa (5). Att livets
påfrestningar är särskilt stora för dessa grupper kanske vi förväntar oss även
om det vore önskvärt att de hade en bättre situation när det gäller hälsa.
Alarmerande är dock yngre
kvinnors psykiska välbefinnande (6) och unga vuxnas (7) alkoholkonsumtion.
Problemet med
befolkningsenkäten är att t ex gruppen förtidspensionärer inte delas upp per
kommun. Det är svårt att få så mycket nytt ur statistiken som inte redan är
bekant, men om jag fick nedbruten statistik som t ex visade att
förtidspensionärer i en annan kommun hade bättre hälsosituation än i Nässjö
skulle jag ju veta att det finns något att lära av den andra kommunen. Tyvärr
går inte det. En ny befolkningsenkät diskuteras och då måste statistiken göras
så att den blir mer användbar än bara en redovisning. Konsekvensen är då
givetvis att den blir dyrare. Tiden för att ta fram den måste också kortas.
Svar på frågor
Samtidigt som kommunstyrelsen
antog ny handlingsplan så presenterades utvärderingen av den förra. Den mäter
av de aktiviteter vi genomfört, men det är oerhört svårt att mäta de effekter
aktiviteterna haft på folkhälsan. Folkhälsans förändring sker långsamt och det
gör att effekterna är svåra att mäta. Jag tänker inte dra utvärderingen här
ikväll, men kort beskriva vad som görs.
Svårigheten är att nå vuxna.
De bestämmer själva över sin situation. Där har kommunen inte så stort
inflytande. Där gäller det att visa på möjligheter via de kommunala
verksamheterna. Landstinget är en viktig part. För vissa grupper av vuxna
handlar det mycket om att arbeta samman med primärvården, vilket görs.
”Förbättringsarbete Nya
Svenskar – en bra start i Sverige” heter ett arbete där landsting,
folkhälsopersonal, integations- och skolpersonal
deltar. Det är bl a seminarier för att minska revir
och förbättra det gemensamma arbetet för nya svenskar. Detta arbete syftar till
att vara en del i arbetet med den nya lokala överenskommelsen. I länet finns
redan en regional överenskommelse mellan olika parter. Kommunens ekonomi- och
integrationssektion ska ta hänsyn till ohälsa vid introduktionen. Hälsan brukar
förbättras när de får uppehållstillstånd och påfrestningarna minskar.
Ekonomiskt är det invandrade förtidspensionärer som har den svåraste
situationen.
I nuvarande och kommande
program rörande skydd och säkerhet nämns områden inom alla verksamheter, som
ska förbättra hälsa genom förebyggande arbete. Det som sviktar litet är att
någon total utvärdering inte är gjord av förra programmet – vilket faktiskt
heller inte förutsattes.
Där vi påverkar mest är inom
barn- och utbildningsnämndens område. I grundskolan förekommer det hälsosamtal,
temadagar och ett påbörjat arbete med preventionsprogram mot alkohol. På
gymnasiet har man i stort samma aktiviteter för att medvetandegöra eleverna om
hur tonåren kan gestalta sig för att de ska kunna finna sig själva i sin
situation.
Slutsatser
Mycket pågår och svårigheten
är att peka på effekterna av insatta åtgärder – som det brukar vara. Att hålla
samman detta är inte helt lätt.
Två saker jag ser fram emot
för att kunna få en bättre bild av vad vi gör och dess effekter är framtagandet
av välfärdsindikatorer. Sådana togs fram 2003 och gav en lägesbeskrivning. Nu
ska nya välfärdsindikatorer tas fram och vi kan förhoppningsvis få relevant
information om dagsläget. Förhoppningsvis kan vi något jämföra med 2003 års och
därmed få underlag till bl a budgetarbetet. Dessutom
hoppas jag att nästa befolkningsenkät ska bli mer användbar och vi får då ta
ställning till kostnaden eller om vi ska avböja medverkan.
Det viktiga i denna debatt är
enligt min mening om det finns synpunkter jag kan ta med mig i arbetet med det
nya folkhälsopolitiska programmet – hur de nu ska se ut och vad som ska
prioriteras.
Nässjö 29 jan -08
Uno Kenstam
Ordf i Hälsorådet