1
maj-tal
Mötesdeltagare!
Vi har råd med välfärden
OECD
är en organisation för ekonomiskt samarbete bestående av 30 länder i väst och
Asien. Sverige är ett av en handfull länder inom OECD som inte har någon
statsskuld. Hos oss är det nämligen så att tillgångarna är större än skulderna
– ca 500 miljarder kronor enligt ekonomistyrningsverkets sammanställning för
2006. Inom OECD är det bara Norge, Finland, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland
och Slovakien som har samma situation.
Dessutom
har vi ett stort överskott i den så kallade bytesbalansen, vilket innebär att
kapital och investeringar flyttas utanför landets gränser. Det är kapital som
skulle kunna skapa ökad ekonomisk aktivitet i vårt land, men………………med dagens
kapitalism finns inga gränser för hur storföretag och internationellt kapital
kan stuva om i sina finansiella portföljer.
Det
finns alltså ingen egentlig brist på resurser idag varken i offentlig sektor
eller i privat sektor – pengar finns och det finns människor som vill ha ett
arbete. Det finns resurser att investera i järnvägar eller andra satsningar
inom förskola, skola och omsorg.
Regeringens politik
Ändå
sparar regeringen på dem som har de lägsta inkomsterna och de sämsta förutsättningarna
att klara av sin situation.
De
närmaste åren tänker den borgerliga regeringen sänka skatter med 300 miljarder
kronor, pengar som kunde satsas på investeringar i järnvägar och vägar eller i
sjukvård och omsorg i kommuner och landsting. Vi vet att det är de som redan
har det bra som i första hand kommer att gynnas av skattesänkningarna.
Förmögenhetsskatten slopas och fastighetsskatten ändras så att de rikaste
slipper betala mer än den kommunala avgift på ca 4.000 kronor som ska införas.
Över huvud taget är inriktningen att den privata konsumtionen ska öka medan den
solidariska konsumtionen i offentlig sektor ska minska. Mer pengar till de rika
leder inte till tillväxt utan till ökad spekulation och de negativa
konsekvenser det innebär.
Förlorarna
är bland annat arbetslösa, långtidssjukskrivna, studenter. De arbetslösa
drabbas inte bara genom att ersättningarna sänks utan också genom att grunderna
för att få full a-kassa försämras då ersättningen numera ska grundas på
intjänandet de senaste 12 månaderna i stället för som tidigare 6 månader.
Dessutom sänks den högsta ersättningen som betalas ut. Fortsätter detta kommer
efter hand både tilltron och legitimiteten för solidariska lösningar och
försäkringar att gröpas ur. De bättre beställda kommer i än högre grad att söka
sig privata lösningar.
Höjda
a-kasseavgifter och borttagen avdragsrätt för a-kasseavgiften och
fackföreningsavgiften är två andra saker som slår mest mot dem som har minst.
Till detta kommer att trafikförsäkringen - för den som har bil – blir mycket
dyrare, det vill säga att den som har det litet sämre ställt inte heller kan ta
jobb som där det inte finns fungerande kollektivtrafik, kan inte heller skjutsa
barnen till fritidsverksamhet eller åka och storhandla.
Arbetslösa,
lågavlönade och sjuka ska alltså betala skattesänkningar för dem som redan har.
Till och med arbetsförmedlingens köp av utbildningar för att folk ska få jobb
dras ner. Det är en löntagarfientlig och antifacklig politik.
Av
ideologiska skäl tänker också den nya regeringen sälja ut de statliga företagen
och statligt minoritetsägande i andra företag. Det handlar bland annat om
Nordea, Teliasonera, OMX – som äger börser i Norden och Baltikum, Vin och
Sprit. Det kan nämnas att den nya regeringen plockar bort 5 styrelseledamöter i
Teliasoneras styrelse som inte är positiva till utförsäljningen. De statliga
företagen och det statliga ägandet ger inkomster och innebär också ett
inflytande på marknaden. Det är förvisso ett inflytande som i en del fall kunde
användas bättre än idag, men i alla fall. Vi riskerar även att sådant som
Systembolaget och Apoteket förlorar sina monopol och privatiseras
Ett
annat tydligt exempel på borgerlig politik är införandet av vårdnadsbidrag.
Införandet av vårdnadsbidrag skulle vara ett stort steg tillbaka när det gäller
jämställdheten. Den faktiska konsekvensen idag är att kvinnan som tyvärr
fortfarande har lägre lön och kortare arbetstid än mannen kommer att bli den
som stannar hemma av ekonomiska skäl. En utbyggd föräldraförsäkring vore en
bättre väg.
Nytt läge i Nässjö
SAFE
har idag en ställning som vi inte förväntade oss innan valet. Vi har ett
samarbete med socialdemokraterna och vänsterpartiet. Det är fortfarande
omtumlande och det krävs nog ytterligare litet mer tid att bli bekväm i uppgiften.
Skillnaden
mot att vara opposition är stor. Den största skillnaden är att vi måste vara
mycket mer förutseende. Det räcker inte med att fatta ett till synes bra
beslut, utan vi måste fundera på om beslutet är hållbart under en längre tid
framåt. Detta är naturligtvis något som den borgerliga oppositionen kommer att
utnyttja och klaga på att saker tar tid, men de behöver ju inte bry sig om
detta ansvar.
Det
som kan kännas frustrerande är att den förändring vi vill se av Nässjö kommun
inte kommer omedelbart genom ett enkelt beslut. Nässjö kommun är en stor
organisation och det krävs långsiktighet för att få genomslag för det vi vill.
Det gör att Nässjös medborgare måste ha tålamod med oss. För att ta två steg
framåt kanske det först krävs ett steg bakåt. I vår överenskommelse med
socialdemokraterna och vänsterpartiet låg ingen skattehöjning, men om vi ser
att behovet är stort och vi är överens kan vi ta till det verktyget.
Men
det jag hela tiden möter är ett stort förtroende för SAFE och att vi tillsammans
med socialdemokraterna och vänsterpartiet agerar på ett förnuftigt sätt.
* Den nya majoriteten vill ge fackföreningarna en
viktig roll i det kommunala arbetet. Deras kunskap och förmåga att företräda
sina medlemmar med krav och synpunkter kan bidra till att goda idéer kommer
fram och vi kan få en bättre kommun. Att Nässjö kommun ska bli en bättre och
tydligare arbetsgivare är ett av våra mål.
* Den politik som regeringen för när det
gäller arbetslösa och sjukskrivna klarar vi i kommunerna inte av att motverka
helt. Arbetsförmedling och försäkringskassa befinner sig i en omorganisation
som har gjort att de varken vet ut eller in; kunniga och erfarna anställda på
dessa arbetsplatser slutar därför för att söka sig andra arbeten. I dagsläget
lämnar till exempel inte arbetsförmedlingen ut några så kallade anvisningar för
att kommunen ska kunna bereda jobb till arbetslösa. I kommunen samlar vi ihop
de olika delarna av arbetsmarknadsverksamheten i en enhet. Kommunen sparkar
inte ut någon, men några får andra arbetsuppgifter.
* Ett annat exempel på regeringens
neddragningar är feriepraktiken för ungdomar. Det är en verksamhet där 200
ungdomar under tre veckor jobbar åt kommunen. Regeringen har dragit in sitt
stöd till detta. Här har vi i majoriteten ändå bestämt oss för att gå in där
staten sviker.
* Barnantalet ökar kraftigt. En stor uppgift
framöver är att se till att det finns tillräckligt med förskoleplatser. För att
långsiktigt klara det behöver förskolorna vara bättre anpassade än idag, vilket
kommer att kräva stora investeringar.
* Inom omsorgerna har ett arbete påbörjats
att öka antalet tillsvidareanställningar och minska antalet vikariat. Detta
görs för att personalen ska få en tryggare anställning samtidigt som vi tror
att det blir bättre för omsorgstagarna. Idag finns det aktivering på de sju
mötesplatser i kommunen, men vi kommer att skapa en än bättre aktivering och
rehabilitering via de statsbidrag som kommunen kan söka varje år. Det handlar
om en miljon kronor. Vi tycker att de äldre som vill ska komma ut på
promenader. Det är viktigt att lyssna till omsorgstagarnas åsikter.
I
kommunfullmäktige har vi nyligen beslutat att för att förverkliga frågan om
arbetskläder till personalen, så ska vi ta upp diskussion med de fackliga
organisationerna.
* Det kommer många ensamma flyktingbarn till
Sverige. Jag hoppas att vi i Nässjö ska kunna hjälpa till att hitta ett hem för
några av dem. Det blir i så fall vårt bidrag till att hjälpa några av dem som
har det allra svårast.
* Pigallefastigheten – eller om man så vill
Folketshusfastigheten – är en pärla i centralorten och kommunen. Där vill vi
inrymma kulturskola, ungdomsverksamhet och utbyggt bibliotek. Vi behöver mer av
kulturell stimulans i våra liv och en Pigallefastighet med verksamhet från
morgon till kväll kommer att bli en tillgång. Vi hoppas även kunna bygga till
Brinellhallen.
* Att lyfta fram miljöfrågorna är viktigt.
Under de senaste månaderna har inriktningen varit att inte tillåta torvbrytning
och säga nej till ökade utsläpp från olika anläggningar. Vi är givetvis mycket
positiva till det arbete som pågår för att bygga ut vindkraften i vår kommun.
*
Mer finns att läsa i vårt 1-maj-blad.
Avslutning
Jag
vill avsluta med att säga att jag känner en stor oro med tanke på vad den borgerliga
regeringen håller på med. Deras rivstart för driva Sverige mot än mer marknad,
än mer privata lösningar, än större klassklyftor - eller enklare uttryckt
EU-anpassning – inger en gnagande känsla och jag undrar vad det kommer att
innebära för vår kommun.
Vi
har en ny situation. Vi har varit igång 4 månader och vi har 44 månader kvar av
mandatperioden. Det ger oss en möjlighet att förändra, prioritera och skapa bra
verksamheter för välfärd i vår kommun, trots den nya regeringens högerpolitik.
Vi vet vad vill och vi har våra hjärtefrågor framför ögonen. Det är också
viktigt att medborgarna i vår kommun diskuterar och debatterar för att påpeka
brister, men även hålla fram positiva saker.
I
den nya kommunala majoriteten måste vi ha goda relationer mellan våra tre
partier, med medborgarna. Vi måste ha ett gott förtroende bland
personal……chefer i kommun och kommunala bolag. Har vi det kommer vi lyckas med
många av våra föresatser.
Uno Kenstam