1:A-MAJTAL OM SOCIALFÖRSÄKRINGAR
Den nuvarande högerregeringen
påstår att 1,1/1,5 miljoner svenskar befinner sig i utanförskap. Man påstår att
mer än 1 miljon av den vuxna befolkningen befinner sig i ett ”utanförskap” och
utgör en arme av ”massarbetslösa”. I Sverige med en av de allra högsta
andelarna av befolkningen i arbete förespeglar man folk att det i själva verket
råder ”massarbetslöshet” och att mer än en miljon personer är utan arbete och
egen försörjning.
Men är det sant?
Den nuvarande högerregeringen
har ännu inte klargjort vilka som omfattas av detta ”utanförskap”. Det enda som
hittills redovisats finns i finansplanen för 2008. Där anges att
”utanförskapet” är de som försörjs med olika sociala ersättningar, d.v.s. alla
dagar som någon har haft någon form av ersättning räknas samman och omräknas
till helårsarbetare. Där ingår dagar med sjukpenning, A-kassa,
arbetsmarknadspolitiska åtgärder, sjuk- och aktivitetsersättning och kommunalt
försörjningsstöd (s.k. socialbidrag).
Högerregeringens tal om ”utanförskapet”
handlar om konsten att ljuga med statistik. Influensaepidemin som har florerat
i vinter innebär exempelvis att ”utanförskapet” enligt högerregeringens
definition ökar, vilket visar den felaktiga och oseriösa definitionen regeringen
gjort. Det visar istället ett ”innanförskap” som
trygghetssystemen är tänkt att vara när inkomsten faller bort till följd av
arbetslöshet eller sjukdom.
Regeringens förvanskning av
”utanförskapet” används som förevändning för att kraftigt försämra
socialförsäkringarna och en utsortering på arbetsmarknaden.
ü Deltidsarbetslösa
har bara rätt till 75 ersättningsdagar i stället för 300. För den som t.ex.
jobbar 3 dagar i veckan och är arbetssökande i 2 dagar, räcker A-kasseersättningen
i ca. 9 månader.
ü Rätten
till sjukpenning har kraftigt försämrats genom att din arbetsförmåga prövas mot
hela Sveriges arbetsmarknad och inte bara mot den anställning du har.
ü Den
kommande rehabkedjan flyttar ansvaret för aktiva rehabinsatser från arbetsgivaren till den enskilde och försäkringskassan.
Om arbetsgivaren hävdar att det varken finns möjlighet till anpassat arbete
eller omplacering, kan försäkringskassan kräva att den enskilde anmäler sig som
arbetssökande. Från 6:e månaden kan försäkringskassan när den så bedömer
lämpligt dra in sjukpenningen. Den nya rehabkedjan
som riksdagen antog den 27 mars träder i kraft den 1 juni i år. Den innebär en
klar urholkning av lagen om anställningsskydd och slår hårt mot dem som genom
tunga arbeten drabbas av belastnings-/förslitningsskador. Den nya rehabkedjan är snarare konstruerad som en
utsorteringskedja.
ü Socialförsäkringsersättningar
som bygger på sjukpenninggrundande inkomst har sänkts ifrån 80%
till 77,6% av inkomsten.
ü Socialförsäkringsnämnderna
har avskaffats och därmed rätten till insyn och deltagande för arbetsmarknadens
parter i beslut som rör sjukersättning, arbetsskadelivränta mm.
ü Jobbskatteavdraget
på upp till 1 200 kr per månad gäller varken sjuka, arbetslösa eller
ålderspensionären.
Sedan den nuvarande
högerregeringen tillträdde har nästan en halv miljon gått ur a-kassan eller ca
25 000 per månad. Orsaken är att det har blivit svårare att uppfylla
arbetsvillkoret och avgiften har blivit ofantligt mycket dyrare. Idag är
a-kassan kraftigt överfinansierad. Regeringen plockar ut 15-20 miljarder kronor
mer än vad som behövs för att täcka kostnaderna för försäkringen. A-kassan är
därmed överbeskattad och överskottet har regeringen använt bl.a. till att ta
bort förmögenhetsskatten och införa skattesubventionerade pigor med upp till 100 000
kr/år som ju främst gynnar de rikaste i samhället.
A-kasseersättningen har också
försämrats kraftigt. Efter karensperioden och till dag 200 har ersättningen för
hälften av denna period sänkts från 730 kr till 680 kr per dag. Från dag 201
till 300 sänks ersättningen från 80% till 70% av
inkomsten.
SÄTT
STOPP FÖR HETSJAKTEN PÅ DE SJUKA OCH ARBETSLÖSA
ANDERS HANSEN, SAFE