Tal om Svexit vid SAFE:s manifestation 1 maj i Nässjö 2017
- ”Ja till Svexit”
Olyckskorparna kraxade.
Ödesdagarna är här! Börserna kommer att falla! Ekonomin går i krasch! Så har
det låtit, men vad har det handlat om? Jo, rädda EU – EU-kramarna har stått på
tå och skrikit. Först gällde det Brexitomröstningen
23 juni förra året i England, sedan när den brittiska premiärministern Theresa Mays höll sitt stora linjetal i parlamentet 17 januari i
år, och igen när den den brittiska regeringen lämnade
in den s k §50-ansökan om utträde 29 mars.
Inför det franska
presidentvalet 23 april ryckte såväl vänsterkandidaten Melenchon
och Nationella Frontens Le Pen fram starkt. Bland
EU-kramarna tycktes ett skräckscenario utvecklas. Ett val
mellan två EU-kritiker i andra valomgången 7 maj. Nu blev det inte så,
utan suckarna av lättnad från Bryssel och Berlin hördes ända upp i Sydsverige.
Federalisten Macron fick 24 %, Le Pen
22 % och både vänsterkandidaten Melanchon och högerns
Fillol fick cirka 19 % var. Den franska valskrällen var annars, vid sidan av Le Pens
stora stöd – cirka 7,6 milj. röstade på henne – socialistpartiets Hamon, vilken endast fick stöd av cirka 6 %. Nyligen i två
länder – Nederländerna och Frankrike - har socialdemokraterna närmast
utraderats. Och inte nog med det, alltsedan 2012 har Högern vunnit alla val i
Frankrike, såväl kommunala, regionala som parlamentsvalet, men nu kom man inte
ens med till slutomgången.
Tysklands utrikesminister,
socialdemokraternas ordförande, Sigmar Gabriel, lät
sig översättas i SvD 24 mars – dagen innan EU:s föregångar bildades för 60 år
sedan. Det var alltså en hyllning och lovsång till 60-åringens ära. Man brukar
säga att ingen människa är så dålig att hon inte kan hyllas när hon är död.
Kanske tänkte (s)-ordföranden på EU:s möjliga död? För det var så han ställde
frågan: EU:s upplösning eller framtid?
Sigmar Gabriels artikel – ett slags tal, som publicerades i
flera tidningar på kontinentern, var uppblåst, för
att inte säga svulstigt, och bitvis knappast sanningsenligt, då mkt sopades
under matten. Gabriel förklarade: EU står inför ett vägskäl pga
finanskrisen 2008, den nuvarande flyktingströmmen, och Englands deklaration om
utträde, dvs Brexit.
Vad beror det då – konkret -
på att EU hamnat i detta vägskäl? Vilka är orsakerna till uppkomsten av
vägskälet? Om detta sa Tysklands utrikesminister inget, annat än vaga, svävande
ord. Låt oss därför påminna Sigmar Gabriel:
1) Krisens ursprung var
entydigt ”made in US”, som det förr stod på många
varor, men den slog in i ett EU som avreglerat bankväsendet, och flertalet
EU-stater, framför allt i Söder, lånat upp mycket pengar. När då Bankerna, som
skulle svara för likviditet, dvs
flödet av pengar, krävde gigantiska stödlån – annars skulle pengaströmmen börja
sina – skuldsatte sig många stater. Därmed steg kostnaderna för upplåningen, dvs långivare krävde skyhöga
räntor – upp till 15 % - på vanliga statspapperslån.
Och i södra EU handlade det ofta bara att omsätta lånen, dvs låna om dem.
2) Flyktingströmmarna angav Sigmar Gabriel som den 2:a orsaken till det s k vägskälet, som EU sades stå inför. Och vad berodde och
beror den på? Intet ett ord från Gabriel. Återigen får
vi påminna Tysklands utrikesminister. Låt oss börja med länder och årtal:
Afghanistan 2002, Irak 2003, Libyen 2011, Syrien 2012, Jemen 2016 – ja, listan
kan göras mkt längre! Vilka är de gemensamma nämnarna här? De stavas med 4
bokstäver, NATO - och deras ledare USA. Och hur kommer EU in i bilden? Ja, 23
av EU:s 28 medlemsländer är NATO-medlemmar, och resten är med undantag för
Cypern i Partnerskap med NATO. Så skillnaden mellan NATO och EU är ur
militärstrategiskt perspektiv närmast obefintligt.
Det finns förvisso specifika
EU-intressen, t ex i de gamla kolonierna, framför allt i Afrika, Men, vi måste
vara helt klara över att när Östblockets Warzawapakt
lades ned, så behölls, och utvidgades NATO:s s k inflytelsesfär till hela
världen. Det är ingen hemlighet, det är bara att gå in på NATO:s hemsida och
läsa hur krigsorganisationen, under tal om fred och konfliktlösning, expanderat
sitt inflytande till att gälla hela världen! NATO, och ffa
USA spelar den självpåtagna rollen av världspolis.
Men det är en extremt partisk polis – det är de egna intressena som gynnas,
under stort bludder om ”fred och frihet” för andra folk och länder.
3) Brexit
drevs fram av EU:s egen, inre logik. Kritiken mot EU i England växte, och fångades
skickligt upp av nationalistpartier UKIP, under
ledning av Nigel Farage. EU-kritik och retorik – det
senare skall erkännas - trängde efterhand allt djupare in i de konservativa
leden, in i Tory-partiet, och hotade allvarligt förre
partiledaren och premiärministern David Camerons ställning. Denne satsade allt
på ett kort med att utlysa en folkomröstning om EU-medlemskapet. Med utspelet
tänkte Cameron slå två flugor i en smäll: tysta EU-kritikerna inom det egna
partiet och avväpna UKIP, kometen i brittisk politik.
Hela etablissemanget i England, med undantag för några stora tabloidtidningar,
satsade på pro-EU, eller Remain,
som det hette, inför omröstningen i juni förra året. Det kan noteras att
motsvarande även skedde i svenska media, inklusive public service. Här bedrev
man ogenerat ren kampanjjournalistik. En normalt sansad utrikeskorrespondent
för P 1 som Staffan Sonning miste totalt omdömet.
Och resultatet
folkomröstningen vet vi ju. David Cameron tappade både kronan och kungariket.
Fram steg då prästdottern Theresa May, som hållit en
låg profil under kampanjen, men lutade åt Brexit.
Snabbt tog hon över premiärministerposten och utnämnde tre personer att driva Brexit, bl a den kände
EU-kritikern och förra Londonborgmästaren Boris Johnson.
Nu inträffade inga jordskrev
efter valet. Tvärtom gick börskurserna upp något, och visserligen har brittiska
pundet – i efterhand - fallit, men det har närmast gynnat brittisk
exportindustri. Men de svarta korparna har kraxat hela tiden, med
domedagsprofetior. En grupp privatpersoner, utifrån orkestrerade enligt SvD
24/1, drog frågan om Brexit-processen inför rätta.
Syftet var att parlamentet skulle sätta villkoren vid förhandlingarna med EU.
Tanken var att Storbritannien skulle förhandla om att - i stort - ”vara kvar i
EU, men ända lämna EU”. Konkret betydde det att de s k
fyra friheterna – varor, tjänster, kapital och arbete – skulle bestå och
England skulle fortsätta att betala till EU, men ej vara med i EU, och måhända
slippa några mindre EU-påbud av måttligt värde. Den grova skissen kallas ofta
för en ”mjuk Brexit”. Domstolen avvisade klagan, så Brexit blev igen en fråga för politiken att hantera.
Det var bakgrunden till späningen inför det Theresa Mays
Stora Linjetalet 17 januari. Vad blev då resultatet? SvDs
korrespondent toppade sin artikel (18/1) med rubriken: ”Förvåning och
EU-tystnad - reaktionen på Mays linje”.
Premiärministern slog fast
tre punkter:
1. Det finns inget
mellanting, antingen har man de fyra ”friheterna” eller så har man dem inte.
Storbritannien skall lämna EU och därmed formellt den inre marknaden.
2. Storbritannien ska knyta
egna handelsförbindelser med resten av världen, gå ur tullunionen med EU, men
förhandla om olika handelsfrågor.
3. Man skall slopa stora
delar av EU:s lagstiftning, men behålla en hel del av lagstifningen.
Därmed minskar ”berget” av lagar som måste skrivas om, och Brexit
ter sig därmed hanterligt.
Så inträffade då det märkliga
att korparna, tillfälligt, slutade kraxa. Det skedde sent på kvällen den 8/2.
Då röstade brittiska parlamentets underhus för att lämna in ansökan om utträde
enligt § 50 i Lissabonfördraget. Med en rungande majoritet av 494 röster för
och 122 röster mot biträdde Underhuset regeringens förslag. Den slutliga
voteringen hade föregåtts av flera voteringar, där det ena kravet efter det
andra på tillägg, dvs
villkor för utträdesbegäran, sopades undan. T ex förslaget om en ny
folkomröstning fick endast stöd av 33 ledamöter.
När krutröken skingrades över
slagfältet den 8/2 framstod Theresa May som den
totale segraren. Inte ett enda av alla förslag på tillägg, totalt 85 sidor,
hade vunnit – alla hade avvisats.
Och så skedde det då –
Storbritannien överlämnade den 29 mars in den formella utträdesansökan till
EU-kommissionen, enligt § 50 i Lissbonfördraget...
Toryregeringen har utlyst
nyval i Storbritannien till den 8 juni. Opinionsundersökningar pekar på en
rejäl Toryseger. Dock, vet vi inte utfallet av valet,
och i dagarna har EU-kramarna inom Labour proklammerat
att de skall göra frågan om en ”mjuk Brexit” till
huvudämne i valrörelsen. Idag har Tories en betryggande majoritet i
parlamentet, så det återstår att se vad resultatet blir av valet.
Jag har uppehållit mig mycket
vid Brexit, och någon i publiken undrar kanske när
jag skall komma till Svexit, som är temat för talet.
Skälet till att jag uppehållit mig vid Brexit är att
utan Brexit, blir det ingen Svexit.
Det behövs någon som går först, och genomför utträdet på ett rimligt, och för
oss EU-kritiker, på ett acceptabelt sätt. Därför är Brexitfrågan
helt avgörande, och vi säger därför Först Brexit,
sedan Svexit.
Opinionen mot EU har förvisso
vuxit, i takt med de interna kriserna. Det ger också EU-kritiken en ökad bredd,
och förhoppningsvis en slags trampolineffekt – ni vet man studsar på en
trampolin och får en extra höjd när man hoppar i vattnet. Och den funktionen
har den allt bredare EU-kritiken.
Den förre, isländske
utrikesministern J.B Hannibalson, tidigare känd
EU-vän, konstaterade: ”Jag ser en Europeisk Union som är självmordsbenägen
eftersom det politiska ledarskapet har misslyckats fullständigt. Det är kris på
kris på kris”. Han jämförde EU med ett brinnande hus, och konstaterade: ”Vi
kommer inte att gå in i ett brinnande hus”
Hannibalson var för samarbete mellan demokratier, särskilt Norden
och Baltikum. 7 av 10 islänningar delar synen och säger Nej till EU, Och det
samma gäller för norrmännen. I Norge diskuteras intensivt om man skall säga upp
det s k EFS-avtalet, på norska ÖES-avtalet.
Jens Stilhoff
Sörensen, docent vid Globala studier, Göteborgs universitet, framhåller i en
debattartikel i SvD (15/4 -17): ”Genom att hela tiden fungera som ett ramverk
som främjade alla medlemsstaters intressen blev integrationen möjlig (dvs EU). Gradvis bröts denna
viktiga koppling och balansgång. De senaste trettio årens samhällsomvandling
kännetecknas av avindustrialisering, nyliberal globalisering med ökande
ekonomiska klyftor och en alltmer driven identitetspolitik
med fokus på multikulturalism. EU har varit ett centralt ramverk i dessa
processer. Idén om ett socialt Europa försvann i praktiken på 90-talet,
särskilt med Sovjetunionens sammanbrott och nya medlemsstater, och klassiskt
materiella frågor från vänstern och inom socialdemokratin har ersatts av
symbol- och identitetspolitik. Den generation som
växer upp nu är den första som inte kan förvänta sig samma trygghet och
välfärdsstandard som sina föräldrar. I den äldre generationen finns ´historiens
vittnen´ med minne av stabilare och tryggare samhälle med bättre infrastruktur
och välfärdssystem”.
Det är formligen en mördande
kritik EU artikelförfattaren levererar. Och han är – som sagt inte ensam om den
svidande EU-kritiken. Och EU-kramarna är uppenbarligen medveten om den växande
kritiken. Varför skulle annars Tysklands utrikesminister Sigmar
Gabriel tala om EU:s vägskäl - ”montera ned EU” eller ”gå längre” med EU?
Den 1 mars presenterade
EU-kommissionen en vitbok om EU:s framtid. I den skisseras 5 olika vägar (SvD
2/3 -17). Det är i princip inget nytt, men ett av alternativen innebär att EU
backar tillbaka till gamla EG, och blir ett strikt handelsprojekt. Det är i så
måtto intressant som det representerar EU-vännernas skräckscenario.
Naturligtvis presenteras ett federalt EU, på bekostnad av medlemsländernas rätt
att fatta beslut. I ett avseende kan man se vitboken som intressant. Den
representerar något av EU-kommissionen desperation, då inte mycket gått
kommissionens väg de
senaste
åren. Och med tanken på ett EU ett
avskalat, strikt handelsprojekt har vi kommit in på Svexit,
dvs möjligheten att Sverige
lämnar EU.
Utgångspunkter för Svexit
1. -
England på väg ut, med Brexit
- Danmark och Sverige; ej euro & stark, folklig
EU-kritik
- Norge & Island är ej med i EU – Norge är viktigt
genom associeringen via EFS
2. Brexit
viktig, men ej oväntat (1)
EU och Euroland har byggt in
starka motsättningar
- Centralism/federalism visavi centrifugala rörelser
inom EU
- Euroland är ett svagt valutaområde; tvunget att gå
vidare
- En självgående process mot ökad federalism – ett slag
självspelande piano för ökad centralism.
3. Brexit
viktig, men ej oväntat (2)
- Eurolands exportnation är Tyskland; på bekostnad av
övriga euroländer
- Krediter flödade över Balticum, Tjeckien & Ungern
plus stödlån till banker. Lånen i euro kom att bli mycket dyra, även för
enskilda personer – Bakslagen bidrog till dagens högerpopulism
- Irland, Portugal, Spanien & Grekland – stark
kritik, kanske t o m djupt hat mot EU
- EU lojal del av NATO; 23 av 28 + partnerskap. Allt
tal om EU som fredsprojekt avslöjas!
4. Norges viktiga roll (1)
- Norge är inte med i EU, men är associerat genom ett
EFS-avtal (på norska EÖS).
- Norge har tvingats svälja mkt; energi, jordbruk,
fiske m fl
- Norge har Nordens i särklass starkaste EU-kritiska
rörelse
-
”Alternativrapporten. Alternativer til dagens EÖS-avtale” (2012).
Bakom den stod: Rapporten hade tagits fram under en ”styringsgruppa”
med representanter för flera stora fackföreningar, bondeorganisationer,
landsbygdsorganisationer och Nei til
EU.
- Nei til
EU i Norge har publicerat mycket annat material som förespråkar uppsägning av EÖS-avtalet; nu senast flygbladet med de 4 fackförbunden,
som förespråkar uppsägning. De är Transport, El & IT, Faellesorganisationen
(motsv Kommunal) och Norsk Lokomotivmansforbundet
6. Fyra alternativ – en
översikt
Grovt sett kan man
sammanfatta alternativen för Norges del, liksom för Sveriges del efter ett
utträde, till 4 stycken, med fallande grad av integrering:
- Ett bilateralt avtal mellan EU och ett land.
- Ett multilateralt avtal mellan EU och en grupp av
länder.
- Ett avskalat avtal - handelsavtal.
- Frihandel baserat på WTO-avtalen – det finns redan!
7. Fyra alternativ till
dagens EU
(1) Ett bilateralt avtal
mellan EU och ett land, vilket inkluderar både handelsfrågor och en del, andra
samarbetsfrågor. Ex. Schweiz och EU
(2) Ett multilateralt avtal
mellan EU och en grupp av länder, vilket inkluderar både handelsfrågor och
andra samarbetsfrågor.
(3) Ett striktare och mer
avskalat avtal om (mer eller mindre) enbart handel, ett avtal om tullar och
frihandel.
(4) Frihandel baserat på
WTO-avtalen
Slutsatser:
1. Brexit
genomförs på rimliga villkor. England är för viktig för EU för att man skall
vilja straffa landet
2. Norge säger upp EÖS-avtalet genom en folkomröstningen
3. Danmark & Sverige
folkomröstar
4. England, Norge, Sverige,
Danmark och Island har handelsavtal med EU, vilka delvis sammanfaller
Så framtiden ser genast lite
ljusare ut!
Ulf Karlström
Nej till EU,
Norrköping