Elevansvar och –demokrati i skolan
Nässjös kommunfullmäktige har
nyligen beslutat om en skolplan. Skolplanen talar om vad politikerna i Nässjö
vill att förskola, grundskola, gymnasium etc
ska jobba litet extra med. Det som står i skolplanen grundas på läroplaner och
andra statliga beslut och lagar.
Skolplanen talar bland annat
om ”demokrati” och ”ansvar”. Det är två begrepp jag tycker är särskilt viktiga
att uppmärksamma och reflektera över. Orsaken är bland annat att tolkningen av
innebörden av dessa begrepp i stor utsträckning lämnas över till elever och
personal. Den politiska tanken med begreppen såsom varande oförytterliga förtas
nämligen av att de inte har blivit definierade av politiken på ett sätt som gör
att vi har en gemensam uppfattning om deras innebörd.
Båda begreppen representerar
idéer om vad som är bra att tycka och vad som är bra att göra. Tar man idéerna
på allvar och agerar utifrån dem får det konsekvenser. Särskilt om man
tolkar dem på ett sätt som den politiska och ekonomiska makten (dvs de som har privilegiet att
tolka innebörden och agera utifrån sin tolkning) inte förutsett eller tilltalas
av.
Det är stora krav vi ställer
på barnen/eleverna. De ska förstå, tolka och därefter handla efter sin tolkning
av ”demokrati” och ”ansvar”. Till stöd för tolkningen finns ett antal normer
och värden angivna. Det handlar om människolivets okränkbarhet, individens
frihet och integritet, alla människors lika värde och solidaritet med svaga och
utsatta. Detta står i läroplanen som de grundläggande värden vårt samhällsliv
vilar på.
Det ställer också stora krav
på oss som vuxna att verkligen uttala vad vi lägger för innebörd på begreppen
och vilken tolkning vi som individer gör. Det är ändå så att det är vuxna som
fattar besluten i vardagslivet och i de parlament vi valt att företräda folkets
uppfattning. Därför är det vår skyldighet att reflektera över vår hållning till
begreppens innebörd.
I skolplanen står det att vi
”aktivt och medvetet ska påverka och stimulera barnen och elever att omfatta vårt
samhälles gemensamma värderingar”. Allt utifrån definitionen
ovan av de grundläggande värdena.
Storföretag lägger ner
fabriker och sparkar folk – inte för att de går med förlust, utan för att de
ger för låg vinst. I storföretagen finns heller inte det vi i dagligt tal
kallar demokrati, sociala hänsyn etc. Vi utbildar elever till att klara
konkurrensen på arbetsmarknaden – att passa in i detta system. Storföretag är
tillåtna och mycket av deras handlande är tillåtet. Alltså skulle de värden de
lever efter och skapar kunna vara del av ”vårt samhälles gemensamma
värderingar” som vi ska omfatta, eller…???
Många politiska beslut ger
också en bild av vad som skulle kunna betecknas som ”vårt samhälles gemensamma
värderingar”. Politiken och parlamenten fattar beslut om nedskärningar för
svaga och utsatta. De som drabbas är bland annat barn i förskola och skola
liksom äldre och handikappade.
Idealen i skolplanen och
läroplanen är beslutade i politiska fora, men många politiska beslut går alltså
emot de ideal som finns uppsatta. Att tala om människors lika värde uppfattas
som ett hån av dem som lever under små omständigheter – tankarna går till höga
politiker- och direktörslöner och fallskärmar. Det är ofta bättre bemedlade som
fattar de beslut som försämrar för dem med sämre ekonomisk ställning.
Enligt läroplanen ska det
svenska samhällets värdegrund diskuteras och de konsekvenser den har på det
personliga handlandet ska klargöras. I läroplanen står det att barnen och
eleverna ska utveckla ”sin förmåga att göra och uttrycka medvetna etiska
ställningstaganden grundade på kunskaper och personliga erfarenheter”. Det är
alltså helt i sin ordning att elever protesterar mot de företeelser som han/hon
tolkar som motsatser till de angivna idealen. Det kan vara nedskärningar eller
andra orättvisor. Så länge syftet är att skapa respekt och solidaritet med
andra människor, ta avstånd från förtryck och kränkande behandling och se till
människors lika värde och så länge medlet för protesten återfinns inom denna
ram är det ett helt korrekt handlande.
I
skolplanen står det att ”med delaktighet och inflytande följer ansvar. Ansvar för sig själv, sina kamrater och för det som
berör alla”. Detta stryker under det som jag skrivit ovan.
Att ta ansvar kan mycket väl
vara att gå emot politiska beslut eller andra företeelser som inte står i
samklang med de värden läroplanen och skolplanen anger som grundläggande. Att
ta ansvar kan vara att inte ställa upp på det som man uppfattar som felaktigt.
Utifrån ”medvetna etiska ställningstagande grundade på kunskaper och personliga
erfarenheter” kan det alltså vara helt korrekt att gå emot det som beslutats i
olika folkvalda parlament.
Slutfundering
Läroplan och skolplan är
dokument som kan användas för att sätta igång samhällsförändringar. Man behöver
inte förvanska eller överdriva det som står i dessa dokument. Det handlar om
att finna sin tolkning och bedöma om den ligger inom de ideal som uppställs.
Sker detta kan framtiden bli riktigt spännande och förhoppningsvis mer rättvis
och jämlik.
Uno Kenstam, ledamot i barn-och
utbildningsnämnden (SAFE), Nässjö
15/8 -04
SAFEs synpunkter till Barn- och utbildningsnämndens
remissyttrande angående utredning vad gäller kommunledningskontorets
framtida roll, kommundirektörens framtida roll och centralisering/samordning av
administrativa rutiner.
Reflektion kring fullmäktiges
uppdrag
Fullmäktiges uppdrag
innebär i korthet att utreda administrativ samordning samt analysera hur
kommundirektörens och kommunledningskontorets (kd/klk) roller ska kunna
stärkas.
Första uppdraget ger ingen
större anledning till frågor. Däremot måste vi fråga oss vad uppdraget kring
kd/klk innebär. Att stärka någonting kan ha olika innebörd. Det kan innebära
mer makt och ett vidare område där makten utövas. Det kan också innebära att
förtydliga genom att skala bort, dvs
precisera mycket tydligt de områden där kd/klk ska vara mycket starka.
Kd/klk:s
verksamhet har ökat. Det rör sig om färdtjänst, skolbussar, utbildning för
vuxna (som har ökat i omfattning sedan Kunskapslyftet började) etc. Dock är en
mycket stor del av de medel som ställs till kommunstyrelsens förfogande bidrag
som bara ”tar vägen över” kommunstyrelsens budget för vidare befordran.
Reflektion kring materialet vad gäller administrativ samordning
Här hänvisas till vad som
redan pågår samtidigt som få nyheter kommer fram och i beslutsförslaget
hänvisas till andra halvåret 2004. Den del av uppdraget som berör
administrativa rutiner kunde med fördel ha hanterats som ett separat uppdrag
och därmed inte berörts överhuvudtaget i denna utredning, utan lagts på bordet
när den är klar, dvs andra
halvåret 2004.
Reflektion kring materialet vad
gäller kd/klk:s roll
Att göra en grundlig
rekapitulation av förutsättningarna är viktigt. En stor del av materialet är
också en genomgång av de förutsättningar under vilka
kommunledningskontoret/kommundirektören arbetar. Särskilt berörs det
strategiska arbetet, för vilket kommunstyrelsens förvaltning och dess ledande
tjänsteman har ett särskilt stort ansvar. Det gäller att driva strategiska
frågor framåt samtidigt som alla delar av den kommunala förvaltnings- och
bolagsverksamheten ska uppmuntras att delta - i hela eller tillämpliga delar av
det strategiska arbetet - för kommunens bästa.
När det gäller de konkreta
förslagen finns det anledning att ta en ytterligare funderare av främst två
skäl. Det ena är att det finns förslag som kan vara tveksamma ur
demokratisynpunkt och som kan påverka maktbalansen mellan politiker och
tjänstemän. Det andra skälet är att förslagen inte är tillräckligt preciserade.
Förslagen har karaktären av diskussionsunderlag, vilken inte i sig är dåligt,
men det gör att de konkreta beslutsförslagen är väldigt luddiga. Dvs beslutsförslagen landar i
uttryck som ”i enlighet med…” och ”enligt ovan”.
Vad vi tycker att Barn- och
utbildningsnämnden ska ha med i sitt remissyttrande:
1. delen vad
gäller administrativ samordning kunde avvaktats tills det fanns något att
tillföra.
2. det borde klargöras från
politiskt håll vad innebörden är av att ”stärka” kd/klk:s
roll.
3. förslagen kring kd/klk
konkretiseras för att det lättare ska kunna gå att ta ställning till dem.
4. förvaltningschefsgruppen ska
inte kunna initiera och genomföra en beredning av ett ärende och sedan kunna
presentera det för berört organ, som då enligt vår tolkning har det formella
beslutsbefogenheten. För att
(fritids-) politiker ska kunna hänga med är det viktigt att nämnd/styrelse
formulerar ett uppdrag, som givetvis mycket väl kan komma från
tjänstemannahåll.
Uno Kenstam Bernt
Hultberg
”Pengarna räcker inte”, säger
en del.
”Vi måste skära ner skola och
omsorg eftersom pengarna inte räcker”, fortsätter de.
”Vi kan ju inte låta barnen
betala skulderna för att vi inte skurit ner tillräckligt, utan vi får rätta
till problemen när vi har råd”, avslutar de samtalet.
Det dessa människor glömmer
är att nedskärningar inte alltid innebär att pengar sparas på sikt.
Nedskärningar inom förskola och skola riskerar leda till att fler barn inte får
det stöd i sin utveckling som de behöver. Misslyckanden här leder till –
förutom rent mänskliga problem - stora kostnader eller lägre intäkter framöver
än om barnen fått utvecklas på bästa sätt.
Äldre och handikappade som
inte får relevant vård och stöd behöver mer kvalificerad vård och omsorg snabbare
än om rejält stöd ges i tidigt skede. Dessutom leder nedskärningarna till sämre
arbetsmiljö och ökade sjukskrivningar bland personalen.
Detta glöms ofta bort.
Nedskärningarna har pågått under ett antal år och den politiken ser ut att
fortsätta de närmaste åren. Därför förefaller resonemanget att vi i framtiden
skulle ha råd att åtgärda alla de problem som nedskärningarna skapar
ogenomtänkt. Vore det inte bättre att göra allt som vi kan för att åtgärda
problemen idag i stället för att låta våra barn ta hand om de allt större
vårdbehoven och skolproblemen? Ger inte detta bättre
ekonomi och mänskligt välbefinnande än att skjuta problemen till framtida
generationer?
Uno
Kenstam, Nässjö
Barn- och utbildningsnämnden
(BUN) har gjort kraftiga nedskärningar. Alla neddragningar drabbar främst barn
med behov av olika former av särskilt stöd. De drabbas antingen genom att det
direkta stödet dras ner eller genom att barn-/elevgrupper blir så stora att
personalen inte hinner ge den där lilla extra uppmärksamheten som de behöver.
Eftersom neddragningar skett
under ett antal år och någon förbättring kommer inte att komma till stånd om
inte medborgarna säger ifrån. Trots vallöftena om vård, skola och omsorg så
står neddragningarna som spön i backen.
Vid de senaste sammanträdena
i BUN beslutades bland annat om stora uppsägningar av personal, bland annat
elevassistenter. Alla neddragningarna har innebär problem att upprätthålla de elevstödjande funktioner
som är så viktiga för att situationen i förskolegruppen eller klassen ska
fungera tryggt och effektivt.
SAFE är emot dessa
neddragningar. Förutom att de drabbar som vi beskriver ovan, så är ett annat
viktigt skäl att BUN enbart tagit beslut utifrån pengar. Några genomgångar av
konsekvenser ansågs inte behövas. Inte heller tyckte BUN att neddragningarna
skulle analyseras utifrån vad som står i lagar, förordningar, läroplaner, styr-
och kvalitetsdokument.
Inte heller finns det någon
som helst genomgång av om de beslutade neddragningarna ger några besparingar.
Om neddragningarna leder till att fler barn/elever inte klarar sin
skolsituation, så innebär neddragningar inte bara mänskliga/sociala problem,
utan också att kostnaderna ökar på sikt och det hela blir Ebberöds
Bank.
Uno Kenstam, Bernt
Hultberg
Ledamöter i BUN, SAFE