Maktbalansen mellan politiker och tjänstemän
SAFEs synpunkter till Barn- och utbildningsnämndens
remissyttrande angående utredning vad gäller kommunledningskontorets framtida
roll, kommundirektörens framtida roll och centralisering/samordning av
administrativa rutiner.
Reflektion kring fullmäktiges
uppdrag
Fullmäktiges uppdrag innebär
i korthet att utreda administrativ samordning samt analysera hur
kommundirektörens och kommunledningskontorets (kd/klk)
roller ska kunna stärkas.
Första uppdraget ger ingen
större anledning till frågor. Däremot måste vi fråga oss vad uppdraget kring
kd/klk innebär. Att stärka någonting kan ha olika
innebörd. Det kan innebära mer makt och ett vidare område där makten utövas.
Det kan också innebära att förtydliga genom att skala bort, dvs precisera mycket tydligt de områden där kd/klk ska vara mycket starka.
Kd/klk:s
verksamhet har ökat. Det rör sig om färdtjänst, skolbussar, utbildning för
vuxna (som har ökat i omfattning sedan Kunskapslyftet började) etc. Dock är en
mycket stor del av de medel som ställs till kommunstyrelsens förfogande bidrag
som bara ”tar vägen över” kommunstyrelsens budget för vidare befordran.
Reflektion kring materialet vad
gäller administrativ samordning
Här hänvisas till vad som
redan pågår samtidigt som få nyheter kommer fram och i beslutsförslaget
hänvisas till andra halvåret 2004. Den del av uppdraget som berör
administrativa rutiner kunde med fördel ha hanterats som ett separat uppdrag
och därmed inte berörts överhuvudtaget i denna utredning, utan lagts på bordet
när den är klar, dvs andra
halvåret 2004.
Reflektion kring materialet vad
gäller kd/klk:s roll
Att göra en grundlig
rekapitulation av förutsättningarna är viktigt. En stor del av materialet är
också en genomgång av de förutsättningar under vilka
kommunledningskontoret/kommundirektören arbetar. Särskilt berörs det
strategiska arbetet, för vilket kommunstyrelsens förvaltning och dess ledande
tjänsteman har ett särskilt stort ansvar. Det gäller att driva strategiska
frågor framåt samtidigt som alla delar av den kommunala förvaltnings- och
bolagsverksamheten ska uppmuntras att delta - i hela eller tillämpliga delar av
det strategiska arbetet - för kommunens bästa.
När det gäller de konkreta
förslagen finns det anledning att ta en ytterligare funderare av främst två
skäl. Det ena är att det finns förslag som kan vara tveksamma ur
demokratisynpunkt och som kan påverka maktbalansen mellan politiker och
tjänstemän. Det andra skälet är att förslagen inte är tillräckligt preciserade.
Förslagen har karaktären av diskussionsunderlag, vilken inte i sig är dåligt,
men det gör att de konkreta beslutsförslagen är väldigt luddiga. Dvs beslutsförslagen landar i
uttryck som ”i enlighet med…” och ”enligt ovan”.
Vad vi tycker att Barn- och
utbildningsnämnden ska ha med i sitt remissyttrande:
1. delen vad gäller
administrativ samordning kunde avvaktats tills det
fanns något att tillföra.
2. det borde klargöras från
politiskt håll vad innebörden är av att ”stärka” kd/klk:s
roll.
3. förslagen kring kd/klk konkretiseras för att det lättare ska kunna gå att ta
ställning till dem.
4.
förvaltningschefsgruppen ska inte kunna initiera och genomföra en
beredning av ett ärende och sedan kunna presentera det för berört organ, som då
enligt vår tolkning har det formella beslutsbefogenheten. För att
(fritids-) politiker ska kunna hänga med är det viktigt att nämnd/styrelse
formulerar ett uppdrag, som givetvis mycket väl kan komma från
tjänstemannahåll.
Uno Kenstam Bernt
Hultberg