Vad säger elever och föräldrar om
skolutredningen i Nässjö?
BU-förvaltningen i Nässjö har sedan slutet av 2007
arbetat med en utredning om Nässjös framtida skolstruktur. Avsikten är att öka förutsättningarna för en likvärdig utbildning på
alla skolor genom att samla verksamheter vid färre skolor.
I början
av sommaren lade i stället en politikergrupp fram ett förslag till en ny
skolstruktur i Nässjö kommun. Ett av alternativen är, att Centralskolan
avvecklas och att det istället inrättas en högstadiedel
vid Brinellgymnasiet. Man lyckas på så sätt försämra i stället för att förbättra
möjligheterna för en likvärdig utbildning!!!
Jag
frågar mig:
1. Hur har förslaget arbetats
fram?
Utredningens
direktiv har presenterats och diskuterats av politiker, föräldrar och berörd
personal på en lång rad träffar. Skolor som Rosenholmsskolan, Parkskolan och
Hultetskolan med flera har haft möten och diskuterat de olika alternativen.
Även Centralskolan har haft möten (jag var själv med på två träffar). Ändå
kommer förslaget om nedläggning i elfte timmen fullständigt överraskande utan
att föräldrar och personal har haft någon som helst möjlighet att delta i
diskussionerna. Är detta en god demokratisk beslutsprocess?
2. Är det verkligen är ett
genomtänkt förslag?
Jag
tänker inte klanka ner på andra skolor i kommunen (tyvärr finns folk även inom
skolväsendet som sänker sig till sådant), utan vill framhålla: Centralskolan är
idag en väl fungerande skola med goda resultat, vilket framgår av de
kvalitetsredovisningar, som BU-politikerna har
tillgång till. Eleverna har en mycket hög måluppfyllelse, den högsta i
kommunen. Enkäter visar att trivseln bland eleverna är mycket god och att även
föräldraförtroendet är högt.
Skolverket
hade under sitt besök vid vårterminen 2007 mycket gott att säga om
skolatmosfären. De hade t.ex. aldrig sett en högstadieskola där biblioteket
kunde stå öppet utan bemanning.
Allt
detta har arbetats fram under lång tid. Ingenstans i utredningens
konsekvensanalys nämns hur en nedläggning påverkar den dagliga undervisningen
vid skolan eller hur en annan organisation av skolan ska kunna uppnå samma
resultat. Är det rimligt att förstöra ett skolarbete med så goda resultat och
hög trivselfaktor?
Konsekvenserna
för grundsärskolan som är integrerad i Centralskolan berörs inte heller
Vilken
är den pedagogiska vinningen med det här förslaget?
Nybyggnationen
i Nässjö tätort är störst inom Centralskolans upptagningsområde. Är det rimligt
att hundratals barn skall behöva ta sig genom hela staden för att komma till
skolan?
3. Vad säger föräldrar och
elever?
Vill
föräldrarna att deras barn skall behöva byta från en mycket väl fungerande
skola till något mycket ovisst? Själv slutar jag snart mitt yrkesliv och
protesterar inte emot detta för egen vinning. Däremot anser jag det vara en
katastrof att elever och föräldrar skall drabbas av denna kvalitetsförsämring
och hoppas att föräldrar och elever som berörs av detta huvudlösa förslag
kommer att reagera!