Kortsiktiga
budgetmål inom ifo-förvaltningen fördyrar på sikt!
Ett privat företags bedriver verksamhet för att ge
aktieägarna en ekonomisk vinst. För en kommunal verksamhet gäller det omvända:
Målet är en effektiv verksamhet och medlet för att kunna nå det målet är
pengar. En slutsats blir: Eftersom verksamheten är målet, kan en kommuns
prestation inte bara utvärderas i ett finansiellt perspektiv.
Kommunallagen föreskriver att ett mål för kommunal
verksamhet är att uppnå god ekonomisk hushållning. Det betyder alltså både
finansiella mål och verksamhetsmål. Båda behövs! I kommuner brukar det vara så,
att politiker på nämndnivå håller verksamhetsmålen som de viktiga, medan de som
ser övergripande på kommunal verksamhet gärna håller före de finansiella målen.
Det senare har vi kunnat se i tidningsartiklar nu i veckan.
Vi i ifo-nämnden
har dåliga erfarenheter av att ramar som ställs upp ensidigt utifrån
finansiella mål (”omvandlingstryck”) kan bli direkt kontraproduktiva. Det
förstärks av verksamhetens långsiktighet. De finansiella målen är kortsiktiga,
och i en verksamhet, som är så lagstyrd som ifo:s, begränsar myndighetsutövningen möjligheterna att
skära ner i personalen. Därutöver har Nässjös ifo-förvaltning
också under ett par decennier bedrivit egen öppenvård i stället för att skicka
folk till institutioner.
Kvar finns bara de förebyggande
insatserna, de med långsiktig effekt, att pruta på. Det är i gengäld just de
insatserna som gör att vi kan minska antalet insatser under kommande år. Att ta
bort dessa förebyggande insatser ger ett hyggligare budgetutfall i år, men
kommer att kosta mångfalt mer i framtiden, framför allt i mänskligt lidande,
men också i form av fler barn och vuxna med stora behov som bara kan lösas
genom placeringar på institution.
De kortsiktiga och rena
finansiella besparingarna ger alltså fördyringar på sikt!
(Det är dock viktigt att säga,
att trots snäva ramar har vi också gjort positiva verksamhetsförändringar inom ifo-verksamheten, t ex en förstärkning på
Familjecentralen.)
Samtidigt vill jag inte dölja,
att jag som del av majoritetsstyret i kommunen har ett medansvar
i hur utformningen av budgetramarna sker. En anledning till det kan vara den
fartblindhet man kan råka ut för som fritidspolitiker, men den tar förvisso
inte bort hela det ansvar man ska känna. Det är inte lätt, men man får inte
sluta försöka.
Wilhelm Brüggemann
ledamot (SAFE) i ifo-nämnden