Anförande
angående Nässjö personalpolicy.
Jag anser inte att förslaget
till personalpolicy lever upp till det breda perspektiv på frågan man kan
begära.
Den nya policyn påminner mer
om de dokument – mer liknande ordningsregler – som blivit allt mer vanligare
inom det privata näringslivet. Jag menar att förslaget mer är en anpassning
till den ordningen och att det strider mot den personalpolitik som krävs inom
offentlig förvaltning och myndighetsutövning. Myndighet skall respektera lag
och allas likhet inför lagen. Så står det skrivet!
Det står knappast något
skrivet i policyförslaget om vikten av att leva upp till de lagar och regler
som styr vår verksamhet och myndighetsutövning. Ändå är det faktiskt kommunens
viktigaste mål att vi skall göra vårt bästa för att leva upp till detta. Det gäller
såväl politiker, medarbetare som chefer.
Historiskt har vi haft
ambitionen i vår kommun att hålla fram vår personalpolitik som ett föredöme,
men något sådant framgår inte i det här policyförslaget. Det är gott om uteslutande
nya och gamla krav på medarbetarna som gäller, samtidigt, som jag menar, att
ledarskapets betydelse kraftigt överdrivs.
En god ledarförmåga skall
vara ett krav vid varje chefstillsättning som kommunen gör. Att vara en bra
ledare är något man formas till med tiden och har med sig genom livet. Det är
knappast något man lär sig genom att gå på kurs.
Däremot kan det vara viktigt
att utbilda politiker och medarbetare att följa lagen och arbetsmarknadsregler
och hur politiker styr förvaltandet och att demokratin kräver sin tid och att
demokratin är viktig.
I en kommunal personalpolicy
skall det också framgå vilka förväntningar en medarbetare ska kunna ställa på
kommunen som arbetsgivare. Detta är speciellt viktigt i tider när förhållandena
inom arbetslivet har skärpts och försämrats för de flesta.
Det här med att en näringslivssyn
alltmer håller på att vinna insteg i kommunerna är en allvarlig försämring
eftersom kommunen av tradition sett som sin roll att även ta sociala hänsyn
utan att penningmässigt tjäna på det.
Jag tycker att förslaget till personalpolicy som presenterats
är eländigt och yrkar avslag på förslaget i sin helhet.
I beskrivningen av ärendet
kan man läsa att bakgrunden till förslaget står att finna i en
medarbetarundersökning som genomfördes bland samtliga kommunanställda våren
2008. Resultatet av undersökningen visade på ett antal ”utvecklingsområden” inom det personalpolitiska området som gjorde
att kommunledningskontoret beslutade att arbeta fram en ny personalpolitik där
även Nässjö kommuns arbetsgivarpolitik skulle ingå.
För att
fullmäktigeledamöterna ska kunna ta ställning till huruvida det är rimligt och
nödvändigt att just nu, när kommunens ekonomi är så ansträngd att vi t.o.m.
tvingas säga upp medarbetare, ska behöva ta fram en ny personalpolicy med alla
de kostnader som det för med sig.
I så fall krävs det ett
bättre underlag som beskriver bl.a. hur och på vilka grunder som medarbetarundersökningar
utvärderades och hur frågeställningarna såg ut och hur de besvarades av
medarbetarna.
Om jag minns rätt så var det
inte så förfärligt länge sedan vi bestämde oss för ett personalpolitiskt program
som kallades ”Vår personalpolitik” och som jag då tyckte var rätt bra utformat.
En personalpolitik som nu föreslås upphöra att gälla.
I maj 2009 slöts ett nytt
lokalt kollektivavtal som reglerar samverkan mellan fack och arbetsgivare i
kommunen och där det tidigare personalpolitiska programmet varit vägledande. Avtalet
bygger på de arbetsrättsliga lagarna och duger som ersättning till dess en ny
och allsidig personalpolicy har arbetas fram.
Riktlinjer för ledare verkar
redan ha tagits av utskott 1 och handlingsplanen har tagits av kommunstyrelsen.
Naturligtvis borde man ha väntat
tills personalpolicyn behandlats i fullmäktige och vunnit lagat kraft. Men av
någon anledning hinner man inte vänta på demokratin längre.
Jag menar också och till sist
att systemet med målpilar och styrkort inte är
tillämpliga i personalpolitiska och djupare mänskliga sammanhang. De duger bara
inte!
Det är inte heller rimligt
eller lämpligt att försöka blanda ihop eller ersätta ordningar inom
näringslivet eftersom verksamheterna är så totalt olika mening. Inom näringslivet
är meningen som bekant att tjäna pengar åt sina ägare och in om offentlig förvaltning
och myndighetsutövning är meningen att följa lag och regler och hushålla och
förvalta medel som medborgarna har lämnat över.
Pelle Månsson, SAFE. Nässjö kommunfullmäktige
den 28 januari 2010.