Remissyttrande ang. ”Vision Nässjö stadskärna”.
Visionen över stadskärnan i Nässjö
har flera intressanta förslag som är värda att diskutera och arbeta vidare med.
Stadskärnan i Nässjö behöver utvecklas i en positiv riktning. Mycket kan
förändras och göras bättre. Det finns dock en del förslag i visionen som är tveksamma
och detta remissyttrande koncentreras kring dessa frågor.
Busstrafiken.
I visionen finns ett förslag
om att flytta uppställningsplatsen för de lokala bussarna från Stortorget till ett
område något 100-tal meter norr om järnvägsstationen. Lokalbussarna får en
enkel hållplats på Stortorget utanför Swedbanks lokaler.
Skillnaden mot nu är att bussarna bara kommer att stanna där för av- och
påstigning. Regionbussarnas hållplats vid Storget föreslås helt försvinna.
Detta är en stor omställning av Nässjös lokaltrafik;
lokalbussarna har utgått från Stortorget i snart 100 år. Det kan innebära en
avsevärd försämring för de som åker med lokaltrafiken.
Många som använder
lokalbussarna är pensionärer. De åker till centrum för att handla på torget,
handla på Konsum, gå till apoteket, biblioteket eller medborgarkontoret, besöka
någon av bankerna kring Stortorget. Det är viktigt att de har nära till bussarna
och att de kan gå in och vänta i bussen; inte stå ute på en ofta kall och blåsig
hållplats.
För den som är ung och frisk är det förvisso inte så
långt till stationen, men för den med rollator och som har svårt att gå är
några hundra meters extra gångväg en lång sträcka.
Minst lika allvarligt är det
att regionbussarna inte längre
föreslås stanna vid Stortorget. För den som har handlat mycket av torgknallarna
eller på Konsum kan det bli jobbigt att ta sig ända ner till stationsområdet
för att gå på bussen till Bodafors, Malmbäck, etc. Dessa bussar står uppställda
en bra bit från stationsbyggnaden.
Att uppställningsplatser för
lokalbussar och hållplatser för regionbussar finns på Stortorget är också
viktigt för handeln däromkring, inte minst för Konsum, som är den enda riktigt
välsorterade dagligvaruhandeln i stadskärnan.
En flyttning av bussarnas
uppställningsplatser blir också dyr att genomföra, då den kräver stora
ombyggnader vid området kring resecentrum.
Stortorget.
Stortorget fick en rejäl
ansiktslyftning 1999 då bl.a. ny stensättning lades och de specialgjorda
busskurerna byggdes. Att helt bygga om torget efter denna relativt korta tid
känns inte motiverat och kommer att bli dyrt. Det är bättre att lägga mer
pengar på att se till att det som finns hålls i ordentligt skick. Busskurerna
är t.ex. ofta väldigt dåligt städade.
Förslaget att helt ta bort
gatan vid norra sidan av Stortorget och bygga en dubbelfilig gata med
parkeringsplatser vid södra delen av torget gör att torgets symmetri och axeln
mellan Resecentrum och Stadsparken störs allvarligt.
Att bygga en mindre scen på
torget är ett bra förslag, likaså att ha mindre kiosker och caféverksamhet där.
Däremot är det tveksamt hur förutsättningarna är att utveckla en mer permanent verksamhet
med café och restaurang på och i anslutning till Stortorget; det finns idag
ingen restaurang vid den norra sidan av torget som i så fall skulle vara
aktuell.
Anslagstavlan för föreningar
som finns vid Stortorget behöver bli bättre. Den kan gärna komplettas med
ytterligare en anslagstavla på annan plats i centrum.
Karlagatan.
Denna gata föreslås bli en
gågata, vilket innebär att parkeringsplatserna tas bort. Detta skulle innebära
ett dråpslag mot Konsums möjligheter att få tillräckligt med kunder. Förnyelsen
av stadskärnan får inte göras så att butiker tvingas slå igen - det finns redan
tillräckligt med tomma butikslokaler i stadskärnan.
Rådhusgatan.
Det är bra att en del av Rådhusgatan föreslås bli en gångfartsgata.
Det måste dock poängteras att biltrafiken vid en avstängning tar vägen någon
annanstans. Mariagatan riskerar att få än mer biltrafik. Det är därför viktigt
att man gör noggranna trafikmätningar innan man
bestämmer hur gatutrafiken ska läggas om.
Byggnader.
Utöver äldre hus som
stadshuset finns det flera tidstypiska och nu ca 50 år gamla byggnader i
stadskärnan vars kulturhistoriska värde behöver lyftas fram mer. Det gäller
t.ex. Cityhuset, Hotell Högland, f.d. Telehuset och den äldre delen av Pigallefastigheten
(f.d. Folkets Hus) i centrala Nässjö.
Affärslokaler.
Det finns många tomma
affärslokaler i centrala Nässjö. Det gäller framför allt lokalerna i Åhlénshuset. Möjligheten att få ett attraktivt och levande
centrum står och faller i hög grad med att det finns en livlig affärsverksamhet
i stadskärnan. Detta innebär att biltrafik kan bli nödvändig långt in i centrum
och att det behöver finnas gott om parkeringsplatser i och kring stadskärnan.
Kommunen måste aktivt genom
detaljplaner o. dyl. styra så att en stor del av dagligvaruhandeln finns i
stadskärnan – fler och växande köpcentra i externa eller halvexterna lägen
urholkar möjligheten till en bra och levande stadskärna.
Offentlig toalett.
Det finns idag ingen
offentlig toalett i Nässjö centrum, man är hänvisad till Resecentrum,
biblioteket eller olika restauranger. Det behövs en offentlig toalett i
närheten av Stortorget. Det kanske kan lösas genom att någon restaurang mot
betalning kan ordna detta, såsom föreslås i visionen.
Skötsel och underhåll.
Det är viktigt att skötsel
och underhåll fungerar bättre än nu. Det kan tidvis vara rätt skräpigt och
slitet på flera håll i stadskärnan. Vid begränsade ekonomiska resurser är det
bättre att lägga pengarna på städning och underhåll än stora och dyra
investeringar.
*
Det är bra att det planeras
åtgärder för att få stadskärnan mer attraktiv för både människor och affärsliv.
Det finns idag många tomma affärslokaler och en hel del miljöer som behöver
fräschas upp rejält. Köpmansgatan och Postgatan är två tydliga exempel. Det är
bra att man planerar för mer bostäder i centrum.
Det är dock viktigt att man
noga tänker igenom vilka konsekvenser stora ombyggnader, flyttning av
busslinjer, avstängning av gator, m.m. får för människors möjlighet att röra
sig smidigt i hela centrumområdet. Detta gäller inte minst för de många
pensionärer som bor i stadskärnan.
Visionen Nässjö stadskärna
belyser många av dagens problem och har som sagt flera bra förslag. Med en bra
och genomtänkt planering och ombyggnad kan Nässjös stadskärna säkert göras
mycket trevligare och mer attraktiv för boende i området och för besökare från
både när och fjärran.
Thomas Erixzon,
ledamot i Miljö- och Byggnadsnämnden, Nässjö.
Bernt Hultberg,
ledamot i Tekniska Servicenämnden, Nässjö.