Makten har sitt pris.
Det är stor skillnad på att
sitta som ledamot i kommunfullmäktige som en del av en opposition jämfört med
som en del av ett majoritetsstyre. I opposition är ledamöterna inom ett parti
betydligt mer jämlika och är tillsammans med om att forma partiets politik. Man
lägger egna motioner, ställer egna frågor och interpellationer, framför egna
förslag till beslut i de många olika frågor som kommer upp i fullmäktige. De
kommunala frågorna är inte uppgjorda på förhand; det finns en möjlighet att
diskutera och tillsammans forma förslag fram till att fullmäktige fattar
beslut.
Hur annorlunda är det då inte
att sitta i ett majoritetsstyre där flera partier ingår. Då görs frågor och
ärenden ofta upp långt över huvudena på den vanlige ledamoten i diskussioner
mellan de ledande politiker inom de olika partierna, ofta med hjälp av
kommunala tjänstemän som bisittare.
Ett exempel på detta är
kommunens ”budget- och bokslutskommitté”, som i Nässjö består av två
kommunalråd och två chefstjänstemän. Ett annat är när politikerna i nämndernas
presidier och utskott tillsammans med chefstjänstemän diskuterar och bereder
frågorna inför nämndmötena.
Kommunalråd samt ordföranden
och vice ordföranden i styrelser och nämnder är de som är med i
beredningsstadiet på de kommunala frågorna. De kan tidigt komma med egna
förslag och lägga sina synpunkter. De får betydligt mer information, men
påverkas också av förvaltningarnas tjänstemän. Det uppstår en stor klyfta i
information och inflytande mellan partiets olika ledamöter.
När frågorna kommer till
partigruppen är diskussionen mellan partiernas toppar ofta redan så gott som
slutförd. Att då komma med kritik betraktas som besvärligt och det blir näst
intill omöjligt att få gehör för egna motförslag inom partiet. Man förväntas ”ta ett helhetsansvar”, ”tänka
på att hålla ihop majoriteten”; d.v.s. agera som röstboskap och rösta ja till
de redan färdiga förslagen.
En del kanske nöjer sig med
detta och trivs rätt bra med att ”rösta med flocken”; att få vara på den
vinnande sidan oavsett vad det är man röstar om. Men för den politiker som har
egna idéer och åsikter och vill driva dem blir det en rätt tröstlös tillvaro i
fullmäktige eller nämnden som en del av majoritetsstyret, såvida man inte själv
är kommunalråd eller gruppledare i någon nämnd eller styrelse.
Detta kan vara en orsak till
att många fritidspolitiker hoppar av efter ett tag. Man får som ”vanlig
ledamot” helt enkelt inte det inflytande som man en gång hade hoppats på eller
hade när partiet var i opposition. Att bara vara ja-sägare och röstboskap blir
ju rätt så trist och andefattigt till slut.
Detta är ett problem för
partierna, oavsett ideologi. Det är rimligt att ett parti är berett på att gå
in i ett majoritetsstyre om tillfälle ges. Men när man väl kommer i majoritetsställning
och partiet får yrkespolitiker, så fördelas den nyvunna makten ofta väldigt
olika mellan partiets företrädare. Alla har inte möjlighet att bli hel- eller halvtidspolitiker.
Detta frestar på
sammanhållningen inom partiet. En lösning kan vara att fördela
kommunalrådsposter och tunga nämndposter mellan fler personer inom partiet. Ett
annat sätt kan vara att ge enskilda ledamöter i en majoritet friare spelrum att
lägga egna motioner, interpellationer och frågor i fullmäktige; på samma sätt
som riksdagens ledamöter lägger enskilda motioner. Detta ökar också möjligheten
att profilera det egna partiet.
De som blivit valda till
inflytelserika poster får i en majoritet tidigt mycket mer insyn och kunskap om
de kommunala frågorna – men då ofta ur de kommunala chefstjänstemännens
perspektiv.
Tjänstemännen har förvisso
mycket yrkeskunskap och erfarenhet som är av stor vikt att ta del av – men det
finns en risk att det som de ledande politikerna sen framför i den egna
partigruppen bara blir ett eko av tjänstemännens åsikter.
Information får man inte bara
på sammanträden och chefsmöten – genom att träffa väljare och allmänhet får man
kunskap i kommunala frågor från ett annat perspektiv; och det blir ofta andra
åsikter och med en annan vinkling än vad som framförs av cheferna på ett beredningsmöte
eller nämndsammanträde.
Kommunala frågor är ofta
komplicerade och ju mer information man får desto svårare kan det vara att
avgöra hur man ska lösa problemet. Det är viktigt att partiets olika
företrädare tar sig tid att lyssna på varandra och att man skaffar sig information
från olika håll och av varandra oberoende källor.
Hur undviker man då att maktklyftorna
ökar inom partiet, att vanliga ledamöter blir ”röstboskap”, att tjänstemän får
ett alltför stort inflytande på partiets politik? Några enkla patentlösningar finns
tyvärr knappast att ta till.
Men när ett parti går från
opposition till majoritet får man vara beredd på att det genast börjar hända
saker; maktinnehavet har sin egen dynamik. Makt och inflytande vidgas mellan
partimedlemmarna, åsiktsskillnaderna ökar när informationen kommer från fler
håll och kompromissviljan kan bli rejält olika mellan partiets valda
företrädare – inte minst beroende på vilken position man har i den politiska
organisationen.
Thomas Erixzon, SAFE-medlem,
Nässjö.