SAFE:s remissyttrande
över utredningen om framtidens
grundskola i Nässjö kommun.
Utredningens
förslag skulle innebära omfattande förändringar för många familjer och
kommuninnevånare. Därför borde de informationstillfällen där utredningen
presenterats hållits öppna för alla intresserade inklusive massmedia.
Rektorer,
lärare, elevhälsans personal samt kost- och städpersonal har en omfattande
kunskap om berörda skolors verksamhet. Det är en brist att inte dessa
personalkategorier tillhörde remissinstanserna, vilket hade kunnat bidra till
ett mera komplett underlag inför kommunfullmäktiges beslut.
Komplettera
nulägesbeskrivningen.
Utredningen
innehåller förslag om nedläggning av Centralskolan, Hultetskolan, Flisby skola, Solberga skola samt förändring av Brinellgymnasiets B- hus till 7-9 - skola. Nedläggning av
skolor är mycket drastiska åtgärder varför det är viktigt, och även en moralisk
skyldighet gentemot berörda parter, att tydliggöra orsakerna till förslag om
nedläggning av dessa skolor. För att anse att beslutsunderlaget är tillräckligt
inför den politiska behandlingen bör det finnas en nulägesbeskrivning där
lärare, rektorer och övrig personal medverkar till en allsidig beskrivning av
dagens verksamhet på dessa skolor.
Förslag: Inför
kommunfullmäktiges beslut kompletteras utredningen med en nulägesbeskrivning av
Briellgymnasiet, Centralskolan, Hultetskolan, Flisby skola, Solberga skola som tydliggör motiven till
förslag om nedläggning alternativt ändrad inriktning från gymnasium till 7-9 -
skola.
Uppdraget.
B&U- nämnden gav den 8 mars 2012
förvaltningen uppdraget att utreda och ge ett eller flera förslag till
organisation av grundskola/fritids. Det är en brist att utredningen endast
innehåller ett förslag och inom vilket förvaltningsledningen dessutom starkt
betonar att enskilda delområden ej går att ändra på.
Förslag: Inför
kommunfullmäktiges beslut anges en öppnare hållning till alternativa förslag
med tanke på den snäva personkrets som har deltagit i utredningsarbetet.
Bostadspolitisk integration.
Nyanlända
familjer anvisas idag i Nässjö tätort oftast sin första bostad i områden som
tillhör Runnerydsskolans upptagningsområde. Här har
Nässjö kommun som ägare av Fastighets AB Linden en viktig roll att medverka
till integration via den bostadspolitik som bedrivs. Fastighets AB Linden har
stora bestånd av hyresrätter i Handskeryd och Åkershäll dit nyanlända familjer med fördel kan anvisas
bostäder.
Förslag: Kommunfullmäktige
uppdrar åt Örnen i Nässjö AB att ge Fastighets AB Linden ägardirektiv att
medverka till ökad integration genom att nyanlända familjer anvisas bostäder
inom olika stadsdelar i Nässjö tätort.
Brinellgymnasiet.
Utredningen
föreslår att B-huset omvandlas till 7-9 - skola för
c:a 240 elever, dock med gymnasieprogrammen frisör och stylist
kvar i B-huset. För att anpassa B-huset
till 7-9 - skola föreslås investeringar på c:a 10 miljoner.
Utredningen
saknar beskrivning av lokaler och investeringar för att inrymma ämnena
hemkunskap, slöjd (textil och trä/metall), bild, musik samt bibliotek för 7-9 -
skolan. Lokaler för dessa ämnen finns ju knappast i B-huset.
Dessutom krävs arbetsrum för olika personalkategorier och uppehållsrum för
eleverna.
Om man står
framför B- huset är det svårt att se var en skolgård för 7-9 - skolan kan
placeras. B- huset omges av rökrutor mot övriga byggnader, en
högspänningsledning på andra sidan, bilväg, cykelväg och parkeringsplats. Delar
av 7-9 - elevernas skolverksamhet måste sannolikt förläggas i gymnasielokaler,
t.ex. bibliotek, slöjd, bild, musik, samlingssal, café, matsal. Med tanke på
att många 16-åringar redan är stressade vid mötet av matköer, kan det bli än
värre för 13-åringar och hur man löser ordningsproblemen med så många ungdomar
ytterligare i så skilda åldrar är en svår uppgift. Goda matvanor och matro är en väsentlig del av skoldagen. Sammantaget kan B-
huset knappast bli en 7-9 - skola med trivsel och hemkänsla för eleverna under
den så viktiga högstadietiden.
B-huset är idag välfyllt med gymnasieelever som går introduktionsprogrammet,
omvårdnadsprogrammet och hantverksprogrammen frisör/stylist.
För en hel
del av introduktionsprogrammets (f.d. IV- programmet)
elever är B- husets relativa avskildhet och utrymmen viktiga. En del av
introduktionsprogrammets elever behöver struktur under sin gymnasietid. För
elever med neuropsykiatriska funktionshinder är det viktigt att ha utrymme att
delar av dagen arbeta individuellt eller i mindre grupper. Dessutom finns ett
flertal nyanlända gymnasieelever som behöver tillgång till grupplokaler för att
få en bra start under sin första tid i svensk skola. Om
introduktionsprogrammets elever genom brist på utrymmen blir utsatta för
stressig och distraherande studiemiljö är risken att frånvaron ökar och att mer
personal måste sättas in.
Nässjö kommun
måste vårda förtroendet att bedriva gymnasieverksamhet med riksintag.
Brinellgymnasiet kommer att ha en allt viktigare roll
att fylla så att gymnasieelever från olika kommuner på Höglandet har ett
komplett gymnasieutbud inom närområdet. Arbetsmarknadsläget kan i framtiden
leda till ökat behov av vuxenutbildningar. Sammantaget är det viktigt att inte
utsätta de olika utbildnings-verksamheterna på Brinellgymnasiet för brist på lokaler och utrymmen.
Förslag: B-huset
behålls för Brinellgymnasiets verksamhet.
Centralskolan.
Utredningen
föreslår att Centralskolan avvecklas från höstterminen 2014.
Byggnaden
som bl.a. innehåller matsal och specialsalar för NO,
hemkunskap, bild, slöjd, renoverades 1999-2000 och håller mycket god standard. I
den äldre byggnaden har hälften av lektionssalarna nya golv och ytskikt. I båda
byggnaderna finns hiss. Från år 1999 har totalt c:a 13 miljoner investerats i
Centralskolan .
Med
Centralskolan/Norråsaskolan och dagens
upptagningsområde är balansen bättre i förhållande till olika bostadsområden
jämfört med Brinellskolan/Norråsaskolan.
Centralskolan
bidrar till att det är liv och rörelse i centrala Nässjö. För många 7-9 -
elever blir skolvägen längre och mera riskfylld om Centralskolan läggs ner.
Förslag: Centralskolan
behålls som 7-9 - skola med dagens upptagningsområde.
Norråsaskolan.
Enligt
utredningens förslag får Norråsaskolan större
upptagningsområde som ger upp till c:a 520 elever, vilket är en ökning med c:a
100 elever. Det finns risk för att en så kraftigt
ökning av elevantalet som föreslås försämrar resultaten. Ett elevantal på c:a
400 (beroende på antalet nyanlända elever) är lämpligt med tanke på antalet
klassrum och grupprum som skolan idag har, vilket också finns beskrivet i
tidigare utredningar.
Förslag: Norråsaskolan
behåller nuvarande upptagningsområde.
Hultetskolan.
Utredningen
föreslår att Hultetskolan avvecklas som F-6 - skola och byggs om till förskola
med 8 avdelningar. Därmed skulle 4 tvåavdelningsförskolor avvecklas. Skolans
avveckling är enligt förslaget utdragen på 7 år med start 2013, då
förskoleklassen föreslås börja på Nyhemsskolan. Ombyggnaden till förskola
föreslås ske i tre etapper, nämligen 2013, 2014 och 2017. Investeringar i
ombyggnaden föreslås med c:a 10 miljoner.
Många föräldrar
inom nuvarande upptagningsområde vill ha kvar Hultetskolan som
F-6 - skola. Det nya bostadsområdet “Ledet” är troligen
inte medräknat i prognosen över elevutvecklingen.
Förslag: Hultetskolan
behålls som F-6 - skola. Upptagningsområdet utökas eventuellt något mot
Nyhemsskolan. Investeringsutrymmet för att bygga om Hultetskolan till förskola
används eventuellt till ombyggnad av två förskolor till 4- avdelningsförskolor.
Nyhemsskolan.
Utredningen
föreslår att Nyhemsskolans upptagningsområde ändras till i huvudsak
Hultetskolans nuvarande upptagningsområde. Flertalet elever som idag tillhör
Hultetskolans upptagningsområde föreslås tillhöra Runnerydsskolans
eller Handskerydsskolans (landsbygdselever)
upptagningsområde. Byten av upptagningsområden är utdraget på 7 år med start
2013.
Nyhemsskolans
upptagningsområde kan minskas något mot Hultetskolans upptagningsområde samt
ökas något mot Runnerydsskolans upptagningsområde.
Förslag: Nyhemsskolans upptagningsområdet minskar mot Hultetområdet och utökas mot Runneryd för att uppnå ökad integration.
Runnerydsskolan.
En
avveckling av Hultetskolan leder till att Runnerydsskolan
föreslås få ett större upptagningsområde till c:a 615 elever, vilket är en
ökning med c:a 200 elever. För att klara den stora elevökningen föreslås en
utbyggnad för c:a 111 miljoner under åren 2015-2017.
En om- och tillbyggnad för dagens upptagningsområde har
beräknats till c:a 63 miljoner samt ombyggnad av skolans sporthall har
beräknats till c:a 16 miljoner. Runnerydsskolan
behöver en om- och tillbyggnad snarast möjligt.
Förslag: En om- och tillbyggnad av Runnerydsskolan
görs för dagens upptagningsområde. Om- och
tillbyggnaden tidigareläggs och startar snarast möjligt.
Flisby
skola.
Utredningen
föreslår en avveckling av F-4 - skolan i Flisby 2015,
då eleverna flyttas till Annebergs F-6 - skola.
Många
föräldrar vill ha kvar skolan i Flisby och anser att
undervisningen håller god kvalité. Teknikundervisningen har utvecklats under
senare år. Skolans elever har goda resultat. I utredningen finns inte redovisat
ökade kostnader för skolskjuts med c:a 1,5 miljoner per år om eleverna från Flisby med omnejd dagligen ska till Anneberg.
Förslag: Skolan i Flisby behålls som F-4 - skola.
Solberga skola.
Utredningen
föreslår en avveckling av så väl F-4 - skolan som fritids och därmed en tömning
av skollokalerna i Solberga från 2015 då eleverna flyttas till Annebergs F-6 -
skola. I utredningen finns inte redovisat ökade kostnader för skolskjuts med
c:a 0,7 miljoner per år om eleverna från Solberga med omnejd dagligen ska till
Anneberg.
Skolans
elever uppnår goda resultat.
Förslag: Fritids och F-4 -
skolan behålls i Solberga skola.
Ormarydselever.
Utredningen
föreslår att eleverna i Ormaryds tätort och på vägen
in mot Nässjö byter upptagningsområde till att tillhöra Handskerydsskolan.
Byten av upptagningsområden är utdraget på 7 år med start 2013.
En hel del
föräldrar i Ormaryd vill behålla tillhörigheten till
Annebergsskolans upptagningsområde.
Förslag: Annebergsskolans
upptagningsområde mot Ormaryd behålls som idag. Det
är viktigt att på sikt ha kvar fritids och förskola i Ormaryd.
Annebergsskolan.
Utredningen
föreslår att Annebergsskolans upptagningsområde utökas med Solberga och Flisby med tillhörande landsbygd. En del av skolan föreslås rivas och en tillbyggnad
görs med c:a 170 kvm. I prognosen för elevunderlaget har troligen inte den
internationella klassen tagits med.
Många
föräldrar och lärare anser att den föreslagna utbyggnaden är för liten då rivningen
är lika stor som tillbyggnaden.
Förslag: Annebergsskolan
behåller nuvarande upptagningsområde. Utbyggnad görs med c:a 250 kvm.
Kommunalekonomisk effekt.
Utredningens
förslag om nedläggning av skolor samt ändrade upptagningsområden påverkar även
transporter och trafik; kostnader för ändrade vägsträckningar och cykelleder
måste också tas med i beräkningen. De ekonomiska kalkylerna är mycket osäkra;
även om själva barn- och utbildningsnämnden kanske kan minska en del kostnader
är det tveksamt om kommunen som helhet gör det. Kommunen äger ju exempelvis
Centralskolan; det finns inga uppgifter om vad som ska hända med byggnaderna
där. Skulle en friskola etablera sig i Centralskolan kommer det att bli en
mycket dyr affär för Nässjö kommun!
Förslag: En beräkning av den
totala effekten för Nässjö kommun görs inför kommunfullmäktiges beslut.
Slutligen
är det svårt att i utredningen tydligt utläsa vilka åtgärder som ska leda till
ökade kunskaper och bättre resultat för eleverna i Nässjö kommuns grundskolor. I
utredningens avsnitt “framtida organisation” borde bl.a. en beskrivning finnas
om grundskolans framtida behov av ökad lärartäthet, inte minst under de första
åren i grundskolans . Med tanke på dagens långa väntetider för elever till att
få hjälp av skolpsykolog borde även åtgärder inom elevhälsan tas upp.
Utredningens
föreslagna faktiska drift- och underhållskostnader som sparas, ökade kostnader
för lokalhyror och skolskjuts, gör att kostnaderna ökar med c:a 5,5 miljoner
per år.
Enligt
den framtidsbeskrivning som ges vid presentationen av skolutredningen kan
grundskolan knappast räkna med ökade resurser. Därmed är risken att ökade
kostnader för bl.a. lokalhyror och skolskjuts leder till mindre resurser till
lärare.
Nässjö
den 13 december 2012
SAFE