Krig säljer bra.
Det var inte enbart av
osjälviska motiv som många västmakter militärt stödde rebellerna i Libyen. En
krigsskådeplats är ett ypperligt tillfälle att få visa upp sitt lands vapen i
ett riktigt krig och på så sätt gynna den egna vapenexporten.
Bombkriget i Libyen var ett
stort skyltfönster där flygplanstillverkare från olika länder kunde visa upp
sina stridsplan i full aktion. Där flög bl.a. europeiska Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale från Frankrike, F-16 Fighting Falcoon från USA och JAS Gripen från Sverige.
Sverige fick här ett
ypperligt tillfälle att visa upp JAS Gripen mitt i ett krig. Gissa om hugade vapenköpare passade på att studera hur planet fungerade på
sina krigsuppdrag. Var JAS Gripen till belåtenhet kan kanske många sköna
exportmiljarder kasseras in till svensk vapenindustri så småningom.
Champagnekorkarna kan då
öppnas på regeringens vapenexportmyndighet. Denna myndighet inrättades 2010 för
att gynna svensk vapenindustri och främja vapenexport till andra länder.
Vapenförsäljning och
vapenexport är en stark drivkraft bakom krig och rustningar. För
vapentillverkarna är det viktigt att få visa upp vapnen i full aktion då och
då. Ett vapen som fungerat väl och dödat många motståndare i ett riktigt krig
är ett viktigt säljargument för vapenhandlarna. Krig säljer bra.
Thomas Erixzon
Nässjö
Freds- och Skiljedomsförening.