Svar till ”Jenny”.
Varken
pedagoger/specialpedagoger, elevhälsan eller rektorer - som ju har de mest
värdefulla kunskaperna om elevernas behov på aktuella skolor - var aktivt
delaktiga när skolutredningen genomfördes. Därför saknas uppgifter i utredningen
om vad som behöver göras i det vardagliga skolarbetet för att förbättra elevernas
lärande. Kommunfullmäktiges beslut i mars 2013 om framtidens grundskola i
Nässjö kommun ska enligt den politiska majoriteten + moderaterna utgöra ett
ramverk, som i praktiken innehåller beslut om färre skolor med betydligt större
upptagningsområden och därmed längre och svårare resvägar för många elever.
SAFE vill behålla Centralskolan,
Hultetskolan och bygga ut Nyhemsskolan till 2- parallellig F-6 - skola.
Detta för att elevantalet
ökar i Nyhem/Hultet, bättre integration och lättare skolvägen för de yngsta
eleverna. I majoritetens + moderaternas budget för 2014-2015 finns inte
resurser för ökad lärartäthet. Tvärtom minskar resurserna till lärare i
förhållande till elevutvecklingen. Detta trots att de nationella prov som
eleverna ÅK 3 och ÅK 6 gjorde våren 2013 visar att många elever i Nässjö kommun
har bristande kunskaper i bl.a. svenska, matematik och naturorienterade ämnen.
Enligt pedagoger och rektorer
är en förutsättning för ökat lärande att ha tillräckligt med tid för varje elev
- den tiden har man inte idag. Hög lärartäthet är viktigast de första åren i
grundskolan för att varje elev ska få med sig goda ämneskunskaper under resten
av skoltiden. SAFE vill öka resurserna till lärare med drygt 5 miljoner - c:a
12 tjänster - med prioritering av förskoleklass-åk 3.
Anders Hansen, SAFE