Remissvar från SAFE på
Fördjupad översiktsplan för Nässjö stad
Allmänt
Detta är en väl genomarbetad
utredning med många bra förslag –
det är dock viktigt att prioritera bland dessa. En del är genomförbara på kort
sikt, medan andra kan komma att ta årtionden att förverkliga.
Även om det mesta är bra i planen finns det en del som SAFE har synpunkter på
och dessa redovisas nedan. Kommentarerna följer rubrikerna i översiktsplanen.
Bo och leva
Det är bra att sträva efter
att obebyggda tomter i stadskärnan blir bebyggda med nya bostäder. Men vi
tycker dock kv. Ärlan med Centralskolan
ska vara reserverat för undervisningslokaler – SAFE menar att Centralskolan
kommer att behöva öppnas igen eftersom lokalerna på Brinell
inte räcker för både gymnasium och högstadieskola. I dagsläget kan lokalerna
användas för t.ex. vuxenutbildning och annan studieverksamhet.
Än en gång förslås Åkraberget bli bebyggt. Området kring detta är i
stort det enda grönområdet som finns kvar i Åkershällsområdet,
som numera är nästan helt omgärdat av industriområden. Det är därför viktigt
att ev. Byggnation begränsas så att det även i fortsättningen finns plats för
fritidsverksamhet där.
Det ska finnas cykelvägar till alla
nya bostadsområden och centrum – inte minst viktigt är det att det finns säkra
cykelvägar till alla skolor. Tunneln vid
Adela udde är mycket hög tid att göra om så att det blir lätt framkomlig
för cyklister, barnvagnar, rullatorer m.m.
Nässjö behöver slå vakt om de kulturmiljöer
som finns kvar – alltför mycket har redan rivits. I stadskärnan finns utöver de
i planen nämnda även Cityhuset, Telehuset,
Folkets hus, Hotell Högland m.m. som bör uppmärksammas i ett kulturhistoriskt
perspektiv. Vid Stortorget är det värt att lyfta fram Textilhuset,
som är den äldsta bygganden där. Plaketter på kulturhistoriska byggnader bör
sättas upp på fler hus; och de som redan finns bör bytas, då plaketterna blivit
rätt slitna med åren. Nya broschyrer över de mest kulturhistoriskt intressanta
husen bör tas fram.
Områdena med Erik Sigfrid Persson-hus i Runneryd och Åkershäll är viktiga att bevara – tyvärr har ju en del
av dessa hus rivits. Det gäller både flervåningshusen och radhusen (som kv.
Slöjan i Runneryd). Exteriörerna i Åkershäll borde återställas vid kommande ombyggnation. Erik
Sigfrid Persson-husen bör lyftas fram mer med t.ex.
plaketter, skyltar och i broschyrer.
Det behöver byggas fler seniorlägenheter i Nässjö
centralort, inte minst i stadskärnan. Busslinjer och seniorboenden bör ligga i
anslutning till varandra. Planen bör utformas så att den gynnar etablering och
utveckling av handel i närheten av seniorlägenheterna.
Näringsliv och handel
Stadskärnan måste prioriteras för
att få den mer levande igen. Särskilt i södra delen finns det idag många tomma
affärslokaler. Centralskolans nedläggning påverkar handeln i stadskärnan
negativt - det var en stor arbetsplats för både lärare och elever; vilka också
var en del av kundkretsen i stadskärnans affärer.
SAFE menar bl.a. därför att Centralskolan skall vara
kvar som undervisningslokaler och helst att högstadiet flyttar tillbaka dit de
närmaste åren.
Parkeringsplatser nära stadskärnan
är viktiga för handeln - de bör ligga inom gångavstånd.
Almenäsområdet
har vuxit snabbt och trafikmässigt sett är det idag ett rörigt område - fr.a.
för fotgängare och cyklister. Handeln där bör vara av sådant slag att den inte
direkt konkurrerar med stadskärnans affärsliv. Annars finns det risk för att
stadskärnan utarmas än mer.
Till sist kan man även
diskutera vad som skall definieras om "centrum" i Nässjö. Tidigare
har ju detta gällt benämningen på stadskärnan, medan Almenäs
och ICA-områdena betraktats som "halvexterna".
Industriområden
Dessa bör inte vara för
stora, och man bör bygga färdigt det som redan finns och är
iordningställt. På områden som inte är iordningställda bör man inte hugga
ner skogen flera år i förväg – stora obebyggda kalhyggen vid infarterna till
staden är inte en så trevlig miljö.
Resa
Kommunen bör satsa på en utbyggnad av stambanan - gärna med ett
tredje spår. Detta är ett betydligt billigare och miljövänligare alternativ än
Götalands- och Europabanorna. Byggs däremot det
sistnämnda riskerar Nässjö och hela småländska höglandet i hamna i bakvattnet
och bli en avfolkningsregion.
Det är bra att det har blivit
en förbättring av busstrafiken i staden med fler turer även på helger.
Det gröna och blå Nässjö
Stadsparken
i Nässjö är viktig att utveckla, gärna ihop med sim- och sporthallsområdet. Förberedelser
för en ny- eller ombyggnad av simhallen behöver finnas i planen.
Området kring Åkraberget är
ett viktigt grönområde som bör bevaras så mycket som möjligt. Området öster Sörängen bör
behållas som grönområde, det behövs en grön förbindelse till friluftsområdet i Lövhult. Stadsnära grönområden är viktiga runt hela staden
och även inne bland bebyggelsen.
Trygga Nässjö
Södra vägen
är viktig för utryckningsfordon och annan trafik, särskilt delen som går
över södra stambanan. Den behöver byggas relativt snart eftersom bron söder om Handskerydssjön är i dåligt skick.
Stationsnära läge
Att bebygga området strax väster
om stationen är ett bra förslag -
även om utbyggnaden förmodligen blir på lång sikt. Där är en besvärlig
mossmark att bygga på - vilket kanske är den främsta orsaken till att området
idag är lite bebyggt.
I Hässleholm (som
är samma typ av järnvägsstad som Nässjö) finns ett liknande område
som idag är bebyggt med utbildningslokaler (Norra station) och bostäder och
äldreboenden, samt parkeringsplatser för pendlare.
Det behövs en tätare bebyggelse mellan Nässjös stadskärna och Åker och Almenäsområdena, vilket är ett bra skäl att bygga ut
området väster om stationen.
Vid en utbyggnad av detta område behöver stationens västra del förbättras, med
t.ex. rulltrappa - det är en viktig förutsättning för ett fullföljande av
planen här.
Nässjö 6 februari 2015
SAFE
gm Thomas Erixzon,
samhällsplaneringsnämnden