Remissvar från SAFE
på ”Vision 2.0 - Nässjö stadskärna”.
Inledning
Visionen över stadskärnan i Nässjö
har flera intressanta förslag som är värda att diskutera och arbeta vidare med.
Stadskärnan i Nässjö behöver utvecklas i en positiv riktning. Mycket kan
förändras och göras bättre. Det finns dock en del förslag i visionen som är
tveksamma och det finns en del frågor som saknas i visionen. Remissvaret
handlar i huvudsak om förslagen vi är kritiska eller tveksamma till och frågor
som vi tycker saknas i visionen.
Centralskolan
Stadskärnan måste
prioriteras för att få den mer levande igen. Särskilt i södra delen finns det
idag många tomma affärslokaler. Centralskolans nedläggning påverkar handeln i
stadskärnan negativt - det var en stor arbetsplats för både lärare och elever;
vilka också var en del av kundkretsen i stadskärnans affärer.
SAFE menar att Centralskolan
kommer att behöva öppnas igen eftersom lokalerna på Brinell
inte räcker för både gymnasium och högstadieskola. I dagsläget kan lokalerna
användas för t.ex. vuxenutbildning och annan studieverksamhet.
SAFE menar bl.a. därför att kvarteret Ärlan med Centralskolan
skall vara kvar som undervisningslokaler och helst att högstadiet flyttar
tillbaka dit de närmaste åren. Vi säger nej till förslagen att göra bostadshus
och bygga höghus på området.
Äldre kulturmiljöer och byggnader
Nässjö behöver slå vakt om de
kulturmiljöer som finns kvar i
stadskärnan – alltför mycket har redan rivits. Utöver äldre hus som stadshuset
finns det flera tidstypiska och nu ca 50 år gamla byggnader i stadskärnan vars
kulturhistoriska värde behöver lyftas fram mer.
Det gäller t.ex. Cityhuset, Hotell Högland, f.d. Telehuset och den
äldre delen av Pigallefastigheten (f.d.
Folkets Hus) i centrala Nässjö. Vid Stortorget är det dessutom värt att
lyfta fram Textilhuset,
som är den äldsta bygganden där.
Plaketterna som finns på en del kulturhistoriska
byggnader bör sättas upp på fler hus;
och de som redan finns bör bytas, då plaketterna blivit rätt slitna med åren. Nya broschyrer över de mest
kulturhistoriskt intressanta husen bör tas fram.
Gårdsmiljöer
Det finns ett fåtal innegårdar i äldre kvarter bevarade i
Nässjö. Men dessa är ofta asfalterade helt och hållet. De ger ett väldigt
sterilt och tråkigt intryck. Kommunen borde i samarbete med fastighetsägarna se
till att snygga till de äldre innegårdarna i stadskärnan. Eksjös gårdar är en
bra förebild.
Parkgårdens utemiljöer måste också göras betydligt trevligare än den betongmiljö
som finns där för tillfället. Nässjö kommun är här tyvärr ingen bra förebild
för de privata gårds- och fastighetsägarna.
Affärslokaler
Det finns många tomma
affärslokaler i centrala Nässjö. Möjligheten att få ett attraktivt och levande
centrum står och faller i hög grad med att det finns en livlig affärsverksamhet
i stadskärnan. Detta innebär att biltrafik kan bli nödvändig långt in i centrum
och att det behöver finnas gott om
parkeringsplatser i och kring stadskärnan.
Kommunen måste aktivt genom
detaljplaner o. dyl. styra så att en
stor del av dagligvaruhandeln finns i stadskärnan – fler och växande
köpcentra i externa eller halvexterna lägen urholkar möjligheten till en bra
och levande stadskärna.
Gatumiljöer
Ombyggnaden av Rådhusgatan har
blivit fin, och det är bra att den södra delen också görs i ordning. Storgatan behöver rustas upp – den har
blivit sliten sedan den gjordes om 1990-talet; särskilt den norra delen.
Men för en del rullstolsburna
personer och för personer med rollator kan det vara svårt att förflytta sig på
gatornas ojämna kullersten.
Gångmiljön behöver bli bättre anpassad till rullstolar och rollatorer.
Det är bra att visionen
lyfter fram att Köpmansgatan behöver
byggas om mellan Storgatan och Rådhusgatan – där är
idag en mycket tråkig stadsmiljö. Postgatan
är ett stort problem med stora fula överbyggnaden. Trots ansträngningar att
göra miljön där bättre har det inte blivit särskilt vackert eller trivsamt. På
sikt måste muren rivas för att få en
bra miljö på Postgatan.
Busstrafiken
Personer med funktionshinder
och äldre personer ska ha generösa möjligheter till av- och påstigning på Stortorget. Det
gäller både via stadstrafikens bussar och gärna också via regiontrafikens bussar.
Seniorlägenheter
Det är bra att sträva efter
att obebyggda tomter i stadskärnan blir bebyggda med nya bostäder. Det behöver bl.a.
byggas fler seniorlägenheter i
Nässjös stadskärna. Busslinjer och seniorboenden bör ligga i anslutning till
varandra. Planen bör utformas så att den gynnar etablering och utveckling av
handel i närheten av seniorlägenheterna.
Parkering
Parkeringsplatser nära stadskärnan är viktiga för handeln - de bör ligga inom
gångavstånd.
Karlagatan
Denna gata föreslås bli en gångfartsgata; det är dock viktigt att parkeringsplatserna blir
kvar. Konsum behöver parkeringsplatser i sin närhet och att Konsum finns kvar
är av stor betydelse för stadskärnans utveckling.
Skötsel och underhåll
Det är viktigt att skötsel
och underhåll fungerar bättre än nu. Det kan tidvis vara rätt skräpigt och
slitet på flera håll i stadskärnan. Vid begränsade ekonomiska resurser är det
bättre att lägga pengarna på städning och underhåll än stora och dyra
investeringar.
Offentlig toalett
Det finns idag ingen
offentlig toalett i Nässjö centrum, man är hänvisad till Resecentrum,
biblioteket eller olika restauranger. Det behövs en offentlig toalett i
närheten av Stortorget.
Informationstavlor
Anslagstavlan för
föreningar som finns vid Stortorget
behöver bli bättre. Den kan gärna komplettas med ytterligare en anslagstavla på
annan plats i centrum. De digitala skyltar som satts upp fungerar bra.
Västra stadskärnan
Att bebygga området strax väster
om stationen är ett bra förslag -
även om utbyggnaden förmodligen blir på lång sikt. Där är en besvärlig
mossmark att bygga på - vilket kanske är den främsta orsaken till att området
idag är lite bebyggt.
I Hässleholm (som
är samma typ av järnvägsstad som Nässjö) finns ett liknande område
som idag är bebyggt med utbildningslokaler (Norra station) och bostäder och
äldreboenden, samt parkeringsplatser för pendlare.
Det behövs en tätare bebyggelse mellan Nässjös stadskärna och Åker och Almenäsområdena, vilket är ett bra skäl att bygga ut
området väster om stationen.
Vid en utbyggnad av detta
område behöver stationens västra del förbättras, med t.ex. rulltrappa - det
är en viktig förutsättning för ett fullföljande av planen här.
*
Som helhet är det bra att det
planeras åtgärder för att få stadskärnan mer attraktiv för både människor och
affärsliv. Det finns idag många tomma affärslokaler och en hel del miljöer som
behöver fräschas upp rejält. Köpmansgatan och Postgatan är två tydliga exempel.
Det är bra att man planerar för mer bostäder i
centrum.
Det är dock viktigt att man
noga tänker igenom vilka konsekvenser stora ombyggnader, flyttning av
busslinjer, avstängning av gator, m.m. får för människors möjlighet att röra
sig smidigt i hela centrumområdet. Detta gäller inte minst för de många
pensionärer som bor i stadskärnan.
Visionen Nässjö stadskärna
belyser många av dagens problem och har som sagt flera bra förslag. Med en bra
och genomtänkt planering och ombyggnad kan Nässjös stadskärna säkert göras
mycket trevligare och mer attraktiv för boende i området och för besökare från
både när och fjärran.
Det är av stor betydelse att utvecklingen av stadskärnan
förankras ordentligt politiskt i nämnder, styrelser och kommunfullmäktige. De folkvalda måste få en bra insyn och ett
tydligt inflytande på utformandet av
stadskärnan.
Nässjö 20 mars 2015
SAFE
gm Thomas Erixzon,
Samhällsplaneringsnämnden
Tekniska Servicenämnden