Den svenska nationen,
toleransen och kulturrikedom
Den svenska nationen bygger
på århundraden av skeenden, förändringar, teknikutveckling, immigration, emigration,
föränderliga gränser etc. Detta kan svårligen vara debatterbart.
Sverige är idag tämligen
homogent om än jag tror medborgarna och/eller boende uppfattar vår nation som
rätt identitetslös. Ur denna brist på identitet tror jag dagens politiska situation
vuxit fram – liksom den rasism och främlingsfientlighet som under senare år
manifesterat sig även parlamentariskt.
Jag tror de flesta medborgare
och/eller boende inom Sveriges gränser vill vara stolta över att vara svensk –
detta oaktat politisk och religiös tillhörighet. Nationalstaten är enligt mitt
sätt att se – trots allt – den bästa arenan för ett styrelseskick som kan
kallas demokratiskt.
För att kunna stävja rasism,
främlingsfientlighet och misstro mot det demokratiska politiska systemet måste
vi försöka lära av vår historia i ett bredare perspektiv än årsexercis
kring kungligheterna.
Vi kan se hur
samhällspyramiden varit ovanligt sammanpressad. Vi kan se att t. ex. bönderna
varit förhållandevis fria och inflytelserika jämfört med andra nationer. Vi kan
se en kyrka som i hög grad tog åt sig samhällets sociala verksamhet och
utbildning. I allt detta fanns givetvis enorma problem och situationen var över
tid bättre eller sämre. Historiskt var det dock en lyckosam utveckling.
Det är i dess efterföljd vi
kan se medborgarhemmet och folkhemstanken. Folkhemstanken är delvis ett uttryck
för korporatism och förnekelse av klass (kommunister ansågs t. ex. osvenska),
men ändå i stort ett sätt att uttrycka solidaritet och inkludering.
Inkluderingen manifesteras i vårt sociala skyddsnät som bygger på ett
kollektivt synsätt.
Jag har svårt att se en
bättre grund för att bygga ett samhälle, som kan bära den politiska debatten om
hur detta arv ska förvaltas. Hoten mot denna grund är de ekonomiska krafter som
inte erkänner nationsgränser. Skapandet av den europeiska unionen sägs ibland
vara ett medel för att hantera detta, men har visat sig vara medlöpare till det
globala kapitalet.
Det solidariska och
inkluderande samhället är inte kravlöst. Det kräver en sekulär överbyggnad där
lag står över religion. Religion verkar inom lagen och politiken formar lagen.
Det är viktigt att säga att allt därför inte måste accepteras – en del måste
enbart tolereras, så länge det sker inom lagen. Tolerans är en absolut
förutsättning för för ett fungerande legalt system.
Nationalstaten innebär både
solidaritet och lojalitet. Staten kan inte assimilera eller integrera någon
människa. Människor måste själva välja att assimilera eller integrera sig.
Statens lägsta krav på boende och/eller medborgare är att människan
ackommoderar sig.
Det svenska samhällets grund
ska vara så attraktiv att de människor som kommer från andra länder väljer att
bli medborgare för att de vill det. Detta ställer krav på befintliga medborgare
att vara aktiva i samhället och stå upp för grunden för det svenska samhället
och nationalstaten.
Med detta vill jag ha sagt
att Sverige måste skaffa en tydlig identitet som tillåter och tål politisk,
kulturell och religiös debatt.
Sverige ska vara ett bra land
att komma till. Sverige har historiskt byggts på influenser utifrån och vi
behöver kulturell mångfald för att utvecklas och bli trygga i det befintliga
kulturella arvet. Invandring är inget hot – det är en framgångsfaktor.
Det enda vi vet är att
sakernas tillstånd ändras och kommer att ändras – det är bara att titta 100 år
tillbaka. Frågan är vilket vårt bidrag blir till framtiden.
Uno Kenstam