Nässjö försvinner som stor järnvägsknut
Så har nu utredarna i
Sverigeförhandlingen sagt sitt om var de nya höghastighetstågen ska gå och var
de ska stanna. Inte oväntat blev det via Jönköping och Värnamo till Malmö – det
är ju den kortaste sträckan. Men det är ändå en gigantisk investering som
framför allt gynnar de som pendlar mellan landets storstäder. Det är den
största järnvägsinvesteringen sen 1800-talet och trots alla hundratals miljarder
är det nog ändå en hel del glädjekalkyler i kostnadsberäkningarna. Tänk på
tunneln genom Hallandsåsen!
Jönköping och Värnamo blir
vinnare – och det är kommuner som redan idag gynnas av E 4:an. Förlorare blir
flera orter längs den nuvarande stambanan som Nässjö och Alvesta – deras
betydelse som järnvägsknutar minskas avsevärt. Förlorare blir även Växjö och
hela den sydöstra delen av Sverige, som nu hamnar än mer i bakvatten.
Nässjö har sedan 10-15 år
varit medlem i ”Stambanan.com” – en lobbygrupp som först bildades för en
utbyggnad av Södra stambanan. En utbyggnad med tredje spår och uträtning av
vissa bandelar skulle ge möjlighet ökade hastigheter för tågen och ge plats för
mer trafik. Det skulle också vara ett betydligt billigare alternativ än att
bygga helt nya höghastighetslinjer; som t.ex. den
s.k. ”Europa-banan”.
Tyvärr övergav Stambanan.com
denna linje till förmån för en alternativ och längre höghastighetsbana från
Jönköping till Malmö via Växjö. Men även med denna sträckning skulle
järnvägsknuten Nässjö och södra stambanan förbigås.
Bygg höghastighetsbanan så
försvinner Nässjö helt som järnvägsknut för fjärrtågen. Kvar blir endast lokala
och regionala tåg, samt godståg. Det innebär en radikal utarmning av
tågtrafiken i Nässjö och kan komma att får förödande konsekvenser för kommunens
utveckling.
Det är märkligt och trist att
kommunledningen i Nässjö helt övergav tanken på att rusta upp stambanan med ett
tredje spår och driva det som ett alternativ till de storskaliga och
resursslukande höghastighetsbanorna.
Visserligen är inte sista ordet sagt och man är bara i början av beslutsprocessen.
Men läggs beräknande 190-320 miljarder på nya höghastighetsbanor så kan man ju
undra vad som blir kvar till övriga järnvägslinjer i Sverige.
Thomas Erixzon, SAFE-medlem,
Nässjö