UNO KENSTAMS
BUDGETTAL INFÖR FULLMÄKTIGES BUDGETSAMMANTRÄDE 28 NOVEMBER
2019.
Debatten och situationen på riksnivå är tämligen destruktiv och håller på att
skapa sår som är svåra att åtgärda. Tyvärr påverkar det vår kommun också – vi
verkar inte i ett vakuum.
Debatten om polis, gäng etc liksom
den kring arbetsförmedlingen är föga konstruktiv
Väljarkåren har vid senaste valet beklagligtvis röstat mer
höger både till riksdag och kommun och på ett sätt kan man säga att folk får
det de röstat på – även om det är demagogiskt.
Det finns också en livaktig debatt för att motverka detta. Inom
arbetarrörelsen är det bland annat tankesmedjan Katalys och den
socialdemokratiska föreningen Reformisterna. LO driver på från sitt håll. Även
de som inte håller med dessa ideologiskt måste erkänna att det finns kunskap
bakom de som driver denna debatt. Till och med finansministern talar om ett finansieringsgap. Så medvetenheten om läget i kommuner och
regioner finns.
Förhoppningen är att många kommuner och regioner höjer
skatten. Det är det enda språk som är tydligt för regering och riksdag
uppenbarligen.
Det är uppenbart att det finns pengar i offentliga sektorn
och en ekonomi som kan förbättra välfärden. Just i kommunerna är det bekymmer
vilket visats i flera inslag på nyheterna Problemen sitter i att vi inte har
tillräckligt med människor som matchar efterfrågan på arbetskraft. Vi har inte
bostäder och diverse andra lokaler för att fullt ut driva en expansion. Fram
till 2026 behövs dock nästan 400.000 anställda till primärkommunerna givet
demografin och pensionsavgångar enligt Sveriges Kommuner och Landsting –
det är 60.000 om året. Nässjös andel är då någonstans mellan 1500 och 2000.
Att mekaniskt ta bort 100 tjänster som nu är beslutat känns
därför som att backa in i framtiden, när vi har ett stort rekryteringsbehov de
närmsta åren.
*
Jag nämnde destruktiviteten på riksnivån. Jag känner ändå
att debattklimatet i kommunen är gott även om det är tufft.
I vår kommun har vi råd med debatt, att tycka olika och
rösta om det förslag som ska vinna. Och så ska vi göra.
Utanför denna del måste vi ändå anstränga oss att sätta
kommunen först – att göra så krävs för att få fungerande sammanhang. Det är
inte meningen att detta ska vara en korporativt manifest, men män och kvinnor,
fattiga och rika, svenskar och invandrare, anställda och företag i kommunen måste
var delaktiga.
Det är oerhört viktigt att vi bidrar till att hålla ihop kommunen även om vi
har en tuff politisk debatt.
Misstroende minskar våra möjligheter att styra kommunen dit
vi vill och det är ju mot kommunens bästa.
Vuxennärvaro så mycket som möjligt och att skapa relationer
gäller för alla som bor i kommunen. Bland personal gäller att det måste vara
rätt person på rätt plats.
Jag tycker ändå att vi lyckats hyggligt i Nässjö med att
motverka brott, arbeta med integration och så vidare sett till våra
förutsättningar. Finns problem – givetvis.
Jag tänker försöka göra mitt som kommunmedborgare och politiker – Nässjö är min
kommun och jag vill det ska fungera här.
*
Vårt samhälle har regler och lagar för att skapa ordning och
möjligheter för människor.
Många gånger är det dock så krångligt att många inte orkar
och hamnar i svåra situationer. Jag möter detta själv emellanåt i mitt arbete,
då jag märker att jag har svårt att förstå och jag anser mig ändå vara
nästintill normalbegåvad.
det handlar om att ansöka om saker på nätet, både då digitaliseringen och de
digitala formulären är ett problem.
Resultatet blir antingen uppgivenhet eller ilska.
Personer som av olika skäl inte klarar att hantera byråkratin, riskerar att
papper kommer in för sent, att man hamnar hos inkasso och kronofogde för
småsummor.
Detta är inte samhällsekonomiskt hållbart att människor ska snurra i systemen
för att de inte förstår eller får relevant hjälp. Därför är det viktigt med
relationer – då kan man hitta fram till någon som känner till hur man gör.
Det gäller vanliga svenskar, invandrare och ungdomar – det finns i alla
grupper.
Denna hjälp funkar i vår kommun tycker jag vill bara säga att vi ska vara rädda
om de resurserna.
*
Socialnämndens underskott fortsätter gäcka - 25 mkr 2017,
100mkr 2018 och 70 mkr 2019.
Det känns oerhört märkligt att ett ansvarsfullt framtaget
budgetunderlag är så katastrofalt dåligt att det är 10 % fel.
Eller slår verkligheten så otroligt mycket fel när den inte följer kartan?
Det som delvis gör att det inte är värre är inte kostnadsminskningar utan
intäktsökningar och det vi hur gäckande de kan vara.
Att det just är socialnämnden som är underbudgeterad – finns
något skäl? Jag vet inte. Det finns en risk om man pressar för mycket och
resultat uteblir, så ger man upp.
Barn- och utbildningsnämnden har på 5 år ökad elevantalet
från 5800 till 6900. En sådan personalintensiv verksamhet som grundsärskolan
har fördubblat eleverna från 22 2014 till 46 2019.
Barn- och utbildningsnämnden går mot att budget går ihop. Det har kostat på.
SAFE tar det inte som intäkt att 2020 kommer att gå samma väg. Här är det också
intäkter på 11 miljoner extra som räddar budgeten – men också neddragningar på
25 miljoner kronor. Vi vet mycket litet om vi ska ha samma framgång nästa år.
När det gäller kostnaderna för den pedagogiska verksamheten ligger vi under rikssnittet, men vi har mycket dyra lokaler.
*
Varför sitter vi där vi sitter?
Det bristande stödet från staten och utfallet av den
reformerade omfördelningen mellan kommunerna är en faktor.
Kraftigt ökat antal barn och elever i förskola/skola, HVB-placeringar och ekonomiskt bistånd överskrider kraftigt
budget och som delvis hänger samman med den alltför höga arbetslösheten i
kommunen. Funktionshinderomsorg som växer kraftigt.
Framtidens skola är fortfarande något som för mig kunde
hanterats annorlunda, men som sagt så har en majoritet beslutat om den
förändringen och det mesta är genomfört och inte mycket att göra åt.
Dåliga underlag för socialnämnden eller ren felbudgetering
Höjer vi skatten för sent? Tre kommuner i länet höjde förra
året.
Har kommunen aktivt jämfört sig med liknande kommuner för
att hitta både goda och dåliga exempel som vi kan ta lärdom av?
Det är inte lätt att göra en trovärdig budget.
De olika styrande partierna som varit har ju inte gjort det
de senaste åren – det är ju uppenbart.
SAFE brukar få kritik för sina budgetförslag.
Jag noterar också att i år har inget oppositionsparti som
sitter i kommunstyrelsen lagt något budgetförslag där.
Inte ens de som har mer eller mindre halvtidsarvoderade politiker har ansträngt
sig. Liberalerna lägger enligt utsago inget eget budgetförslag.
Sverigedemokraterna har förvisso ingen del av kommunalråd, men är ju ett stort
parti med ledamöter i nämnder och styrelser och de har heller inte lagt
budgetförslag i kommunstyrelsen.
SAFE - och vänsterpartiet också - har inte plats i
kommunstyrelsen. SAFE kan inte lägga något förslag i kommunstyrelsen även om vi
skulle vilja. Vi är ett litet parti och det har sina utmaningar att få ihop ett
förslag.
Vi noterar dock att vi inte behöver skämmas, då vi sällar
oss till partier med större förutsättningar än oss som heller inte lyckats
prestera förslag förrän till kommunfullmäktige.
*
Jag vill i mitt inlägg här lyfta några punkter som är särskilt
viktiga för oss i SAFE och även då de punkter vi vill ha behandlade i särskild
ordning.
Först vill jag rätta ett sifferfel
vi har i vårt budgetförslag. På sidan 86 högst upp stämmer inte den siffra som
det står att samhällsplaneringsnämnden får i kommunstyrelsens förslag. Rätt
siffra är förstås 20,866 miljoner kronor och inget annat.
Några punkter som stämmer till eftertanke är att barn- och
utbildningsnämnden faktiskt ökar på sina tjänster, men kan ändå spara pengar. Bland
annat genom obudgeterade intäkter.
Socialnämnden minskar antalet tjänster men får ökade kostnader. Vad vi
förstår handlar det till del om LSS-pengar som ska gå till funktionshindrade.
Antalet funktionshindrade ökar och de ökade intäkterna från staten kommer först
efter två år. det gör att det finns en glapp varje år som borde täckts med
pengar från staten.
Detta tror vi kräver en noggrannare genomgång under 2020 för att verkligen
försöka se hur en realistisk budget ska se ut för 2021 om inte annat.
Simhallsfrågan är något som blir svår att få ett bra beslut omkring verkar det.
behovet av lägenheter rent allmänt och särskilt lägenheter anpassade för
seniorer.
Det förslag vi vill ha hanterade i särskild ordning är
följande:
Kommunfullmäktige den 28 november 2019
*
Följande budgetyrkanden
vill SAFE ställa under särskild proposition:
Ärende
16: Budget 2020, ram 2021 och plan 2022, del I – finansieringsbudget och
resultat
Skattesatsen 2020 fastställs till 22,99 procent av den
beskattningsbara inkomsten vilket ger ökade skatteintäkter med 28,3 miljoner kronor.
Ärende
17: Budget 2020, ram 2021 och plan 2022, del II – driftbudget
Kommunstyrelsen
Det fortsatta direktivet om en reducering med 100 årsarbetare
inom samtliga nämnder upphör att gälla 31/12 2019.
Socialnämnden
Kompensation med 2,5 mkr för sänkta avgifter till 192 kr/månad
för trygghetslarm, 20 kr/tillfälle för hemhandling och till 8 kr/tillfälle för matdistribution. Personlig omvårdnad ska vara avgiftsfri.
Tekniska
servicenämnden
För subventionerade måltider för pensionärer återinförs från 1/1 2020
på kommunens restauranger enligt tidigare gällande nivå och regelverk tillförs
850 tkr.
Ärende
18: Budget 2020, ram 2021 och plan 2022, del III – investeringsbudget
Till paviljonger för förskola och fritidshem i Grimstorp
tillförs 4,8 miljoner år 2020 samt till inventarier tillförs 1,080 miljoner.
Uno Kenstam,
SAFE
Anders Hansen, SAFE