Interpellation
Kommunstyrelsens
ordförande Anna-Carin Magnusson
Nässjö kommuns ekonomiska läge
För två och
en halv månad sedan tog kommunfullmäktige budgeten för 2019. Mitt parti hade funderingar
på om underlagen som budgetförslaget baserades på var trovärdiga eller ej. Det gällde givetvis i första hand socialnämnden som
visade sig gå ur 2018 med en verksamhet som kostade 818 miljoner kronor och som
går in i 2019 med en budget på 727 miljoner kronor. Till dessa 727 miljoner
kronor ska visserligen tillföras 15-20 miljoner kronor i ett senare skede från
centrala anslaget för löneökningar för att inte löneökningarna ska betyda
minskat ekonomiskt utrymme.
Att ändå gå
in ett år med en sådan skillnad mellan utfall året före och budget innevarande
år ter sig problematiskt.
Enligt
uppgift i pressen saknar socialnämndens internbudget för 2019 drygt 50 miljoner
kronor för att gå ihop. 2018 års åtgärder har på grund av ökat behov inte haft
så stor synbar ekonomisk effekt. Barn- och utbildningsnämnden saknar cirka 15
miljoner kronor.
Kommunstyrelsen
har en uppsiktsplikt och har därför vid senaste
styrelsemötet tagit ett direktiv gällande Nässjö kommuns ekonomiska läge.
Direktivet är tämligen allmänt hållet och innehåller inget annat än det som
likartade direktiv brukat innehålla tillbaka i tiden.
En
ytterligare press på kommunen är att underskottet måste ”återbetalas” inom tre
år. Kommunen måste ha ett samlat överskott som motsvarar underskottet under de
tre påföljande åren.
Huruvida
socialnämnden är dålig på att bedriva sin verksamhet, underbudgetad
eller offer för omständigheter på andra sätt är inte någon särskilt konstruktiv
diskussion. Frågan vad som ska ske med socialnämnden och övriga verksamheter
måste diskuteras innan vi når för långt in på året.
Det är också
viktigt att åtgärder som sätts in för att hålla ned kostnader inte orsakar
kostnader på annat håll – då vinner vi inget. Kanske kan en satsning innebära
en ökad kostnad och bli ett bekymmer. Om satsningen dock leder till besparingar
2020 och framåt, så att totalkostnad över tid minskar kan det ändå vara värt
att göra.
Vad som ska
tas bort och hur stor en skattehöjning ska bli inför 2020 blir en väsentlig
diskussion under 2019. Året måste användas till att gå igenom våra processer
både i det konkreta arbetet gentemot kommuninvånarna och administrativa
arbetet.
Finns det
ytterligare policys, styrdokument etc som kan tas
bort, förenklas eller ges en annan roll? Kan steg och aktiviteter i våra administrativa
processer tas bort eller förenklas? Hur skapar vi en miljö där vi tilltror medarbetarna att de gör sitt bästa? Det finns
risker med att minska kontroll – och det finns också en stor risk med stor
kontroll. Som medarbetare försöker man då underlätta för sig och hitta vägar
runt.
Jag tänker
på Pilen som är vårt styrsystem. Jag blev glad när det för något år sedan
skulle ses över och göras ”spetsigare”. Tyvärr upplever jag inte att det blev
så. För mig känns det som att det blev mer komplext med fler nivåer av
faktorer. Ska Pilen spetsas måste mycket skalas bort – väl medveten om att det
finns önskemål hos de flesta av oss att ha med någon hjärtefråga.
Jag vet
också att bland annat lagstiftning inte syftar till att underlätta den
kommunala administrationen. Tvärtom - statens krav och beslut gör inte det hela
lättare. Månne finns en genuin okunskap om kommunerna
och hur flera av statens beslut slår.
Min gissning
är att det pågår ständiga diskussioner kring detta i kommunledningen.
Mina frågor är:
-
Vilka mer konkreta tankar finns än
det som framförs i direktivet gällande kommunens ekonomiska läge?Är det bättre att lägga fokus på 2020 snarare än 2019 för att vi ska nå en
bättre situation och ge utrymme för åtgärder att verka?
-
Finns planer
på att underlätta administrativa processer som gör det enklare för dem ute på
golvet?
-
Finns det
tankar om satsningar som kan leda till lägre kostnad framöver?
-
Kan vi
använda Pilen på ett bättre och spetsigare sätt i detta sammanhang?
Nässjö 5 mars 2019
Uno
Kenstam, SAFE