Interpellation
Nässjö
kommunfullmäktige
Till
kommunstyrelsens ordförande Anna-Carin Magnusson
Återvinningsstationer
Vid större helger
brister tömningen av kärl och containrar vid återvinningsstationerna. Många kärl
svämmar över att material och det blir skräpigt och uppmuntrar människor att
bara ställa ifrån sig sina medtagna förpackningar etc.
Det borde inte
vara någon överraskning för återvinningsföretagen att detta sker vid större
helger. Tvärtom - kundnyttan säger ju att då borde företagen vara extra på
tårna och köra extra turer.
Det är oerhört
viktigt att att företagen som sköter hämtningen
verkligen visar framfötterna när det gäller tömning av kärlen och containrarna.
Detta särskilt eftersom det en oerhört publik verksamhet och som engagerar
många konsumenter.
Återvinningsstationerna
fyller en bra funktion och de fungerar oftast väl. Ett annat problem är att
privatpersoner och företag ställer dit grejor som definitivt inte hör dit och
det måste företagen städa bort snabbt för att upprätthålla respekten för
hanteringen hos dem som sköter sitt återlämnande på ett bra sätt.
Mina frågor:
-
Hur sker kommunikationen med återvinningsföretagen och i förekommande fall
deras underleverantörer som hämtar material som ska återvinnas?
-
Om det finns bra kommunikation. Vad säger de själva om sin servicenivå?
Nässjö 2019-12-31
Uno Kenstam, SAFE