Interpellation
Barn-och utbildningsnämndens ordförande Leif Ternstedt
Utvärderingen av Framtidens skola
Det har
gjorts en utvärdering av konsekvenserna av projektet Framtidens skola.
Utvärderingen gjordes inte brett där olika yrkesgrupper involverades.
I själva
utredningen som gjordes 2013, så finns mycket text om olika roller och – tycker
jag – mycket om rektors roll.
Utredningen tar också stöd i rön från professorn i pedagogik John Hattie.
I
utvärderingen framkommer inte tydligt vad som är lärospån från Hattie.
Ett av
huvuduppdragen var att säkerställa jämlika och likvärdiga förutsättningar för
eleverna att uppnå kunskapskraven. Under projektet har skillnaden mellan
skolors och klassers studieresultat snarare ökat än minskat vilket tyvärr inte
tydligt framgår av utvärderingen.
I
utvärderingen får jag uppfattningen att rektors roll mer beskrivs utifrån en
administrativ roll än den innehållsmässiga pedagogiska och ledande viktiga roll
rektor har. Även lärarens roll bland annat utifrån det Hattie
forskat om kunde beskrivas mer.
Mina frågor är:
-
Kan du
berätta mer om de vetenskapliga rön som varit vägledande i arbetet utöver det
som går att se i utvärderingen?
-
Vad beror
det på att skillnaderna i studieresultaten mellan skolor och klasser har ökat
under projekttiden?
-
Beskriv
litet mer av rektors roll bortom den administrativa.
Nässjö 5 mars 2019
Uno Kenstam, SAFE