Svar till Leif Ternstedts
insändarsvar av den 8 maj.
Tack för ditt svar Leif Ternstedt, men du svarade
inte på de viktigaste frågorna om den lag som behövs för att skydda och stärka
pedagogerna i arbetet med att utveckla förskolan, intew
heller att vara den kommun som kan göra skillnad med att nå ut på det
nationella planet där problemen lättast kan tacklas.
Först något om de siffror du presenterar när det gäller Nässjös förskolors personaltäthet; vet du själv
vilket underlag som dessa siffror har räknats
fram på och vem som står bakom detta underlag? Jag ställer den frågan eftersom det ute i förskolornas verklighet inte ser ut
på det sätt du beskriver. Du beskriver också att det gjorts en
enkätundersökning bland vårdnadshavarna vilket inte visar annat än goda utlåtanden över pedagogernas arbete
i verksamheten.
Eftersom beslutsfattarna själva
inte är ute i förskolans verklighet och inhämtar kännedom om hur den reella problematiken ser ut på markplanet
där allt händer, är det lika viktigt att det genomförs
en enkätundersökning på samtliga förskolor i Nässjö kommun så varje enhet far
chans att visa hur den reella verkligen ser ut i verksamheten de arbetar i och
ansvarar över. Då först skulle inget annat än fakta kunna
läggas upp på bordet. Så sluta att skönmåla situationen. I övrigt i ditt svar,
ser det ut som att man på politiker- och förvaltningsnivån sitter inne med den
ultimata lösningen på förskolans problematik. Man har hittat metoder som ska
utföras på varje enhet! Ett tungt ansvar läggs
också på förskolecheferna som också de pressas i sin profession från sina
uppdragsgivare.
Men de här nya metoderna handlar om hur man
ytterligare kan pressa ur effektivitet ur pedagogerna (!) något som pedagogerna
redan prövat på, på så många olika sätt; men som alltid visat
sig vara en återvändsgränd - på grund av
BRISTANDE RESURSER! Därför ser det ut som det gör - sjukfrånvaro med utmattning, utbrändhet och uppsägning som följd. Man kan inte komma runt problemet om
inte nödvändiga resurser finns på plats!
Vad menas
då med de rätta resurserna? I skollagen står att
"utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet". Den vetenskapliga grunden är framtagen
av forskare i pedagogik och utvecklingspsykologi. Och den beprövade
erfarenheten är väl dokumenterad och grundar sig på förskollärarnas under lång
tids välutvecklade kompetens och professionalitet! Kommunen
sitter inte inne med den ultimata lösningen!
Det är förskollärarna som sitter
på den kompetensen, som vet och kan
sin sak; och det är det kommunen inte har
råd att erkänna! Den beprövade erfarenheten har kommunen inte råd att betala! Det man nu håller på med är
tvång och gränslösa krav på pedagogerna för att hålla ”verksamheten inom den
ekonomiskt satta ramen”.
Det ska också behöva sägas: det
är ett sammanhängande komplext problem på hela det nationella planet! Förskolan
kommer åter igen att fullfölja ett nytt och landsomfattande FÖRSKOLEUPPROR 18 maj 2019. Nu är det dags för oss politiker att hjälpa till!
Problematiken
måste lyftas upp på det NATIONELLA
PLANET. Vi kommer inte undan det. En lagstiftning måste komma på plats och resurser tillsättas; ANNARS KAN INTE
FÖRSKOLAN BEDRIVAS PÅ DET SÄTT SOM DET LAGSTIFTATS OM ENLIGT SKOLLAGEN.
POLITIKER OCH TJÄNSTEMÄN – INSE DEN SANNINGEN!
Jill Angelis, SAFE