Interpellation
Nässjö
kommunfullmäktige
Till
kommunstyrelsens ordförande Anci Magnusson
Digitalisering
Alltmer ska digitaliseras. Ofta med hänvisning till
effektivitet, lägre kostnader, säkerhet, snabbhet och att omvärlden kräver
detta.
Sällan eller aldrig presenteras hur fördelarna beräknas och
motiveras i de kommunala redovisningarna. Vari ligger de konkreta vinsterna
ekonomiskt, personalmässigt, kundmässigt och säkerhetsmässigt. Digitaliseringen
som verktyg och funktion måste bli tydligt vilken roll den spelar i den
kommunala verksamheten.
Ekonomi
Digitalisering kräver utrustning, mjukvara, uppdateringar,
utbildning, support, åtgärder för att motverka sårbarheten i systemen och även
åtgärda problem när systemen fallerar eller visar ha svårhanterliga gränssnitt
mot användare. Någon ska också jobba med att hela tiden uppdatera, hålla allt
aktuellt och fungerande, samt lotsa dem av oss som ännu inte är till fullo
digitaliserade varelser.
Digitalisering verkar också ha ökat behovet av utskrifter
och pappersförbrukning.
-
Så hur ställs kalkylerna upp för att säkerställa
ett kostnadseffektivt nyttjande jämfört med alternativen när det gäller
digitalisering i den kommunala verksamheten?
Personal
Det verkar inte som om personalens arbetsmiljö förbättrats
till alla delar. Med alla de digitala verktyg som förs in i organisationen med
målet att skapa effektivitet och enkel hantering, så borde stress försvunnit ur
vår vokabulär och mer arbete läggas på att kvalitetssäkra det vi är satta att
göra.
Det visar sig att mycket av digital hantering kräver att vi printar ut papper för att kunna hantera den digitala
informationen på ett praktiskt sätt, vilket kan leda till dubbelarbete.
-
Hur drivs arbetsmiljöarbetet för att hindra de
negativa effekterna av digitaliseringen i arbetsmiljön i kommunen?
-
Hur görs de
personalekonomiska kalkylerna i sammanhanget?
-
Hur mycket
har det administrativa arbetet minskat genom digitaliseringen?
Kund
Fortsatt krävs full service mot dem som inte hanterar
digitaliseringen; utanförskap ska motverkas.
Valfriheten kringsskärs alltmer
när digitalkapitalet ska skära sitt guld. Den mångfald som borde kunna få
utrymme genom de vinster den allt effektivare digitaliseringen skapar borde
omfamnas i stället för begränsas.
-
Hur säkerställs att de kommunmedlemmar som inte
är digitaliserade får sina behov tillfredsställda utan att det innebär ökade
kostnader för vederbörande?
-
Skapas det
några demokrativinster i och med den ökande digitalsieringen?
Säkerhet
Alltmer av säkerhetsaspekter kommer in och där hänvisas till
svårigheten att bevara integritet och sekretess i systemen. Antingen på grund
av hackning, phishing eller felaktiga klick på
tangenterna där uppgifter som inte ska nå ut skickas iväg.
Säljande bolag kan i sig vara ett säkerhetsproblem, då de
tillgodogör sig information genom de system det sålt.
-
Den ökade kontrollen som krävs både i och av de
digitala systemen – hur yttrar sig den i den kommunala verksamheten?
Reflektion
Det är givetvis
svårt att stå emot de starka kapital- och lobbyintressen som driver den här
utvecklingen. Den sker inte av altruism och det är vinstintresset som styr.
Med detta sagt så
har hantering av olika administrativa och andra tjänster på mindre digitala
sätt sina bekymmer. I dagsläget är det mindre intressant då den jämförelsen
blir alltmer osannolik. Det digitaliserade samhället synes ha kommit för att
stanna. Frågan är hur vi hanterar det.
Nässjö 2020-02-08
Uno Kenstam, SAFE