Interpellation
Till kommunstyrelsens ordförande
Anna-Carin Magnusson
Bro över järnvägen
I centralorten finns två passager
över eller under Malmöbanan. En undergång för primärt fotgängare mellan Södra
Allén och Adela udde samt Spexhultsbron - i dagsläget
för cykel och fotgängare.
Spexhultsbron kommer
vad gäller biltrafik att ersättas av bron på Södra vägen vid Kvarntorp.
Spexhultsbron kommer
att rivas och en ny bro för gång- och cykeltrafik ska byggas över Malmöbanan
som ersättning.
Denna bro ligger i
investeringsbudget 2025, vilket innebär att den kommer att kunna nyttjas 2026.
Det betyder att det kommer att
vara minst 4 år där det inte finns någon passage över Malmöbanan mellan
Kvarntorp och Adela udde. Kvarntorp är en fullgod passage emedan tunneln vid
Adela udde har trappor och är därmed inte särskilt tillgänglig.
Cyklande/gående invånare i södra
stadsdelarna som t ex ska till Skogsvallen eller har arbetsplats på
Södergårdens industriområde får svårare att ta sig fram.
Det är förmodligen svårt att
planera, men att inte i högre grad kunna samordna bro via Kvarnarp,
gång- och cykelbro vid Spexhultsbron samt
tillgänglighet vid Adela udde-tunneln leder till
stopp på järnvägen varje gång något ska genomföras i stället för vid ett
tillfälle.
Ersättningsbro och ny undergång
verkar ligga så långt in i framtiden att det är tveksamt om dessa kommer att
genomföras som det nu ser ut.
Mina
frågor är:
Nässjö
2021-09-06
Uno
Kenstam, SAFE