Digitaliseringen skapar nytt utanförskap
Många säger att dator, internet och digitalisering bryter isolering.
Det stämmer i många
fall, särskilt i en pandemi.
Men vi får inte glömma
den isolering och det utanförskap som digitaliseringen skapar. Digitaliseringen
skapar utanförskap genom att annan service plockas bort under förespegling att
människor bara vill ha digital kontakt. Vi måste kunna tillåta att andra
redskap finns för människor att sköta sin vardag. Särskilt med tanke på den
stora effektivitet som digitaliseringen bidrar till och alla pengar som sparas.
Använd dessa pengar till att behålla och utveckla en god service i stället för
att skära ner och öka vinster.
Kommunikation med
myndigheter blir mer och mer digital och därmed försvåras kontakter med många.
När myndigheter – jag
tänker på arbetsförmedling och försäkringskassa - och vissa företag – jag
tänker främst på banker – minskar sin service genom kortare öppettider och
nedlagda kontor så utestänger man människor.
Återigen. Det borde vara så att en del av alla de pengar som
digitaliseringen sparar används för att skapa utrymme för att behålla och
utveckla en god service i stället för att minska servicen och stänga ner.
Uno Kenstam, SAFE-medlem, Nässjö