Nässjö
behöver få tillbaka ett bra medborgarkontor och en ordentlig turistbyrå
För något år sen flyttades medborgarkontor och turistbyrå
från lokaler i gamla telehuset till stadshuset. I samband
med detta drogs en stor del av verksamheten ner och digitaliserades. Personalen
minskades och lokalen blev mindre tillgänglig för allmänheten. Skyltfönster med
utåtriktad information försvann. Nässjö kommun ska ha ett medborgarkontor och
en turistbyrå i centralorten.
Personlig service och personligt bemötande är viktiga för
kommunens egna invånare och gästande turister. Alla är inte bekväma med att
hänvisas till appar och digital information för att
kunna få kommunal service och turistinformation. Det personliga mötet betyder
mycket för kommunmedlemmars och besökares intryck av kommunen.
Därför vill SAFE att kommunen bygger medborgarkontor och
turistbyrå i Nässjö centralort med bättre lokaler och tillräckligt antal
personal. Lämpliga lokaler skulle kunna vara i cityhuset
där det kommunägda bostadsbolaget Linden nyligen har lämnat sin bobutik i gatuplanet. En annan möjlighet skulle kunna vara
i kommunens kulturhus Pigalle på Mariagatan.
Nässjö kommun bör snarast skaffa ändamålsenliga och mer
tillgängliga lokaler för medborgarkontor och turistbyrå. Bemanningen
behöver förstärkas för att kunna möta behovet av aktuell information och
personlig service.
Thomas Erixzon
SAFE, Nässjö