Reservation,
Nässjö kommunfullmäktige 24/2 2005, ang. ärende 13,
Ӏndring av delegation avseende detaljplaner och
områdesbestämmelser”.
Nässjö kommunfullmäktige har
under de senaste decennierna avlövats en stor del av sin bestämmanderätt i
kommunala frågor. Besluten har istället delegerats ut till olika nämnder och
styrelser. Detta har gjort att allmänhetens insyn i för kommunen viktiga beslut
har minskat.
Fullmäktige är det enda organ
i kommunen vars ledamöter väljs direkt i allmänna val. Det är också det enda
organ där mötena i regel är öppna för allmänheten och sänds i närradion.
Beslut om nya detaljplaner och
områdesbestämmelser har tidigare setts som en så viktig del av kommunens
verksamhet att man av demokratiska skäl valt att ta dessa beslut i kommunfullmäktige.
Genom fullmäktiges beslut den
25 nov. 2004 fick kommunstyrelsen delegation på att ”anta detaljplaner och
områdesbestämmelser som upprättats med normalt planförfarande och som inte är
av principiell beskaffenhet eller i övrigt av större vikt”.
Då frågan åter aktualiserats
menar SAFE att denna delegation till kommunstyrelsen skall tas bort.
Kommunfullmäktige skall liksom tidigare anta alla detaljplaner och
områdesbestämmelser utom de som är s.k. ”enkelt planförfarande”. Vi vill att samma
regler som gällde fram till 25/11 2004 åter skall gälla.
Uttrycken ”inte av
principiell beskaffenhet eller i övrigt av större vikt” i de nya reglerna ger
utrymme för en hög grad av tolkningsmöjligheter och godtycklighet. Det finns
risk att viktiga planärenden nu kommer att avgöras i kommunstyrelsen i stället
för i kommunfullmäktige.
Då kommunstyrelsens
sammanträden inte är öppna för allmänheten får kommunens medborgare ingen
direkt möjlighet att se och höra hur beslutsfattandet går till. Värt att notera
är också att under innevarande mandatperiod har s, c och fp majoritet i
kommunstyrelsen, men inte i kommunfullmäktige.
SAFE:s fullmäktigegrupp
gm Bernt Hultberg och Marianne Broman
Reservation
Kommunstyrelsen
den 9/3 -05
Ärende: detaljplan och
kontor utmed Brogatan
Vi anser att detta planärende
ska få den grundliga genomgång av trafik- och miljökonsekvenser som ska vara
fallet. Utställningstiden är ännu inte utgången och facknämnden – miljö- och
byggnadsnämnden – har inte behandlat planen.
Vi reserverar oss därför till
förmån för vårt yrkande om återremiss.
Pelle Månsson Uno
Kenstam
gm
Uno Kenstam
Reservation
Nässjö kommunfullmäktige 31/3 2005, ang. ärende 10,
”Ny
detaljplan för handel och kontor utmed Brogatan i
Nässjö”.
Den nya detaljplanen för kvarteret Dalvik
i korsningen Brogatan-Mellangatan har forcerats genom
den kommunala beslutsprocessen så snabbt att det är demokratiskt oacceptabelt.
Planförslaget upprättades den 27 januari 2005. Förslaget skickades till berörda
och reviderades i februari. Planutställningen ägde rum
28 februari-29 mars. Kommunstyrelsen tog i
princip sitt beslut medan utställningen ännu pågick. Den 30 mars, bara en dag
efter att utställningstiden gått ut, tog miljö- och byggnadsnämnden beslut i
frågan. Dagen därefter, den 31 mars,
antogs planen av fullmäktige.
Denna forcerade handläggning lämnar mycket i övrigt
att önska vad gäller demokratisk hantering. Ledamöter och partigrupper har inte
haft tid att diskutera sakfrågan på ett grundligt sätt efter utställningstiden.
Handlingarna till grund för
beslutet fanns på fullmäktiges bord först på själva sammanträdet. Det var en
förkortad sammanställning av de skriftliga synpunkter som kommit in, med
kommentarer från tjänstemän på miljö- och byggförvaltningen. Kopior på de ursprungliga
skrivelserna har aldrig funnits med bland handlingarna, vare sig i miljö- och
byggnadsnämnd eller i kommunfullmäktige.
SAFE menar att man inte kan behandla de synpunkter som
inkommit från dem som är berörda av planändringen på detta nonchalanta sätt.
Trafikproblem och buller borde ha analyserats noggrannare innan planen antogs.
SAFE krävde därför återremiss
på detta detaljplaneförslag. Vi ville att frågan skulle få den normala
handläggningstiden i miljö- och byggnadsnämnd, utskott I, kommunstyrelse och
fullmäktige. Först då hade planen kunnat diskuteras ordentligt innan beslut
togs.
Med hänvisning till ovanstående reserverar vi oss till
förmån för vårt förslag om återremiss. Som en konsekvens av att återremisen
inte bifölls deltog vi sedan inte i beslutet i själva sakfrågan; ja eller nej
till detaljplanen.
SAFE:s
fullmäktigegrupp
gm Thomas Erixzon
Reservation,
Nässjö kommunfullmäktige 24/2 2005,
ang. ärende 9,”Yttrande över medborgarförslag om omprövning
av nedläggningsbeslut gällande dagrehabiliteringen på Parkgården”.
Fullmäktige beslutade i nov.
2003 att invånare i Nässjö kommun kan lägga s.k. medborgarförslag till
fullmäktige. Detta efter att riksdagen ändrat
kommunallagen för att ge möjlighet till ökat demokratiskt inflytande och engagemang
för kommunens medborgare.
Det enda formella kravet för
att kunna lägga ett medborgarförslag är att man skall vara folkbokförd i den
kommun där förslaget läggs.
Mot denna bakgrund är det ett
djupt kränkande och oförskämt svar majoriteten i kommunfullmäktige har gett på
det medborgarförslag som lagts av Carola Adolfsson i augusti 2004.
Förslagsställaren vill att
nedläggningen av dagrehabiliteringen på Parkgården omprövas. Det påtalas bl.a.
att behov av rehabilitering finns och bedöms ha ökat under åren.
Kommunfullmäktiges majoritet
har gått helt på omsorgsnämndens yttrande. Omsorgsnämnden påstår där att
medborgarförslaget är att betrakta som ett ”överklagande” och att tiden för
överklagande redan har gått ut. Man påstår också att förslagsställaren är att
betrakta som ”talesman för en arbetsgrupp” och att detta då skulle medföra att
förslaget ang. Parkgårdens rehabilitering inte var att betrakta som ett medborgarförslag!
Därför föreslås medborgarförslaget lämnas utan åtgärd!
SAFE menar att det är en skam att kommunfullmäktiges
majoritet ställer upp på dessa valser om ”överklagande” och ”talesman för en
arbetsgrupp” och med detta som grund struntar i att ge ett ärligt och hederligt
svar på det seriöst lagda medborgarförslaget.
Det finns inget i kommunfullmäktiges
arbetsordning som förhindrar kommunens anställda att lämna medborgarförslag.
Det finns heller ingenting i arbetsordningen som säger att medborgarförslag
ang. omprövning av kommunala beslut skall betraktas som överklagande.
Kommunfullmäktiges snorkiga
svar ger uttryck för en översittarattityd gentemot kommuninvånarna och deras
strävan att genom medborgarförslag försöka påverka de politiska besluten.
Vi reserverar oss härmed uttryckligen mot
kommunfullmäktiges beslut i denna fråga!
SAFE:s fullmäktigegrupp
Gm Bernt Hultberg, Marianne Broman
Reservation,
Miljö- och byggnadsnämnden 23/2 2005 ang. ärende 15,
”Remissvar ang. ansökan om täktverksamhet enligt 12
kap.
miljöbalken (1998:808) på fastigheten Stenseryd m.fl.,
Nässjö kommun.
Skäftesmyr klassas som klass 2 enligt ”Våtmarker i Nässjö kommun
1995, vilket gör att den anses som mycket skyddsvärd. Det innebär att ”objekten
bör av naturvårdsskäl inte exploateras. Även små lokala ingrepp bör i det
längsta undvikas”.
Då sällsynta fågelarter häckar
på mossen är det viktigt att torvbrytning inte återupptas och utvidgas.
Med hänvisning till detta
vill jag, till skillnad från miljö- och byggnadsnämndens majoritet, inte heller
ha fortsatt torvbrytning på den tidigare påverkade delen.
Jag reserverar mig därför mot
miljö- och byggnadsnämndens beslut i denna fråga.
Thomas Erixzon, SAFE, ledamot miljö- och
byggnadsnämnden