Kommunfullmäktige den 29
april 2021
Uno Kenstam företrädde SAFE denna
kväll på det digitala fullmäktigemötet. Detta var ett digitalt med 29 ledamöter
som röstande. Anders Hansen och Thomas Erixzon var med som
ersättare. Bara presidiet och några tjänstemän var på plats i fullmäktigesalen.
Nedan följer en rapport – mest om SAFEs agerande under mötet.
Kompassen – utvecklad
styr- och ledningsmodell
Kommunens styrsystem för
den kommunala verksamheten förändras och byter namn från Pilen till Kompassen.
Uno Kenstam jämförde med Pilen och undrade vad som
symboliserar kompassen? En karta? Namnändringen var dock inte det viktigaste.
Han gick igenom SAFEs
rätt omfattande ändringsförslag noggrant.
SAFE ville i första hand
ha återremiss, i andra hand flera ändringsförslag i texten.
SAFEs hela förslag finns i bilaga 1 efter
rapporten.
MP hade liknande förslag
som SAFE och ville även lägga till ett tredje fokusmål. L hade också en del
ändringar. SD:s Magnus Hellström sa att han var allergisk mot uttryck
som värdegrund. Han hade svårt att ta ställning till alla olika förslag. MP:s Rikard
Salander ville ge akt på språket i sådana här dokument.
Anci Magnusson (S) och samverkanspartierna stödde förstås den
nya Kompassen i sin helhet. Det gjorde även stödpartiet V och dess företrädare Kim
Strand.
Uno Kenstam hade stor tilltro till MP:s tredje fokusmål oc
sa att det kanske var ämne för en gemensam motion framöver. Han tog även upp
tryggheten för invånarna i kommunen. Han hade skickat SAFEs förslag till
presidiet och sa att han drar tillbaka punkt 7 angående redaktionella ändringar
om presidiet ser över texten.
Återremissen gick inte
igenom. Uno Kenstam och Rikard Salander reserverade sig för SAFEs
resp. MP:s förslag.
Förlängning av boendestrategi
Uno Kenstam ville börja en utvärdering redan nu annars var
det OK att skjuta upp strategin ett år. Anci sa att utvärdering redan är
på gång.
Årsredovisning 2020
Tack vare främst stort statligt
stöd fick kommunen ett stort överskott på mer än 60 mkr detta år. Socialnämnden
hade dock fortfarande underskott trots stora nedskärningar.
Uno Kenstam (som hade internetkrångel och problem att delta
i debatten) sa att Socialnämnden följer kf:s beslut – men att den hade blivit underbudgeterad
i flera år. Fullmäktige har ansvar för detta. Han undrade därför om revisionen
koncentrerade sig på rätt saker. Den borde noggrant kolla fler nämnder än
Socialnämnden.
Uno sa att kommunens utgifter för äldreomsorg
ligger under standardkostnaderna för kommuner. Kommunledningen använder bl.a.
detta för ”fixa till budgeten”. Han tyckte att revisionen inte kollar rätt
saker.
Uno sa också att på arbetsmarknaden har
lågutbildade svårt att tillgodogöra jobb. S.k. ”enkla jobb” behövs i kommunen –
det är bra med företag i kommunen med dessa behov av anställda. Kommunens eget
behov av personal är ca 300 per år. SFI-utbildningar för vård- och skoljobb är
bra satsningar.
SD:s Magnus Hellström
undrade hur länge ett nämndunderskott innan ansvarsfrihet ej beviljades. MP:s Rikard
Salander sa att BUN hade stort överskott tmen ändå gjort stora besparingar.
Var dessa då nödvändiga?
Han sa att nuvarande
prognos för SN är 22 mkr i underskott. Han tyckte också att det var dåligt med
antalet medborgardialoger i kommunen.
Anci var VÄLDIGT irriterad på L under denna debatt.
Hon sa att hon utgår från en positiv människosyn men med sitt tonfall och
kroppsspråk lät hon precis tvärtom.
Det blev beslut om
ansvarsfrihet nämnd för nämnd. Det blev därför en snårig beslutsordning med
många ersättare som fick får gå in pga jäv. Många i kf sitter ju också ute i
nämnderna.
Ändringsbudget
Uno Kenstam hade en rad ändringsyrkanden och ett nytt
budgetresultat på ca 44 mkr för 2021. SAFE stödde MP:s förslag om fältverksamhet
för ungdomar och naturförskola i Bodafors.
SAFE vill tillföra
Socialnämnden 15 mkr för att få lägre hyror, färre delade turer för
personalen och motverka ensamhet bland äldre stärka funktionshinderomsorgen.
SAFEs förslag i sin helhet finns i bilaga 2
efter rapporten.
Anci Magnuson (S) sa att en viktig del av ändringsbudgeten
var att ordna mer feriejobb för ungdomar. Magnus Hellström (SD) stödde
MP ang. fältverksamhet. SD ville också ge 3 mkr till äldreomsorgen för att
sänka hyrorna och att kommunens överklagande ang. hyreshöjningar skulle dras
tillbaka. L hade flera förslag med omfattande uppdrag. MP ville
ha mer trygghetsarbete för barn/ungdom, naturskola i Bodafors och ökad
fältverksamhet.
V stödde som vanligt
S-KD-C:s förslag. Detta föranledde MP till kritik mot V som inte stödde vare
sig fältverksamhet eller naturskola.
--- Kl. hade vid detta
tillfälle passerat 22:00 ---
Moderaterna begärde votering om sitt förslag BUN +2 mkr.
Det blev avslaget med röstsiffrorna 20-9.
SAFEs förslag avslogs utan votering
MP begärde votering om fältverksamheten.
Det blev avslaget med röstsiffrorna 15 – 14. Vänsterns Kim Strands röst
blev än en gång avgörande för att S-KD-C skulle vinna denna omröstning.
Det blev en reservation
av övriga oppositionen i denna fråga.
Uno Kenstam sa även att han reserverade sig för sina
samtliga sina yrkanden ang. ändringsbudgeten.
Till slut klubbades en
del valärenden, medan interpellationerna flyttades till majmötet. Mötet var
slut ca 22:50.
Det blev än en gång ett
långt sammanträde. Det var dock tre tunga ärenden på listan; Kompassen,
årsberättelsen och ändringsbudgeten. Med fem aktiva oppositionspartier i
fullmäktige blev det många förslag och mycket diskussion.
Det var en del
teknikstrul och många ordningsfrågor. Det var flera ajourneringar av presidiet
för att sammanställa partiernas förslag.
Det märktes att
ordföranden blev allt tröttare under mötets gång.
Uno Kenstam är dock ingen långpratare utan lade kort och
precist fram SAFEs åsikter och förslag – och klagade då och då på teknikstrulet
– han blev utslängd ur Team vid några tillfällen.
*
Bilaga 1: SAFEs och Uno
Kenstams förslag ang. Kompassen
Ärende 9: Förslag till utvecklad styr- och ledningsmodell i Nässjö
kommun – Kompassen
Att
förändra styrmodell mot ett större ”tillitstänk” är bra. Problemet med
styrmodellen Pilen var inte per se.
Problemet
var att den utifrån sin utgångspunkt i relativt enkla balanserade styrkort blev
obalanserad genom att den överarbetades och det blev mer detaljfokus för långt
ned i organisationen, snarare än ett instrument för flexibel styrning mot
målen.
Det
som framgår under stycke två under rubriken ”Inledning” visar att
samtidigt som komplexiteten ökar, vilket stämmer när vi ser digitalisering och
ökad byråkratisering i dess efterföljd, så måste beskrivningar av läget, och
sätt att möta den verklighet vi har och tror oss få framöver, vara allt annat
än komplexa; detta för att kunna föra en praktisk dialog kring arbetssätt och
strukturer.
När
människor med inflytande och makt säger att komplexiteten ökar, så finns en
underton av att vanligt folk inte förstår. Det är viktigt att komma ihåg att
komplexitet är ett vapen för de besuttna.
Därmed kan man säga att det är kasta eld på brasan att skaffa ett mer avancerat
verktyg för att reda ut det; det kan slå tillbaka.
En pil pekar dit man vill. En kompass består av en konstant i form av en pil
som alltid pekar åt ett håll och utifrån vilken man orienterar sig. Frågan är
vad konstanten symboliserar i styrmodellen. En väsentlig del i arbete med
kompass är en karta. På vilket sätt finns den med i tänket?
Under
rubriken ”God ekonomisk hushållning” kommer vi in på ett tänk
liknande balanserat styrkort i första stycket, vilket låter antyda att
namnändringen inte är det viktiga – det kunde fortsatt varit en förenklad och
förändrad Pilen.
Det
finns flera skrivningar som är mycket bra och som man bör vara medveten om
kräver mycket av oss som ska hantera den kommunala verksamheten. Jag har två
exempel som i sig skulle kunna utgöra hela måldokumentet, styrmodell och etiska
regler
1. ”Resurserna ska användas till rätt saker och på ett så kostnadseffektivt
sätt som möjligt.” Här finns mycket att göra och kommer att kräva mycket av
både politiker och förvaltningsledningar. För övrigt var ändamålsenlighet och
kostnadseffektivitet de del av Pilen i dess början.
2. ” Det är viktigt att understryka att tilliten i dialogen inte bygger på den
personliga tilliten mellan två och flera individer, utan att det istället
handlar om att skapa ett ömsesidigt förtroende på en professionell nivå.” står
det under rubriken ”Dialog som metod för planering, avstämning och
uppföljning” Att på samma gång avvisa vänskapskorruption och kräva att
politiker och personal anstränger sig i debatten respektive lyfter sig i sin profession
är mycket bra.
Yrkanden:
I
första hand yrkas återremiss för att inarbeta de synpunkter som lämnats ovan.
I
andra hand yrkas bifall på vart och ett av de 7 punkterna.
Bilaga 2: SAFEs förslag
ang. ändringsbudgeten
Ärende 14: Ändringsbudget 2021 Nässjö kommun
Följande
yrkanden är förslag till ändringar i kommunstyrelsens förslag
Ändringsyrkande:
Budgeterat
resultat 2021 fastställs till 44,225 miljoner.
Tilläggsyrkande:
För
att kunna bibehålla Naturskolan beviljas Emåns Ekomuseum ett bidrag på 275 tkr.
(instämmande med Miljöpartiets förslag)
För
att kunna starta upp en fältverksamhet under 2021 avsätts 500 tkr. (instämmande
med Miljöpartiets förslag)
Socialnämnden
tillförs 15 miljoner för att:
-
Återställa hyrorna till nivån före beslutade föreskrifter om uthyrning till
enskilda inom äldre- och funktionshinderomsorgen
-
Påbörja avveckling av delade turer bland omsorgspersonal
- Motverka
ofrivillig ensamhet bland äldre inom hemtjänst och särskilt boende
-
Förstärkt finansiering av funktionshinderomsorgen.
Thomas Erixzon
Nässjö