Bilaga 1: SAFEs och Uno
Kenstams förslag ang. Kompassen
Ärende 9: Förslag till utvecklad styr- och ledningsmodell i Nässjö
kommun – Kompassen
Att
förändra styrmodell mot ett större ”tillitstänk” är bra.
Problemet
med styrmodellen Pilen var inte per se.
Problemet
var att den utifrån sin utgångspunkt i relativt enkla balanserade styrkort blev
obalanserad genom att den överarbetades och det blev mer detaljfokus för långt
ned i organisationen, snarare än ett instrument för flexibel styrning mot
målen.
Det som
framgår under stycke två under rubriken ”Inledning” visar att
samtidigt som komplexiteten ökar, vilket stämmer när vi ser digitalisering och
ökad byråkratisering i dess efterföljd, så måste beskrivningar av läget, och
sätt att möta den verklighet vi har och tror oss få framöver, vara allt annat
än komplexa; detta för att kunna föra en praktisk dialog kring arbetssätt och
strukturer.
När
människor med inflytande och makt säger att komplexiteten ökar, så finns en
underton av att vanligt folk inte förstår. Det är viktigt att komma ihåg att
komplexitet är ett vapen för de besuttna.
Därmed kan man säga att det är kasta eld på brasan att skaffa ett mer avancerat
verktyg för att reda ut det; det kan slå tillbaka.
En pil pekar dit man vill. En kompass består av en konstant i form av en pil
som alltid pekar åt ett håll och utifrån vilken man orienterar sig. Frågan är
vad konstanten symboliserar i styrmodellen. En väsentlig del i arbete med
kompass är en karta. På vilket sätt finns den med i tänket?
Under
rubriken ”God ekonomisk hushållning” kommer vi in på ett tänk
liknande balanserat styrkort i första stycket, vilket låter antyda att
namnändringen inte är det viktiga – det kunde fortsatt varit en förenklad och
förändrad Pilen.
Det
finns flera skrivningar som är mycket bra och som man bör vara medveten om
kräver mycket av oss som ska hantera den kommunala verksamheten. Jag har två
exempel som i sig skulle kunna utgöra hela måldokumentet, styrmodell och etiska
regler
1. ”Resurserna ska användas till rätt saker och på ett så kostnadseffektivt
sätt som möjligt.” Här finns mycket att göra och kommer att kräva mycket av
både politiker och förvaltningsledningar. För övrigt var ändamålsenlighet och
kostnadseffektivitet de del av Pilen i dess början.
2. ” Det är viktigt att understryka att tilliten i dialogen inte bygger på den
personliga tilliten mellan två och flera individer, utan att det istället
handlar om att skapa ett ömsesidigt förtroende på en professionell nivå.” står
det under rubriken ”Dialog som metod för planering, avstämning och
uppföljning” Att på samma gång avvisa vänskapskorruption och kräva att
politiker och personal anstränger sig i debatten respektive lyfter sig i sin
profession är mycket bra.
*
Yrkanden:
I
första hand yrkas återremiss för att inarbeta de synpunkter som lämnats ovan.
I
andra hand yrkas bifall på vart och ett av de 7 punkterna.