Överenskommelse om
samarbete 2007-2010
Utifrån valresultatet i september 2006 kan
konstateras att ett nytt parlamentariskt läge uppstått i Nässjö kommun. Utifrån
detta resultat har vi, Socialdemokraterna, SAFE och Vänsterpartiet, kommit överens
om att under mandatperioden 2007-2010 samarbeta i en majoritet. Denna majoritet
innehar 30 av kommunfullmäktiges 57 mandat.
Gemensamma utgångspunkter
Vi vill arbeta politiskt för ett samhälle som
erbjuder trygghet i livets alla olika skeenden och situationer. Vi vill leva i
ett samhälle som tar ansvar för alla medborgare såväl gammal som ung. Alla ska
känna samhällets stöd när det behövs – det är solidaritetens grundtanke.
Välfärden skall finansieras solidariskt. Vinstintressen i välfärden skall
hållas tillbaka.
En förutsättning för utvecklad välfärd är att
människor har arbete. Därför är det så viktigt att Nässjö kommun fortsätter att
arbeta för att utveckla det lokala näringslivet. Med bra villkor för
företagande – men också med ett stort utbud av kultur, bra boende och god
samhällsservice – kan vi få fler företag och enskilda människor att flytta till
vår kommun. Fler invånare i kommunen innebär möjligheter till angelägna
kommunala välfärdssatsningar.
Grunden för hela Nässjö kommuns utveckling är
det långsiktiga strategiarbete som fullmäktige har antagit inom områdena
kommunikationer, näringsliv, kompetens, attraktivitet och offentlig service.
Denna utveckling handlar om stad, kransorter och
landsbygd. Visionen tar sikte på 2014, då Nässjö kommun fyller 100 år.
Det är ett viktigt kommunalt ansvar att delta
i och påverka samhällets utveckling. Detta kan inte enbart överlåtas på
marknadskrafterna. Vi ser infrastrukturen – så som vägar, järnvägar, bredband
etc. – som en strategisk resurs, och kommer att
använda den för att möta framtida krav.
I syfte att öka Nässjös attraktionskraft bör
vi sträva efter att bibehålla den kommunalskattenivå
som f. n. föreligger. Vi ser inte vare sig höjda eller sänkta skatter som något
självändamål. Vi inser att höjd kommunalskatt slår hårdast mot dem som har de
lägsta inkomsterna.
För att få ut så mycket som möjligt av våra
skattemedel krävs ett tålmodigt utvecklingsarbete med en helhetssyn för hela
kommunen. Vi anser att det är kommuninvånarna som ska ha det avgörande
inflytandet över den taxefinansierade verksamheten
som t. ex. vatten, fjärrvärme avlopp och sophantering.
Att denna verksamhet dessutom sköts miljömässigt rätt är också viktigt för oss.
Våra kommunala bolag äger vi gemensamt och eventuella vinster ska
återinvesteras i verksamheterna eller i form av utdelning till kommunen.
Samarbete med andra offentliga aktörer/bolag kan vara viktigt för att utveckla
bolagens verksamhet.
För att nå bästa möjliga resultat för den
enskilde, och för att använda de offentliga resurserna på bästa sätt, ska
Nässjö kommun samverka med andra offentliga aktörer. Genom ovanstående
politiska viljeinriktning kan ett ekonomiskt utrymme uppstå och som kan
användas till såväl vård, skola och omsorg som till att öka insatserna för
förbättrad infrastruktur, kollektivtrafik och fastighetsunderhåll.
Våra samarbetsformer
Att ta på sig ett regeringsansvar innebär att
väljarna givit oss stort förtroende. Vi
samarbetspartier konstaterar att rollen som regeringspart skiljer sig markant
mot oppositionsrollen.
Partierna är överens om att motioner och
interpellationer i huvudsak är oppositionens redskap, eftersom vi som regerar
”sätter dagordningen” och påverkar genom att använda de formella positioner
majoritetspartierna förfogar över.
Vidare är vi överens om att ärenden som
behandlas i kommunala nämnder och styrelser, och som kräver vidarehantering i
kommunstyrelse och/eller kommunfullmäktige, ska vara politiskt behandlade
partierna emellan före beslutet i första instans. Gemensamma gruppmöten
förutsätts i styrelser och nämnder. Vid dessa gruppmöten kan idéer och förslag
med fördel tas upp från partiernas representanter.
Partierna är överens om att generellt gäller att de ärenden som
kommunfullmäktige, styrelser och nämnder fattat beslut om före denna
överenskommelse träffats, ligger fast och är inte föremål för omprövning, om
inte partierna är ense om annat.
Denna överenskommelse innebär också att
partierna accepterar medverkan i kommunal- och regionförbund samt i övriga
nätverk som kommunen ingår i. Partierna arbetar aktivt i organen med kommunens
bästa för ögonen. Ett enigt uppträdande i organisationerna förutsätts.
Den kommunala organisationen är medborgarnas verktyg
för att tillhandahålla välfärd. Organisationen kan även användas till att
påverka myndigheter och andra organisationer i angelägna frågor för Nässjö
kommun och där partipolitiskt syfte saknas. Partipolitiskt opinionsarbete
bedrivs inom respektive parti.
Kommunal demokrati
I kommunfullmäktige behandlas enligt
kommunallagen ärenden av principiell och övergripande natur. I styrelser och
nämnder behandlas ärenden i enligt med fastställt reglemente. Partierna är
överens om att nuvarande ordning innebär en rimlig balans och konstaterar att
varje nämnd har att hantera sin delegation.
Medborgarna i Nässjö har, genom sina
politiska partier och kommunalt förtroendevalda, möjlighet att påverka de
beslut som fattas i olika kommunala organen. Vi vill utreda kommunfullmäktiges
arbetsformer i syfte att skapa en direktdialog mellan fullmäktigeledamöter och
medborgare i vardagsnära frågor i form av en allmänpolitisk debatt. Nämnderna
har i uppdrag att skapa en arena för dialog med allmänheten inom ”sitt” ansvarsområde.
Politisk organisation och
ersättningar till förtroendevalda
Partierna konstaterar att den politiska
organisationen för kommande mandatperiod ligger fast. Fördelning av politiska
poster mellan de tre samarbetade partierna utgår ifrån de 30 mandat majoriteten
har i kommunfullmäktige. Detta innebär att Socialdemokraterna, SAFE och
Vänsterpartiet tillsammans har sju mandat av kommunstyrelsens 13 och övriga
partier fördelar sex mandat.
Arvoden och andra ersättningar för politiska
kommunala uppdrag för den kommande mandatperioden ligger fast. Det samma gäller
de principer som tidigare gällt vid uppräkning av kommunalrådsarvodena och som
årligen beslutas av parlamentariska nämnden.
Ekonomi och styrning
Partierna är överens om att klara en bra
kommunal verksamhet med oförändrad skattesats under mandatperioden, men om de
tre partierna är ense kan skattesatsen förändras.
Om kommunfullmäktiges krav på god ekonomi ska
upprätthållas måste kostnader anpassas till de intäkter som kommunen har.
Partierna konstaterar att de ekonomiska mål som föreligger för prövning i
budgetförslaget för 2007 är viktiga för kommunens framtida utveckling och
ställer sig bakom dessa. Beslut av större ekonomisk tyngd grundas på analyser.
Grundtanken är att varje generation förvaltar
sin andel av kommunens kostnader. Målet att öka det egna kapitalet genom
förbättrade resultat syftar ju till att självfinansiera angelägna investeringar
och därmed minska kommunens låneskuld.
Den av avgående budgetkommittén föreslagna
drift- och investeringsbudgeten för 2007 samt plan för 2008-2009 accepteras i
princip av partierna. Taxor och avgifter som beslutas av kommunfullmäktige ska
i princip justeras i förhållande till penningvärdesförsämringen i syfte att
förebygga eftersläpningar som sedan är svåra att komma ifatt.
Lokal näringslivspolitik
Nässjö kommun har ett utvecklat lokalt
näringslivsarbete. Partierna inser värdet av ett gott näringslivsklimat så att
befintliga företag kan växa och nya företag vill etablera sig hos oss. Nässjös
goda rykte, som har sin utgångspunkt i samarbetet mellan Nässjö kommun och
Nässjö näringsliv AB, värnar samtliga partier om.
Metoden One Door
kräver en balans mellan näringslivets krav på snabbhet och smidig handläggning
och kommunala krav på en god samhällsplanering. Vi vill särskilt framhålla de
små och medelstora företagens betydelse för en levande kommun. Det är
viktigt att nyföretagandet ökar i vår kommun. Utifrån det kommunala
myndighetsutövandet vill vi att det ska bli enklare att starta och driva
företag, och lättare för företag att växa. Kommunen ska aktivt bidra med
problemlösningar och goda förutsättningar för etablering av nya företag, men
också ge god service åt våra befintliga företag.
En viktig princip är att det är marknaden och
kunderna som avgör om en etablering i kommunen ska bli framgångsrik. Det ankommer inte på kommunen, att i en etableringssituation,
värdera om utrymme finns i branschen för fler företag. Detaljplaneinstrumentet
ska användas för att främja en god samhällsplanering och en därmed bidra till
en god miljö. Levande centra i kommunens olika orter är en viktig förutsättning
för trivsel och attraktion.
En viktig förutsättning vid profilering av
Nässjö som en framgångsrik logistikkommun är goda relationer med Högskolan i
Jönköping. Det femåriga stödet till IHH:s professur i
logistik avslutas i och med årsskiftet 2006/2007.
Partierna är överens om att deltagande i en satsningen på uppbyggandet av ett logistikcentrum kan vara en
god strategisk satsning. Eventuell överenskommelse ska träffas under hösten
2006. Detta utesluter inte att vi ser gärna en breddning av den lokala
arbetsmarknaden genom fler etableringar av tjänsteföretag.
Infrastruktur och kollektivtrafik
Nässjö kommun prioriterar dessa frågor.
Skälet är naturligtvis vårt gynnsamma geografiska läge längs med Södra
stambanan. Södra stambanan och dess upprustning är en viktig strategisk fråga
för Nässjö kommun. Europabaneprojektet anser vi inte
vara ett realistiskt projekt. Hotet mot Nässjö som stor järnvägsknut kommer
delvis istället från Götalandsbanan, beroende på hur sträckningen skulle kunna
bli. I Mullsjö 2005 träffades en kompromiss, inom ramen för regionförbundet,
som innebar att Höglandskommunerna accepterar att en studie görs av
Götalandsbanan. Detta under förutsättning att den nya bansträckningen
viker av strax utanför Aneby så att stambanans problem med hastighetssänkande
kurvor mellan Sya och Gripenberg byggs bort och
stambanan därmed kan utvecklas. Partierna är överens om att denna fråga är av
synnerligen stor vikt för Nässjös framtid som järnvägsknut och måste följas och
bevakas noggrant.
Förutsättningarna för införande av
anropsstyrd kollektivtrafik utreds. När vår ekonomi tillåter det ska
kollektivtrafikformen även utvecklas.
Partierna är överens om att fortsatt
utbyggnad av bredband är en rättvisefråga. Genom den utbyggnad som nu genomförs
kommer 98 procent att ha tillgång till bredband. På sikt är målet full täckning
och frågan prövas i kommande budgetarbeten.
Miljö och rättvisa
Miljöfrågor känner inga geografiska gränser.
Vi vill driva utvecklingen i rätt riktning också i vår kommun med ett aktivt
miljöarbete. Vi vill ta initiativ till att skapa en lokal oljekommission
i Nässjö för att på sikt få bort oljeberoendet i
kommunen. Tankarna har sitt ursprung i den nationella oljekommissionens
slutrapport som redovisades i juni 2006. Alternativ energianvändning bör
stimuleras och Nässjö Affärsverk AB kan här spela en roll.
Ett sätt att bidra till en mer rättvis värld
är att utnyttja möjligheten till att ”rättvisemärka” Nässjö som kommun. Ett
flertal städer har diplomerats ”fairtrade town”. Vi vill utreda om företag och organisationer i
Nässjö kommun vill ta tillvara denna möjlighet.
Barn- och utbildning
Att satsa på barnen är en av de viktigaste
investeringarna vi kan göra för framtiden. Förutsättningarna för en god uppväxt
är fortfarande goda i Sverige, liksom i vår kommun. Vissa barn föds till knappa
förhållanden där föräldrar får vrida och vända på varenda krona för att få
vardagen att gå ihop. Andra föds i familjer där resurser, kontakter,
språksäkerhet och rika valmöjligheter är en självklarhet. Därför är det viktigt
med en politik som stödjer alla barn. En förskola för alla är ett givet mål.
För att inte föräldrar ska hamna i en omöjlig situation är målet att en
förskoleplats ska kunna erbjudas inom fyra månader.
I både för- och grundskola kan personalen få
signaler som visar att barnet har särskilda behov av hjälp och stöd. Dessa
signaler bör följas upp i syfte att uppnå en skola för alla.
Antalet barn i grundskolan fortsätter att
minska de närmaste åren och lite senare minskar eleverna också på gymnasiet.
Partierna är överens om att utgångspunkten för Nässjö kommuns skolorganisation
är att den anpassas till minskande/ökande elevunderlag. Vi vill fokusera på
skolans pedagogiska innehåll för elevernas utveckling.
Gymnasieskolan är i praktiken obligatorisk.
Avveckling av måltidsavgiften i gymnasiet prövas därför i kommande
budgetarbete.
Äldre- och handikappomsorg
Professionellt vård- och omsorgsarbete bygger
på respekt för alla människors lika värde. Människor som möter svårigheter i
sin livsföring ska detta till trots ha möjlighet att delta i samhällets
gemenskap. Gott bemötande av personal i omsorgen och ett individuellt utformat
stöd ger kvalitet för den enskilde. Att själv få komma med synpunkter ger den
enskilde inflytande och delaktighet i den vård och omsorg han/hon behöver.
Stimulans, rörelse och frisk luft är viktigt för ett gott liv. Partierna är
därför överens om ytterligare resurser till aktivering, i syfte att förbättra
verksamheten, prioriteras i 2008 års budgetarbete. En utvärdering av
rehabiliteringsbehovet för äldre ska göras under 2007.
Under mandatperioden kommer vi att fokusera
på frågan om den enskildes behov av boende för våra äldre och handikappade.
Partierna är överens om att inom gällande
avtal om den särskilda kollektivtrafiken mellan Nässjö kommun och Jönköpings Länstrafik
AB verka för att förbättringar sker så att Nässjö kommuns resenärer får de
tjänster de har rätt till. Partierna är också överens om att följa
kostnadsutvecklingen av mattransporterna. Hur frågan ska hanteras i övrigt tas
ställning till i samband med att nuvarande avtal löper ut 2010.
Individ- och familjeomsorg
Vi vill fokusera på enskildas möjligheter
till självförsörjning. Därför är arbetslinjen den
naturliga utgångspunkten i det sociala arbetet inom individ- och
familjeomsorgsverksamheten.
Utifrån synen att alla människor är lika
mycket värda vill vi stödja de som fallit igenom samhällets skyddsnät. Den
stora utmaningen är det tidiga och förebyggande arbetet för att minska antalet
människor som måste söka ekonomiskt bistånd eller hjälp för sitt
missbruksproblem. Särskilt viktigt är att hitta metoder för ungdomar som
riskerar att hamna i vuxenmissbruk.
Kvinno- och tjejjourens verksamhet är viktig
som ett komplement till övrig social verksamhet som bedrivs inom individ- och
familjeomsorgen. Stödet till verksamheten bör kunna förbättras.
Kultur och fritid
Kommunens omfattande och breda
kulturverksamheter inom det ideella föreningslivet spelar en viktig roll för
välbefinnande och livsglädje. Vi vill att kommunen ska stötta samverkan mellan
kommunen, enskilda, föreningsliv, företag, turism för ett utvecklat
kulturutbud. Vår kommunala musikskola, liksom biblioteken, bedriver en
ovärderlig kulturverksamhet som vi vill stimulera och utveckla. Vi vill utreda
möjligheten att skapa en kulturskola, som förutom musik kan innehålla dans,
drama och bild.
Partierna är överens om att, utifrån
kommunens vision om ett attraktivare Nässjö, stödja
den lokalutredning som tillsatts om Pigallefastigheten.
Utredningen – som ska ta sitt avstamp dels i den biblioteksplan som är under
arbete, dels i ett strategiskt helhetsperspektiv – ska peka på hur fastigheten
i sin helhet ska kunna utvecklas.
Människor behöver aktiviteter och
mötesplatser för spänning och upplevelser. Unga behöver förebilder och
meningsfulla aktiviteter. Idrotten stärker sitt grepp över oss, antingen vi är
utövare eller publik. Det traditionella föreningslivet har svårt att hävda sig
i konkurrensen gentemot andra aktiviteter och media. Samhällets
kommersialisering påverkar människors beteenden, ofta i negativ riktning.
Vi vill därför möta de behov som finns för
att alla som ska kunna ha en meningsfull fritid. Ett inslag i detta är
skapandet av näridrottsplatser i kommunen. Näridrottsplatserna har också visat
sig vara viktiga för vårt integrationsarbete, det har anläggningen i Nässjö
visat. Därför vill vi fortsätta utbyggnaden av näridrottsplatserna, i första
hand i kransorterna, för att där skapa möjligheter till både motion och möten.
Utbyggnaden sker i takt med att utrymme finns i kommunens budget.
Kommunen som organisation och
arbetsgivare
Vårt politiska uppdrag är att bidra till att
medborgarna i Nässjö kommun kan bo och leva i en kommun där de känner trygghet
och trivsel. Vårt verktyg för att nå detta är en väl fungerande kommun med en
effektiv administration. Vi kan konstatera att Nässjö kommun i grunden har en
god organisation, som ligger fast, men vi kan inte vara främmande för
välmotiverade förändringar. Införande av ny teknik upplever vi inte som ett
hot, utan som en möjlighet att få ut mer välfärd för våra skatter och avgifter.
En viktig förutsättning för att
välfärdsbygget ska vara framgångsrikt är goda kommunala medarbetarinsatser,
vilket ställer krav på en god personalpolitik. Trivsel på arbetsplatsen är en
grundläggande förutsättning för att kunna utföra ett gott arbete. Kommunen ska
vara en god arbetsgivare, rent av en föregångare, som genom att lyfta
medarbetare också utvecklar sin verksamhet.
Vi står inför flera utmaningar i framtiden.
Behovet av ny arbetskraft kommer sannolikt att vara stort i Nässjö kommun framgent. Inte minst mot denna bakgrund bör Nässjö kommun
bli en ännu bättre arbetsgivare. Målet är att en heltidsanställning ska vara en
rättighet, medan en deltidsanställning ska vara en möjlighet.
Trots satsningar är sjukfrånvaron fortfarande
allt för hög. All sjukfrånvaro har inte med arbetsmiljön att göra, men i en del
fall är sambandet starkt mellan arbetsmiljön och aktuella sjuktal.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, genom t.ex. skyddsronder, är en viktig del i
utvecklandet av arbetsorganisationen. En chef som är tydlig i sin roll, bra på
att förmedla målsättningar och vågar möta människor, har stor betydelse för
klimatet på arbetsplatsen. Ett gott ledarskap innebär att roller och
ansvarsfördelning mellan politiker och chefer är tydliga. Arbetsorganisationen
ska vara begriplig för alla anställda. Alla ska ha möjlighet till insyn och
delaktighet för att förstå helheten. En plan för hur kommunen skall förändras i
ovanstående riktning bör tas fram under 2007.
Ett fortsatt strukturerat arbetsmiljö- och
rehabiliteringsarbete stärker den kommunala organisationen samtidigt som
anställdas delaktighet ökar. Arbetet bör bedrivas utifrån ett
underifrånperspektiv. Vidare ska våra fastlåsta könsroller ifrågasättas.
Satsningen på genusfrågorna i kommunen bör omfatta fler kommunala
ansvarsområden.
Övrigt
Detta dokument ska inte ses som ett
heltäckande program för angiven mandatperiod utan det anger den inriktning som
nedanstående partier är överens om.
Nässjö den 15 oktober 2006
Socialdemokraterna i Nässjö
SAFE
Vänsterpartiet i Nässjö