Nyårstal Norra Sandsjö kyrka
nyårsdagen 2008
”I syfte att genomföra den gemensamma
säkerhets- och försvarspolitiken ska medlemsstaterna ställa civil och militär
kapacitet till unionens förfogande för att bidra till de mål som fastställs av
rådet. De medlemsstater som tillsammans upprättar multinationella styrkor får
även ställa dem till förfogande för den gemensamma säkerhets- och
försvarspolitiken.
Medlemsstaterna förbinder
sig att gradvis förbättra sin militära kapacitet (2 ggr). Byrån för utveckling av försvarskapacitet och för forskning,
anskaffning och försvarsmateriel ska identifiera de operativa behoven, främja
åtgärder för att tillgodose dessa, bidra till att identifiera och i
förekommande fall genomföra varje åtgärd som behövs för att stärka försvarssektorns
industriella och tekniska bas, delta i utformningen av en europeisk politik för
kapacitet och försvarsmateriel samt hjälpa rådet att utvärdera om den militära
kapaciteten har förbättrats.”
Så
står det i ”ALLMÄNNA BESTÄMMELSER OM UNIONENS YTTRE ÅTGÄRDER OCH SÄRSKILDA
BESTÄMMELSER OM DEN GEMENSAMMA UTRIKES- OCH SÄKERHETSPOLITIKEN” kapitel 2,
avsnitt 2, artikel 23a, punkt 3.
Detta
är taget ur ”Lissabonfördraget om ändring av fördraget om Europeiska unionen
och fördraget om upprättande av Europeiska gemenskapen”, undertecknat av bland
annat statsminister Fredrik Reinfeldt och EU-minister Cecilia Malmström den 13
december i år.
*
En
av de viktiga förändringarna i texten ovan är att ”säkerhets- och
försvarspolitik” blivit inskrivet. I det nu gällande fördraget står det enbart
om ”utrikes- och säkerhetspolitik”. Här en glidning som jag tycker är
illavarslande, speciellt eftersom det också slås fast artikel 28a punkt 1 att
(och lyssna nu):
”Den gemensamma säkerhets- och
försvarspolitiken ska utgöra en integrerande del av den gemensamma utrikes- och
säkerhetspolitiken (Säkerhet
och försvar blir en integrerande del av utrikes och säkerhetspolitik.
Detta är en utvidgning av punkterna i den nu gällande artikel 17 i
Nicefördraget.). (Vidare) Den [säkerhets- och försvarspolitiken] ska
tillförsäkra unionen en operativ kapacitet som stöder sig på civila och
militära resurser. Unionen kan använda dessa resurser vid uppdrag utanför
unionen för att bevara freden, förebygga konflikter och stärka den internationella
säkerheten i enlighet med principerna i Förenta nationernas stadga. Dessa
uppgifter ska genomföras med kapacitet som tillhandahålls av medlemsstaterna.”
Detta
hänger intimt samman med det som kallas Nordic Battlegroup.
På försvarsmaktens egen hemsida kan man läsa om denna styrka som innehåller 2.800 soldater varav 2.300 från Sverige – resterande 500
kommer från Finland, Norge, Irland och Estland. De ska – som en
planeringsförutsättning - kunna sättas in inom en diameter på
Detta
var punkt 1 och jag går vidare med punkt 2:
”Den gemensamma säkerhets- och
försvarspolitiken ska omfatta den gradvisa utformningen av unionens gemensamma
försvarspolitik (2 ggr). Den kommer
att leda till ett gemensamt försvar, när Europeiska rådet med enhällighet har
beslutat detta. Europeiska rådet ska i så fall rekommendera medlemsstaterna att
anta ett sådant beslut i enlighet med sina respektive konstitutionella
bestämmelser”
Ytterligare
steg har alltså tagits i riktning mot en EU-krigsmakt. Vi vet att de flesta
EU-länderna är med i NATO. Vi vet att det ännu inte finns någon riktig EU-armé.
Detta betyder att det givetvis är de EU-länder som är med i NATO som kommer att
vara styrande för utvecklingen – dvs
NATO kommer att vara hästen som drar EU-vagnen.
På
EU-upplysningens hemsida kan man läsa att:
”År 2000 fastslog EU flera principer för
samarbetet med NATO och deltagandet av europeiska NATOmedlemmar
som inte är medlemmar av EU. Samarbetet mellan EU och NATO ska:
-
ömsesidigt
förbättra militära kapaciteter i respektive organisation.
-
stärka båda
organisationernas krishanteringsförmåga.
-
Respektera de båda
organisationernas autonomi och samtliga medlemsländers intressen.
-
bygga på principerna i FN-stadgan.
De europeiska NATOmedlemmar som inte är medlemmar av EU ska bli
informerade om EUs arbete på detta område och kunna
delta i EU-operationer med NATO-resurser.
NATOmedlemmar som inte är med i EU ska alltså kunna delta i EU-operationer med sina
NATO-resurser.
Detta
är något som finns avtalat mellan EU och NATO – det kallas ”Berlin
plus-avtalet”. Avtalet omfattar:
” - garanterad
tillgång till NATOs kapacitet för planering och
strategisk ledning
-
förmodad tillgång till andra
NATO-resurser och gemensamma tillgångar
-
olika arrangemang för
ledning av EU-operationer med NATO-resurser
-
anpassning av NATOs försvarsplanering för att inkludera
arrangemangen med EU”
Dessutom
gäller att:
”Europeiska rådet beslutade 2003 att stärka
samarbetet mellan NATO och EU genom att inrätta en EU-cell vid NATO-högkvarteret, kallat SHAPE (Supreme
Headquarters Allied Powers Europe). Samtidigt ska NATO placera ut sambandsmän
vid EUs militära stab.
*
Kan
sammanblandningen av EU och NATO bli tydligare. I Lissabon
fördraget står det att hänsyn ska tas till NATO på olika sätt och där står
också i ett protokoll som rör ”DET PERMANENTA STRUKTURERADE SAMARBETE SOM
INRÄTTAS GENOM ARTIKEL 28A I FÖRDRAGET OM EUROPEISKA UNIONEN” att:
”de höga fördragsslutande parterna
[…] är övertygade om att en
mer framträdande roll för unionen när det gäller säkerhet och försvar kommer
att bidra till vitaliteten hos en förnyad atlantpakt, i samklang med ”Berlin
plus-arrangemangen”
Jag
har i detta korta anförande bara uppehållit mig vid delar som rör utrikes-,
säkerhets- och försvarspolitik, men ändå inte hunnit berätta om Europeiska
försvarsbyrån, den höga representanten för utrikes frågor och säkerhetspolitik
– EUs utrikesminister - och det faktum att
Lissabonfördraget slår fast att en kärna av medlemsländer kan gå före i
upprättandet av gemensamma EU-styrkor.
Jag
beskriver heller inte de delar som indirekt kan påverka försvar och säkerhet
såsom passareller och kompetens-kompetens
– vilket innebär att EU i sig självt kan utvidga sina befogenheter, att euron
ska bli EUs valuta – och Sverige har inte bett om
något undantag efter folkomröstningen, de delar i fördraget som påpekar att vad
medlemsländerna än gör så ska de arbeta för EUs mål i
alla dess delar, främja EUs intressen, hjälpa EU att
fullgöra sina uppgifter, avstå från varje åtgärd som kan äventyra fullgörandet
av EUs mål, etc etc.
Det
är tänkt att riksdagen ska besluta om Lissabonfördraget så att det kan träda i
kraft 1 januari 2009. Med tanke på de stora förändringar som det nya fördraget
innebär för utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik borde det inte beslutas
förrän det varit en folkomröstning eller åtminstone vänta till efter
riksdagsvalet 2010, så frågan kan diskuteras ordentligt i en valrörelse.
Uno Kenstam