Rapport från
kommunfullmäktiges budgetsammanträde den 27 november 2003
Budgetdebatten
blev detta år en rätt snäll och städad diskussion. De stora debattämnena var småskolornas och Nässjö Kulturhus framtid. Utanför fullmäktigesalen demonstrerade
flera kulturpersonligheter i Nässjö - Arne
Fager, Ulla Nordin, Ulrich Fischer, Carl-Henrik Henriz, Josef Rydèn m.fl. -
för att Kulturhusets verksamhet skulle vara kvar i kommunal regi.
Här
följer en rapport om framför allt de ärenden som SAFE agerade i under detta kommunfullmäktigesammanträde.
Innan budgetdebatten kom igång avhandlades några andra ärenden.
1.
Motion om att ”våga ge medborgarna i
Nässjö frågemöjligheter i kommunfullmäktige”. Bernt Hultberg (SAFE) hade skrivit denna motion. Kommunstyrelsen
hade i sitt förslag till beslut hänvisat till att man nu tänkte införa s.k.
”medborgarförslag” på prov i Nässjö kommun. Hultberg menade dock att detta inte
alls var samma sak som låta allmänheten ställa frågor på plats i Nässjö kommunfullmäktige.
Han yrkade bifall till sin egen motion, men blev nedröstad av övriga partier.
SAFE:s ledamöter reserverade sig mot beslutet.
2. Butikskedjan Netto vill bygga ett
varuhus i kvarteret Blomberg i centrala
Nässjö. Det betyder att detta kvarter måste få en ny detaljplan som innebär att det får användas till handelsändamål.
Ett sådant beslut skall vanligtvis tas i kommunfullmäktige, men Netto har
tryckt på för att få en snabbare behandling. Ett förslag fanns att delegera beslutet till miljö- och byggnadsnämnden.
SAFE:s
Thomas Erixzon menade dock att ett
så viktigt planärende måste beslutas i fullmäktige, eftersom det berör
handelssituationen som helhet i Nässjös centrum. Fullmäktige beslutade dock att
delegera beslutsrätten till miljö- och bygg; SAFE reserverade sig.
3.
Vad gäller att införa medborgarförslag
till Nässjös kommunfullmäktige, så ville SAFE:s Thomas Erixzon att den som lägger ett sådant förslag också skall ha
rätt att yttra sig in fullmäktige
när just det förslaget behandlas. Fullmäktige röstade igenom att man kan lägga
medborgarförslag under en försöksperiod på 18 månader, men avslog att
förslagsställarna skulle få yttranderätt i fullmäktige.
4.
När årets budgetuppföljning behandlades föreslog Greger Phalén (s) att ett
kommunalt inköpsstopp skulle införas
till årets slut. SAFE:s Anders Hansen
yrkade avslag på detta med motiveringen att det kan skapa problem i
förvaltningarna. Inköpsstoppet röstades dock igenom av övriga partier; SAFE
reserverade sig.
5. Budgetdebatten
Uno Kenstam redogjorde för SAFE:s
budgetförslag med följande inledningsanförande.
”Jag vill i mitt
inledningsanförande beskriva den verklighet vi i SAFE ser och i vilken vi har
att verka.
SAFE vill ha en annan
politisk ordning än dagens. Där mänskliga behov går före profiten. Där
människan värderas som något mer än det produktionsresultat den kan prestera.
Det är stora ambitioner och
de är svåra att förverkliga inom enbart den kommunala sfären. Makten i
samhället ligger allt mindre i politiken och till yttermera visso är det så att
riksdagen aktivt har fattat beslut om att reducera politikens makt till förmån
för andra intressen. Den parlamentariska demokratin riskerar därmed att bli
förlamad och den får allt mindre betydelse för samhällsutvecklingen för varje
år som går.
Det här minskar
möjligheterna att praktiskt välja en annan väg än dagens kapitalistiska.
Utifrån de ideal SAFE har är det en katastrofal utveckling både demokratiskt
och mänskligt. Katastrof är ett starkt ord och har använts så mycket att det
blivit devalverat; jag vill bara säga att jag verkligen menar det.
SAFE möter många människor
som är djupt oroade över det som sker och som har svårt att se någon rimlig väg
ut. Vi i SAFE försöker göra vad vi kan för att driva på en förändring genom att
debattera och vara aktiva i politiken, men tyvärr måste vi konstatera att några
större organiserade motkrafter till dagens utveckling finns inte.
Stora delar av
arbetarrörelsen och fackföreningsrörelsen har valt anpasslighet och
bekvämlighet före politisk kamp och mobilisering av folk för att skapa en annan
ordning, med ideal andra än profitens. Till exempel är den oerhört viktiga
frågan om ekonomisk demokrati inte alls uppe på dagordningen, vilket naturligtvis
gör dem med borgerliga värderingar mycket glada.
Det går inte att komma ifrån
att den förhärskande politiken har ett mycket tydligt syfte. Den beslutade
nedskärningspolitiken ger grogrund för ett systemskifte. Se den nu aktuella
diskussionen om ökad privat finansiering av det sociala skyddsnätet. Denna
utveckling är helt ideologiskt baserad, då den inte finns några realekonomiska
skäl för att de försämringar som sker. Sverige har nämligen aldrig varit så
rikt som idag; det har således inget med brist på resurser att göra.
I det här samhällsklimatet
har SAFE att fatta beslut om vilka förslag till budget vi vill lägga.
Avsaknaden av fördelningspolitik från riksdag och regering kan vi inte
kompensera själva här i kommunen, men vi gör ett försök.
Det finns tre grundläggande
sätt att angripa problemen i kommunen,
* sänka kostnaderna,
* höja intäkterna
eller
* obstruera, dvs lägga en
budget som utgår från de behov vi kan avläsa i förskolan, skolan,
äldreomsorgen, handikappomsorgen, psykvården.
En sådan budget går med
stora underskott, vilket är olagligt idag. Det är i och för sig ett hedervärt
sätt att visa på bristerna och därmed försöka tvinga fram en fördelningspolitik
som tar mer hänsyn till vanligt folk och mindre till överklass och
kapitalintressen. Jag kan tillägga att många kommuner går med underskott och
visar därmed på de kraftiga bristerna om än det är oavsiktligt.
SAFE har dock valt att lägga
ett förslag som uppfyller lagens krav och som till ganska stor del uppfyller de
politiska välfärdsambitioner vi har. Vi höjer skatten med 1 krona och av de 38
miljoner som vi får in den vägen går ca 16 miljoner till barnomsorg, skola och
utbildning och ca 14 miljoner till äldreomsorg och handikappomsorg. Det ger 90
miljoner kronor mer under 3-årsperioden än kommunstyrelsens förslag. Vi är
mycket väl medvetna om att detta inte räcker, men vi förhindrar de värsta
nedskärningarna. Vi visar också att det går att göra mer än vad vi kan se i
kommunstyrelsens förslag.
Ett stort problem är att de
kostnader som blir konsekvensen av neddragningar inte analyseras. De här
kostnader syns inte omedelbart i kommunens ekonomiska redovisningar, utan visar
sig med någon fördröjning i ökad utslagning, sämre trygghet, sämre hälsa och
ökade drogproblem. Detta är något vi borde ta in i de ekonomiska kalkylerna,
för tyvärr är de inte med i ekvationen.
Vi har fyra punkter vi vill
ha behandlade i särskild ordning (dvs begära omröstning på):
1.
Skattesatsen i kommunen höjs med 1 krona.
2. Ökade medel
till förskolan - 4 mkr.
3. Riktade
personalförstärkningar inom äldre- och handikappomsorgen för att uppnå vissa
förbättringar för vårdtagarna och bättre arbetsvillkor för personalen - 9,5
mkr.
4. Att
verksamheten i Kulturhuset skall bevaras i dess nuvarande form och utvecklas på
ett för kulturen positivt sätt.
- att dagens verksamhet med utställningar
och föreläsningar får en fast punkt för sin verksamhet och en trygghet inför
framtiden i Kulturhuset 2004-2006.
- att Kulturhuset i fortsättningen drivs i
kommunal regi.
( SAFE ändrar
sitt ursprungliga förslag i budgeten till detta gemensamma förslag från SAFE
och moderaterna)”
Skattesatsen
Uno Kenstam redogjorde för SAFE:s
förslag att höja skattesatsen med 1 krona.
Anders Hansen menade att staten måste
ersätta kommunerna fullt ut för de krav man lägger på kommunerna.
Pelle Månsson påpekade att ordet ”fördelningspolitik” knappast nämns
längre. Han menade också att man åter borde ge kommunerna rätt att beskatta
företag i kommunen.
Kommunstyrelsen
Uno Kenstam redogjorde för SAFE:s
förslag: bl.a. att halvera partistödet,
ta bort systemet med kommunalråd och
ersätta det med en ks-ordförande med ett arvode på 23 000 kronor i månaden och
ge resurser till övriga i kommunstyrelsen att sätta sig in i frågorna. Han
berättade att SAFE inte vill ha något medborgarkontor
i Nässjö tätort och att merkostnaderna för detta, ca 1,5 mkr, kan användas till
bättre ändamål. SAFE vill även ge 0.5 mkr mer till feriepraktik för ungdomar.
Pelle Månsson menade att i
nedskärningstider så är det moraliskt riktigt att gå före med nedskärningar av
arvoden och partistöd.
Barn- och utbildningsnämnden
Uno Kenstam (ledamot i BUN) berättade
att s-c-fp-kd i sin budget har ca 20 mkr för lite för att kunna uppnå
bibehållen kvalité. Uno tyckte att det har varit bra aktivitet från kommunens
medborgare när de under hösten protesterat emot hotande nedläggningar av
förskolor och skolor.
Med
SAFE:s budgetförslag kan nattbarnomsorgen behållas i kommunen - det har varit
ett viktigt krav från LO-fackens håll.
Den
ökade ram SAFE:s budget ger går nästan helt till personal. Genom detta kan det
gå att få ner sjukfrånvaron.
Bernt Hultberg (ledamot i BUN) berättade
om de hotade nedläggningarna av flera småskolor runt om i kommunen. När
föräldrarna gör egna undersökningar visar de alltid på ett högre elevunderlag
än vad kommunens undersökningar ger. Han fick mothugg för detta av Mats Norss (m)
som påstod att föräldrarna brukade ”räkna barnen två gånger”. ”Oförskämt mot
föräldrarna!” kontrade Bernt.
Bernt
berättade även att de 11 månader han nu suttit i BUN har varit intressanta och
lärorika och han är glad över det engagemang som finns bland föräldrarna. Han
påpekade också att bevarandet av småskolorna är viktigt för de mindre samhällenas
överlevnad.
Omsorgsnämnden
Anders Hansen redogjorde för SAFE:s
budgetförslag. SAFE:s ökade budgetram går framför allt till personalförstärkning, vilken kan hjälpa till att minska sjukfrånvaron.
En del går även till förbättrad färdtjänst, ökat antal platser för korttidsboende
och till att regelbundet göra skyddsronder inom omsorgsverksamheten.
Individ- och
familjeomsorgsnämnden (f.d. socialnämnden)
Wille
Brüggemann berättade att SAFE vill ge mer pengar för att kunna återuppta
verksamheten med ”Alternativet”. Det vi inte lägger till nu får vi lägga till
kommande år, när missbruksproblemen ökar, menade han.
Kultur- och fritidsnämnden
Thomas Erixzon berättade om SAFE:s
förslag; 500 tkr ska gå till ökad fritidsverksamhet, främst med inriktning mot
flickor och 250 tkr till medel för att möjliggöra ett större utnyttjande av
Tennishallen i Nässjö. SAFE motsätter sig vidare att Simhallen läggs ut på
intraprenad.
Kvällens
stora debatt handlade om Kulturhusets
framtid. Thomas Erixzon berättade att SAFE motsätter sig att verksamheten
där läggs ut på entreprenad och yrkade bifall det gemensamma förslag om
Kulturhuset som SAFE och moderaterna har lagt.
Han
menade att s-c-fp-kd:s nya förslag om att tillsätta en utredning om Kulturhusets
framtid visserligen var ett steg i rätt riktning. Men att det hade varit bättre
om kristdemokraterna istället hade stött SAFE:s och moderaternas förslag. Det
hade då kunnat få majoritet i en omröstning under kvällen.
Han
menade att Kulturhuset är en av hörnstenarna i Nässjös kulturliv och var mycket
förvånad över att kulturnämndens
ordförande Ann-Cathrin Gunnar (c) ens hade kommit på tanken att lägga ut
verksamheten där på entreprenad. Han berättade att Kulturhuset har ca 15 000
besökare varje år, att man har 10-12 konstutställningar om året, har
föreläsningar i stort sett varje vecka, att man har kurser för barn och
ungdomar två gånger i veckan och att där finns helgkurser i grafik.
Det
behövs en sådan neutral plats för
utställningar och föreläsningar i kommunen, menade han, och slutade sen med
en uppmaning till fullmäktiges ledamöter att ta del av de aktiviteter som pågår
där.
Pelle Månsson redogjorde för konstföreningens samarbete med
Kulturhuset och dess personal. Han betonade att man i konstnärskretsar runt om
i landet talade om Nässjös Kulturhus med aktning och respekt.
Bernt Hultberg berättade om utställningen
kring skulptören Axel Wallenberg som
finns i Kulturhuset.
Marianne Broman var mycket upprörd över
kulturnämndsordföranden Ann-Cathrin Gunnars försök att släta över sitt tidigare
agerande. Marianne redogjorde för vad som sagts i kultur- och fritidsnämnden
under våren och hösten och berättade om att ett studieförbund varit på husesyn i Kulturhuset; och detta utan att
personalen där fått veta något i förväg. ”Folk på sta´n” har under hösten
överöst henne med frågor om vad som egentligen pågick kring Kulturhuset.
Miljö- och byggnadsnämnden
Thomas Erixzon redogjorde kort för SAFE:s
förslag om att lägga 315 tkr till för att täcka ökade personalomkostnader.
Tekniska servicenämnden
Bernt Hultberg berättade om SAFE:s
budgetförslag och sa vidare att det nu inte fanns mycket kvar att privatisera.
SAFE hade begärt omröstning
på fyra frågor. De slutade på följande sätt:
* Skattesatsen: SAFE.s förslag (1 krona) 10
röster. Kommunstyrelsens förslag (25 öre): 40 röster. Moderaternas förslag om
att inte höja skatten alls blev bortröstat i ett tidigare skede. 7 från (m)
avstod sedan från att rösta.
* BUN; 4 mkr mer till
förskolan:
SAFE 10 röster. Kommunstyrelsen 39 röster (s-c-fp-kd). 8 ledamöter avstod,
samtliga (m).
* Omsorg, 9,5 mkr till
personalförstärkningar. SAFE 10 röster, Kommunstyrelsen 39 röster (s-c-fp-kd). 8 ledamöter
avstod, samtliga (m).
SAFE:s
ledamöter stödde även ett förslag från (m) om att ge 500 tkr till
rehabverksamheten. Förslaget röstades dock inte av övriga partier.
* Kultur- och fritid: Kulturhusets framtida verksamhet. SAFE och (m):s förslag; 20 röster
(SAFE-m-v), kommunstyrelsen 37 röster (s-c-fp-kd).
SAFE
meddelade att man ska lämna en skriftlig
reservation ang. budgeten.
Thomas Erixzon