Rapport från
fullmäktige den 26 september 2019
Något om de frågor som bl.a.
SAFE agerade i. Där ingen annan partibeteckning ges är det SAFE:s ledamöter som
omnämns.
SAFE:s två ledamöter, Anders Hansen, Uno Kenstam, samt
ersättaren Thomas Erixzon var på plats.
Bl.a. behandlades frågan om slopade matsubventioner för pensionärer, flera
interpellationer från SAFE och en motion om insynsplatser för SAFE och V.
Mötet finns i sin helhet att se på kommunens
webb-TV, och där kan man i detalj följa hur debatten gick i de enskilda
frågorna.
Huvudman för kommunens restauranger
Bakom denna intetsägande
rubrik doldes en viktig fråga för kommunens pensionärer; nämligen ett förslag
att helt ta bort måltidssubventionerna
för pensionärer för kommunens restauranger. Detta skulle i ett slag höja
måltidspriset från 63:- till 80:-.
För den som äter på t.ex. Parkgården varje dag gör det drygt 500:- per månad i höjt pris. På ett år
blir det drygt 6 000:- i höjt
måltidspris.
Det blev förstås en livlig
debatt i detta ämne. Bakom förslaget till prishöjning stod S, KD, C, M och L.
Mot förslaget var SAFE, MP, V och SD; som i första hand begärde återremiss eftersom
utredningen var undermålig.
SAFEs Anders Hansen sa bl.a. att det var bra friskvård att ha
subventionerade måltider för pensionärer. Kommunens äldre invånare kan få en
god, billig och näringsrik måltid, och samtidigt samvaro med andra pensionärer.
Det ger en bättre livskvalité för de äldre.
Subventionerade måltidpriser
hotar heller inte restaurangerna – alternativet för de flesta är inte att gå ut
och äta alls.
Man sparar heller inte 800
tkr på prishöjningen; det blir betydligt färre besökare på restaurangerna,
medan kostnaden för lokal, köksutrustning och i stort sett all personal finns
kvar.
Hansen ville i första hand ha
en återremiss, men om inte den gick igenom begärde han avslag på förslaget att
höja måltidspriserna och la ett eget förslag på 66:- som kommande måltidspris,
vilket sen skulle höjas enligt samma principer som tidigare år. Han tog dock
senare tillbaka sitt förslag till förmån för ett liknande förslag som
Vänsterpartiet lade fram.
Uno Kenstam
kommenterade KD:s Anton Axelssons
kritik av kommunala subventioner. Det finns många fler kommunala och regionala
subventioner sa han; t.ex. kollektivtrafiken, kulturverksamhet och
fritidsanläggningar. Han väntade sig därmed ett antal motioner och förslag;
bl.a. om kollektivtrafiken som ju kraftigt missgynnar bilindustrin.
Uno sa också
att det fanns en tvetydighet i utredningen. Å ena sidan stod att det ”inte
fanns några skäl” för måltidssubventioner. Å andar sidan står det att det kan
vara förebyggande hälsovård.
Bland övriga partier som var
emot prishöjningen var Rikard Salander
(MP) som sa att Nässjö nu
tillsammans med Aneby blir dyrast i länet i måltidspriser för pensionärer. I
Jönköping tar man 59:- för motsvarande måltid. Magnus Hellström (SD) sa inte så mycket men stödde Salanders förslag
om återremiss.
Vänsterns Kim Strand påpekade att vid
pensioneringen försvinner en stor del av inkomsten. Subventionerade
måltidspriser är en betydelsefull förebyggande hälsovård.
Men de som ville ta bort
matsubventionerna lät sig inte bevekas. Den unge Anton Axelsson (KD) tyckte att det var bra för restaurangerna att
subventionen tas bort. Han på sa också att studerande hade låga inkomster;
varför skulle just pensionärerna gynnas? Erik
Wågman (S) var också för att
subventionerna skulle tas bort, liksom Laila
Norss (KD) och Anders Karlsson (C).
Liberalerna Kjell och Elisabeth Skålberg var också ivriga förespråkare för att ta bort
måltidssubventionerna. Elisabeth sa att hennes gamle pappa – över 90 – minsann
kunde laga middagar hemma. Underförstått att det kunde väl alla andra gamla
pensionärer också göra. Ridå!
Det blev omröstning om återremissen; det
19 röster för att den skulle gå igenom. Resultatet blev 37 röster (S, KD, C, M
och L) emot återremissen, 18 röster (SAFE, MP, V och SD) för att skicka ärendet
tillbaka för en ny och bättre utredning. En ledamot la ner sin röst och en var
frånvarande. Det fattades alltså bara en enda röst för att få igenom
återremissen!
Vänsterpartiets förslag röstades sen fram som motförslag
till kommunstyrelsens förslag. Det blev nedröstat. SAFE, MP, V och SD
reserverade sig mot beslutet att ta bort pensionärernas matsubventioner.
Bra bostäder för äldre – en boendestrategi
för äldre 2019-2029
Anders Hansen sa
att det var lång kö till senior- och trygghetsboenden och att man inte ska
minska antalet särskilda boenden för äldre.
Han la fram ett antal
ändringsförslag i texten; bl.a. att antalet särskilda boenden inte skulle
minska, att man tydliggör hur stor andel äldre som har särskilt boende, att man
har bra boenden för äldre i kommunens kransorter och man använder sig av
medborgardialog vid förändringar.
Anders ville också ha förenklat biståndsförfarande för
särskilda boende för de som är över 85 år gamla.
SD stödde SAFEs förslag i sin
helhet. Men dessa blev i tur ordning nedröstade. SAFE och SD reserverade sig.
Interpellation ang. drogtester av elever på
Brinellgymnasiet
Uno Kenstam
hade lagt denna interpellation. Hans
frågor var:
- I vilka sammanhang används drogtester på elever?
- Eftersom ett negativt resultat inte säger något om
elevens drogfrihet, vilken roll fyller drogtesterna?
- Redovisas resultaten och hur tas de om hand?
- Hur säkerställer Brinellskolan att eleverna är
drogfria?
- Vilka andra sätt att arbeta mot drognyttjande finns
på Brinellskolan?
Leif Ternstedt (S) svarade bl.a. att drogtesterna genomförs slumpvis, i förebyggande
syfte. Syftet är att tidigt upptäcka missbruk. Vid ett ev. positivt resultat
redovisas det till rektor, som kontaktar socialtjänst. Brinellgymnasiet kan
inte säkerställa att eleverna är drogfria, men har ett aktivt förebyggande
arbete.
Uno sa att nätdroger blivit
vanligare och att huvudvapnet mot droger är goda relationer. Han tyckte att
Ternstedt gjort en bra beskrivning i svaret.
Interpellation om kommunens hemsidas
förstasida.
Uno Kenstam
hade lagt en interpellation om
detta efter att ha haft stora problem att hitta programmet för Pop i Sommarnatt
på hemsidan. Det visade sig att inget var inlagt. Unos frågor var:
- Varför används hemsidan så litet för att
marknadsföra Nässjö?
- Är det för att semestertider gör att det inte finns
personal på plats att lyfta fram Nässjö som sommarkommun?
- Vilka idéer finns för att lyfta fram Nässjö via vår
hemsida?
Anci Magnusson (S) svarade bl.a. att startsidan på kommunens hemsida inte är en marknadsföringskanal
utan en kanal för den kommunala verksamheten och som har en viss dignitet.
Däremot marknadsförs Nässjö på sidorna ”Uppleva och göra. Det pågår också
kampanjer på andra sociala medier för att marknadsföra Nässjö.
Uno vidhöll
att hemsidan var rörig och svårnavigerad och kunde göras bättre. Hemsidan får
inte vara så proffsig att den bara är för proffsen. Ang. Pop i sommarnatt sa
han att det enda han hittat var information om en konsert i juni – och den
fanns fortfarande kvar.
Interpellation betitlad ”Med tillit växer
handlingsutrymmet”
Uno Kenstam
hade lagt även denna interpellation som
handlar om hur kommunen har agerat på Tillitsdelegationens huvudbetänkande (SOU
2018:47).
Unos frågor är:
- Har kommunerna hittills fått till sig något från
staten med anledning av betänkandet?
- Oavsett detta – tror du det finns en poäng i att
ägna betänkande och antologi viss uppmärksamhet framöver i det kommunala
arbetet med att styra kommunen och nå goda resultat för kommunmedlemmar?
- Tror du det skulle underlätta trovärdighet,
överskådlighet, mätbarhet och uppföljning om Pilen blir ”spetsigare”, mindre
komplex och om antalet mål och indikatorer minskar i antal?
Anci Magnusson (S) svarade bl.a. att man på kommunen inte fått information från staten
eller mer djuplodande läst betänkandet. Hon medgav att målstyrningen riskerade
att bli splittrad med alltför många mål och indikatorer. Men en vilja att göra
kommunens målstyrningsprogram Pilen spetsigare får inte gå stick i stäv med
Agenda 2030-målen. Hon nämnde att Gislaveds kommun arbetar med tillitsbaserad
styrning.
Interpellation
ang. ”Stratsys” till medborgarna
Ännu en interpellation
av Uno Kenstam, som jobbat flitigt med skrivandet under sommaren.
Stratsys är ett datorprogram för att följa upp kommunens verksamhet.
Uno skriver: I
kommunrevisorernas revision av måluppföljningen 2018 står det på sidan 7 att
”medborgarna kan via Stratsys titta på nämndernas redovisning av måluppfyllelse
i tabellform”. Det finns inget om det på hemsidan såvitt jag kan se.
Unos frågor är:
- Hur görs måluppföljningen i Stratsys tillgänglig för
kommunmedlemmarna?
- Om den inte finns tillgänglig. Finns det anledning att göra den tillgänglig?
Anci Magnusson (S) svarade bl.a. att måluppföljningen för kommuninvånarna idag finns
tillgänglig i årsbokslutet. Vem som helst kan logga in på www.stratsys.se/nassjo.
Om detta informeras vid utbildningen för förtroendevalda.
Inloggningsuppgifterna har dock inte publicerats på den externa hemsidan.
Därför vet få medborgare om att kommunen använder Stratsys som arbetsverktyg.
Interpellation ang. utebliven medborgardialog i Grimstorp
Om Unos
interpellationer var rätt ”snälla” sådana; man kan inte säga detsamma om Rikard
Salanders (MP) frågor till BUN-ordföranden Leif Ternstedt (S) ang.
nedläggningen av förskola och fritids i Grimstorp i juni 2019.
Salander skriver bl.a. ”Vad som är uppenbart märkligt i detta är att
ärendet om avveckling av förskola och fritidshem aldrig föregicks av någon
medborgardialog, vilket det borde göra efter det är av stor och avgörande
betydelse för orten.”
Ternstedt svarade bl.a. att en medborgardialog bara ska hållas om det
finns en möjlighet för medborgarna att påverka beslutet. Det fanns det inte här
menade han, främst av ekonomiska skäl. Istället hade man haft informationsmöten
i Grimstorp. Men för Grimstorpsborna var det bara att acceptera nedläggningen.
Ternstedt tyckte det bara var att
lura invånarna att bjuda in till en medborgardialog, när det ändå inte gick att
påverka. Ternstedt var också nöjd med hur ärendet hade hanterats.
Anders Hansen sa att det finns principer för hur medborgardialog ska
ske. Detta är viktigt att följa även om det är brist på pengar. Låt invånarnas
synpunkter bli en del av beslutsunderlaget. Han sa också att förskola och
fritids hade 20 barn sammanlagt; inte bara 10 på förskolan som Ternstedt hade
sagt.
Rikard Salander sa att medborgardialoger ger en viktig kunskap. Många i
Grimstorp har reagerat på hur snabbt det gick att lägga ner förskola och
fritids i Grimstorp.
Fotnot: Samhällsföreningen i Grimstorp har till Förvaltingsrätten överklagat
beslutet att lägga ner förskolan och fritidsgården – just p.g.a. utebliven
medborgardialog.
Motion om närvarorätt för förtroendevald (insynsplats)
Anders Hansen (SAFE) och Kim Strand (V) har gjort denna motion gemensamt. Det gäller insynsplatser i kommunstyrelsen,
socialnämnden, barn- och utbildningsnämnden och samhällsplaneringsnämnden.
Bakgrunden är att SAFE och V förvägrades
valtekniskt samarbete med M, L och Mp, såväl som S, C och Kd, samt förlorade en
lottning om platser till kommunstyrelsen. Detta innebar att SAFE och V i stort
sett blir utan nämnd- och styrelseplatser. Visserligen är nämndmötena öppna
numera, men med en insynsplats blir det också möjligt att delta i
överläggningen.
Kim
Strand sa att det var ett nytt
parlamentariskt läge efter valet. Öppna sammanträden fungerar inte för dem som
jobbar på dagtid. Motionen föreslår inga förändringar i organisationen. Den
borde också ha gått ut på en remissrunda till partierna. Hon begärde därför
återremiss.
Rikard
Salander (MP) sa ja till motionen –
fler insynsplatser är ett steg framåt för demokratin.
Anders
Hansen påpekade att lagen om
insynsplatser är ny – den är från 2017. Han tyckte också det var arr
nämndmötena har öppnats – men för politisk insyn är det inte tillräckligt.
Bl.a. kan man inte delta i arbetet med detaljplaner på
Samhällsplaneringsnämnden.
Ervisa
Dani (L) sa också ja till motionen.
Men S,
KD, C och SD röstade nej – så det blev alltså inga fler insynsplatser SAFE och
V. Reservation kom från SAFE, V, MP en ledamot från L.
Det var allt för denna kväll; sammanträdet
avslutades strax innan klockan slog 22:00.
Thomas Erixzon